În această vară, cu ploi rele, duşmănoase, demente, pe care le contemplu, fie noapte, fie zi, din singurătatea mea cvasi-absolută, am avut şansa, prin lucrarea indescifrabilă a hazardului, să citesc o delicată carte de poezie – un librito – intitulată frumos, Albastrele semne, şi semnată de Doamna Doina Bogdan-Dascălu, cunoscutul lingvist, eseist şi dascăl universitar timişorean. Volumul a fost publicat în 2010 (cum de l-am descoperit abia acum?), la Editura Anthropos, din Timişoara, şi cuprinde doar 41 de poeme de mici dimensiuni, fiecare dintre ele fiind însoţit, pe pagină separată, în stânga, cu inspirate ilustraţii. Autorii acestora: Liliana Olaru şi Bogdan Mihai Dascălu. Pe Coperta I – „Hieroglife”, pictură de Evelyne Elmasry.
Întâlnirea cu Albastrele semne m-a tulburat. Ce forţă (reţinută) a gândului, a imaginaţiei şi a simţământului! mi-am zis, şi mi-am reconfirmat, la capătul unor reiterate lecturi. Câtă subtilă cunoaştere a resurselor limbajului! Ce acurateţe în formularea ideii! Şi câtă discreţie în confesiune!
Iată:
„Totul
Este
Atât
De pur,
Încât
Văd
Cerul
Cum
Ne respiră”.
(Tandreţe)
Sau:
„Din ziarele
Duse de vânt,
Ne ajung
Cimitire
Fără de cruci.
Şi chipuri
Ale nimănui,
Încercănate
De panică”.
(Pan)
Şi încă:
„Soarele
Îşi strecoară
Prin mine
Culoarea.
Înveşmântată
În frunze,
Presimt
Pământul.
Alunec”.
(Pastel)
(Din păcate, nu am putut reproduce tectonica specială a textelor, aşezarea în trepte a stihurilor acestora, atât de fin caligrafiate).
Doamna Doina Bogdan-Dascălu scrie o poezie de factură existenţială, de aparenţă minimalistă, generată de ceea ce am numit cândva şocul thanatic şi hrănită, constant, de o angoasă trăită decent, superior, neclamoros, la nivel precumpănitor reflexiv, de o angoasă consumată în nemărginirea tăcerii lăuntrice („tăcerea gândului”), şi comunicată atât subliminal, paralingvistic (cf., între altele, tectonica însăşi), cât şi prin lapidare enunţuri vag-aluzive, ori prin sugestie:
„Nici
Un cuvânt.
E vânt.
E tot vânt.
Din
Ascunsele
Ganguri,
Mă luminează
Plete
De întuneric”.
(Târg II)
La fel:
E toamnă
Târzie.
Şi soarele
Cade,
Strivit,
Printre crengi.
Singuratici
Copaci
Semne
Ne fac
Spre veşnicie”.
(Alpha)
Sau:
„Plăpândă
E
Steaua
Iubirii.
Ci
Nesfârşită-i
Tăcerea”.
(Rugă)
Ori acest memorabil strigăt, şoptit în afară, asurzitor în sinele profund:
„Ce departe
Eşti,
Ce departe
Sub cupola
De umbre!
Doar
Vântul
Mişcă
Fereastra.
Doar vântul”.
(Dor)
În acest univers liric şi conceptual, timpul se scurge pe dimensiunea aşteptării, eventual a îndoielii, a ezitării, a împăcării, mai rar, poate, a panicii (este, aşadar, interiorizat, este pe de-a-ntregul subiectiv, ca şi „ţipătul” – „Aud/ Ţipătul,/ Numai/ Eu/ Îl aud” – Deplinătate):
„Sub
Soarele
Încă
Nerăsărit,
Mă privesc
În
Nenăscutele
Umbre”.
(În aşteptare)
Iar spaţiul, subiectiv şi el, este esenţializat, fie pe orizontalitatea drumului spre tăcerea eternă şi spre negură:
„Un pas.
Încă
Un pas
Şi ceaţa
M-ascunde.
Abia
Îl mai aud
Pe cititorul
De urme”.
(Încet);
fie pe axa semică teluric – astral. Altfel spus, pe de o parte: cer, soare, lună, stele (termen dominant); pe de alta, pământ, peşteră, gang, melci, cârtiţă, Căţelul Pământului, urmele. Între cei doi poli, între cele două mari repere cosmice, eul îşi consumă neliniştea, contemplând „semnele albastre” ale lunecării, ale căderii: mişcarea frunzelor, a culorilor, ploaia, pletele, brăzdând autarhia tăcerii, reflectându-se în mari oglinzi, şi sporind senzaţia de abisalitate. Pe alocuri, sub presiunea imensă a brevilocvenţei, angoasa abia dacă mai poate fi stăpânită:
„Plouă
Deplin.
Plouă
Cu peşti
Zvârcolitori
Spre
Oglinzi
Larg
Deschise”.
(Geneză)
Are dreptate, ca întotdeauna, Psalmistul: El hombre es insondable, su corazón es un abismo. Puritatea uranică şi sinistra lăcomie a ţărânii se confruntă, nemilos, în chiar genunea interiorităţii:
„Căţelul
Pământului
Mă latră
Din ganguri
Nocturne.
Cineva
Mă caută
În văzduh,
Mă caută
În piatră.
Drumul
Mi-l luminează
Amintiri,
Cu deschisele
Guri”.
(Târg I).
Nobilă carte, ce străluceşte puternic, contrastiv, şi nimicitor, într-o vreme a derutei, a despiritualizării şi a mizerabilismului în literatură.
Lasă un răspuns