Cahlele în iconografia medievală a Curții Domnești de la Târgoviște

O temă iconografică foarte răspândită în Evul Mediu este cea a Sfântului Gheorghe ucigând balaurul. Scena se regăsește în pictura murală, icoane, miniaturi, ilustrații de carte, pandantive, sculpturi, steaguri etc. În cele mai multe cazuri, reprezentarea Sfântul Gheorghe este plasată în locuri publice sau reprezentative, în ceea ce putem numi spațiul social medieval, precum piața orașului sau cea a palatului princiar, în biserica centrală ori cea parohială. Aceste reprezentări ale Sfântului Mare Mucenic și-au găsit un loc aparte și în spațiul privat al omului medieval. Realizate din lut ars, plăcile ceramice având ca temă uciderea balaurului de către Sfânt au decorat pereții interiori ai caselor și mai ales au constituit, într-o anumită perioadă de timp, decorul predilect al sobelor medievale. Simbol al curajului, al vitejiei cavalerești, al biruinței asupra răului, Sfântul Gheorghe a fost văzut ca protector al oștirii, cetății și casei.

Steagurile de luptă ale marelui domnitor creștin și sfânt Ștefan cel Mare aveau cusute în fir scump de aur și argint tot chipul sfântului Gheorghe, ca antemergător al armatei sale de viteji. În zonele supuse sau aflate sub amenințarea otomană, tema simboliza lupta împotriva Semilunii. Scena în care îl întâlnim cel mai des reprezentat este cea a uciderii balaurului, ipostază eroică născută în curentul cultural bizantin al sec. al XII-lea, mai apoi și în texte hagiografice occidentale, precum Legenda Aurea. Începând cu sec. al XIII-lea, legenda a fost amplificată și adaptată necesităților spirituale, militare și politice ale elitelor, care l-au „adoptat” pe Sfânt ca patron statal sau nobiliar. Credința nemărginită în puterile protectoare ale Sfântului a făcut ca aceste reprezentări să pătrundă și să se răspândească rapid și în medii nonecleziastice și neconvenționale, precum locuințele, unde au decorat ca icoane pereții, sobele de încălzit și cuptoarele de preparat hrana. Cahlele cu Sfântul Gheorghe apar frecvent și sunt foarte diverse ca realizare grafică în spațiul medieval al Transilvaniei, Moldovei și Țării Românești, descoperirile fiind făcute cu predilecție în mediul urban. Târgoviștea și statutul ei de oraș comercial, în care circulația oamenilor, a ideilor culturale și a bunurilor comerciale era dezvoltată, a fost unul dintre centrele urbane în care modelul spiritual și cultural al Sfântului Gheorghe și-a găsit un loc mai cu seamă în spațiul privat al locuitorilor.

Descoperirile arheologice de cahle sunt foarte numeroase în Târgoviște, ca fostă capitală a Țării Românești. Variate ca realizare compozițională, unele fiind, însă, realizări artistice deosebite, centrele de producție ale ceramicii furnologice au lăsat urme nepieritoare în pământul vechii cetăți de scaun. Sunt rare șantierele arheologice în care să nu fi fost descoperite cahle întregi sau fragmente care să nu poată permite restaurarea întregii piese. Astfel, în Laboratorul de Restaurare al Complexul Național Muzeal Curtea Domnească din Târgoviște (restaurator expert dr. Daniela Iamandi) au fost aduse și restaurate numeroase cahle medievale, remarcându-se cele în care este redat Sfântul Gheorghe (descoperite în cartierul Suseni – Biserica Sf. Gheorghe, Curtea Domnească, Inspectoratul Școlar Județean, Mănăstirea Stelea, Str. Grigore Alexandrescu). Un astfel de exemplar, unicat, poate fi considerat, ipotetic, prin caracteristicile particulare ale compoziției, ca reprezentând stema Ordinului Sfântul Gheorghe, creat de regele Ungariei Charles Robert în anul 1326.

Reprezentarea clasică este cea în care Sfântul este redat în mod dinamic, ecvestru, întors spre dreapta sau stânga, înfingând în botul fiarei o lance. Poartă o tunică strânsă pe trup sau un costum militar. Acoperământul capului este divers, purtând un coif medieval, o cușmă cu panaș sau o coroană. În unele exemplare târgoviștene, călărețul poartă un coif roman cu pene. Uneori, Sfântul Gheorghe este reprezentat cu capul aureolat (sfânt). La picioarele calului se află dragonul înaripat, al cărui cap este străpuns de lance. În partea superioară a registrului cahlei apar elemente decorativ simbolice precum soarele (atoate luminator), păsări (symbol al înaltul cerului) sau flori de crin (symbol regal). Complexul Național Muzeal „Curtea Domnească” din Târgoviște a organizat o expoziție având ca temă: „Iconografie medievală. Cahle „Sfântul Gheorghe ucigând balaurul”, ce a avut loc în cadrul Muzeul Tiparului și al Cărții Vechi Românești, punând astfel în valoare colecția de cahle pe care o adăpostește în colecțiile sale. (G.V.G.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*