Deunăzi, am asistat la o răbufnire într-un magazin a unui om în vârstă care nu voia să-și mai pună masca, strigând:
– Până când? Cât o să vă mai bateți joc de noi!? Rușine savanților! Omenirea îi plătește de mii de ani și nu-s în stare să descopere un leac, să vindece o boală! Ce cilvilizație e asta? Plătim medici, plătim spitalele, iar ei în loc să-și facă treaba, să vindece oamenii, o fac pe profeții! S-a împânzit lumea de profeți! Rafila, cine-i Rafila? Tătaru? Alt profet. Arăfăt? Alt mincinos! Ăștia ne omoară, fraților, cu zile! Nu-s în stare să dea o soluție, un medicament, un sfat omenesc, dar cum deschid gura, emit profeții, date catastrofice, vomită epidemii, că vom purta măști încă zece ani, că în 2021 va fi apocalipsa, că de Crăciun va fi vai de Maica Domnului, care nu-l va mai naște pe Iisus decât cu masca de protecție pe figură! Rușine savanți! Rușine medici! Ați ajuns profeți de date, de statistici! Și acum cerșiți voturi pe la uși, pe la ferestre! Așa cum ne dați voi soluții, așa o să vă dăm și noi votu’!
Și a arătat cu degetul mijlociu în sus, a trântit ușa și a plecat cu masca sub bărbie, ca un teuton cu coiful căzut.
Sigur, bătrânul are dreptate, ne-au invadat profeții de statistici. Guvernanții pandemiei joacă un teatru prost, adică sinucigaș. Se vede de la o poștă că urmează un scenariu criminal. Când erau două mii de îmbolnăviri pe zi, era catastrofă, la șase mii, apocalipsă, iar profeții arafeți au prevăzut că vom ajunge la zece mii. Am ajuns și ce se întâmplă acum, domnilor profeți? V-ați propus să ajugem aici. Asta era sarcina raportărilor. Am depășit și această cifră. Acum nu mai au cuvinte catastrofice, s-a epuizat vocabularul si au dat-o pe alte măsuri, închid piețele! Adică îi atacă direct pe producători, atacă grija pentru hrană, pentru sănătatea oamenilor! Ce mizerie fără nici o rațiune! Ba marele Klausfobie a decretat că dacă bolnavii de coronavirus nu se vindecă la noi, are soluții, îi trimitem în alte state, fiindcă déjà are contracte! Toate aceste manevre înseamnă bani, tergiversări, diversiuni. Și în acest timp, oamenii mor pe capete!
Românii sunt în mare derută, mai ales acum, cu măștile pe față. Țara era și așa buimacă, acum arată și fantomatic. Când ies în parc, parcă văd mișunând fantome. Și așa românii erau în eclipsă, acum sunt la propriu, nu mai au chip. Zilele trecute a fost ceață, tocmai bună pentru famtome. Profețiile SF încep să prindă și la noi contur.
Ce a generat pandemia? O egalizare a oamenilor. Ceea ce este o crimă la adresa creației. Natura nu a făcut ca două frunze să semene într-un copac. Și cum poate fi savantul egal cu gunoierul? Cum poate directorul fabricii să fie egal cu portarul? Acesta a fost idealul comunist. Nu s-a putut. Se poate acum. Simplu, prin purtarea măștii. Cu mască, nu mai știi care este savantul, și care gunoierul. Această realitate este moartea democraței, care și așa era în convalescență. Este o dictatură din care nu ne poate salva nimic. Diriguitorii pandemiei sunt în totală derută, fiindcă gestionarea fenomenului a scăpat total de sub control. Ei iau măsuri arbitrare, după ureche, se contrazic de la ceas la ceas, nu sunt siguri pe nimic, orbecăiesc, mai ceva ca în „Parabola orbilor” lui Bruegel. Dacă undeva s-a găsit soluția cu vaccinul, hopa Klausfobie deschide gura că o să vină și la noi vaccinul miraculous la… Paștele Cailor!
Nu mai există nici soluția unei corespondențe cu măsurile occidentale. Ca și deșeurile occidentalilor aruncate în România, pe căi frauduloase, așa se va întâmpla și cu pandemia. România va deveni goapa de gunoi a epidemiei. Tot ce e rău la occidentali, se va revărsa la noi. Oare noi, ca buni pateneri, vom suporta toate umilințele?
Avem un președinte care emite și el profeții, din când în când, când se trezește din amorțire. La un moment dat, a spus că e nevoie de o schimbare radicală a statului! A spus asta! Dar nu a făcut nimic. Probabil cineva i-o fi spus că scrimbarea asta radicală trebuie începută cu el și a tăcut. Da, e nevoie de o schimbare radical, să se termine cu profeții mincinoși, pe care îi demasca încă de acum două mii de ani Sf. Pavel. Să se termine cu birocratizarea excesivă, care ne sufocă! Sunt atâtea de schimbat! Așteptam o faptă de soi, un „lucru bine făcut” de la dl. președinte, dar nu a venit. Nu poți să pui nici o bază în vorbele lui. Unde sunt cele peste 100 de miliarde euro oferite de UE, pe care el ni le-a anunțat în luna iulie? A reluat recent problema, când, împreună cu Orbecăciunele prim, ne-a oferit o listă unde vrea să fie investiți acești bani. Dar în nici unul dintre cele 20 de puncte, nu apare cuvântul cultură. Cum să conservi identitatea țării fără cultură?
Nu am citit să existe undeva, într-un colț de gând, ideea de a investi o sumă modică pentru a creat Templul Muzicii, atât de necesar Festivalului „George Enescu” și poporului român.
Și pentru că tot suntem bombardați de profeții, am să-i ofer și eu d-lui Iohannis et co. o lecție de cultură. Vă rog să le-o transmiteți, poate învață ceva.
Am văzut la MoMA, celebrul muzeu de artă modernă din New York, o expoziție japoneză despre viitor, cum arată arhitectura viitorului în viziunea unor mari arhitecți japonezi. Expoziția se numea „A Japanese Constellation”, numindu-i din titlu pe Toyo Ito, SANAA și școala lor. Expoziția prezenta lucrări recente ale unor designeri aclamați la nivel internațional, cum ar fi Kazuyo Sejima, Ryue Nishizawa, Sou Fujimoto, Akihisa Hirata și Junya Ishigami.
Era prezentată și o operă pivot a lui Toyo Ito (n. 1941, Seul), „Sendai Mediatheque”, care a fost finalizată în 2001, adică Biblioteca din Sendai, unul dintre cele mai senzaționale temple ale cărții. Am văzut multe bibloteci la viața mea, dar acest spațiu este uluitor prin ideea de transparență, cu care este asociat de regulă spiritul. Este construită din oțel și sticlă pe ideea unor suluri de hârtie, așa cum sunt prezentate diplomele sau epistolele medievale. Stâlpii de susținere ai clădirii sunt aceste forme circulare, supraetajate. Totul pare ca o bijuterie teatrală, de o mare armonie muzicală.
Așa îmi visam să fie și Templul Muzicii de la București, cu coloane ca niște partituri muzicale.
Iată ce trebuie să rețină cei care au pe mână cele peste 100 de miliarde de euro, că ceea ce domină în această constelație a viitorului nu sunt blocurile de locuit, șoselele, mașinile, resursele energetice, cum te așteptai, ci spațiile culturii, ale sufletului, adică vedeam uluitoare clădiri care sunt biblioteci, teatre, muzee de artă. Așa este creația Muzeul 21 al Centrului de Artă Contemporană, Kanazawa (2004), cu 44 de modele ce variază în scară de la case mici la muzee. Clădirile sunt create prin intermediul intersectării unor spații separate prin perdele translucide. Schițe, modele și imagini dezvăluie invenția structurală, gândirea non-ierarhică, cu noi utilizări de transparență și de luminozitate, care se leagă între aceste spații. Se vorbește în termeni apicoli, de o polenizare încrucișată, manieră care a devenit deosebit de relevantă la începutul sec. 21. Expoziția evidenția impactul global și inovator al arhitecturii contemporane din Japonia, începând cu anii 1990.
Așadar, o constelație arhitecturală japoneză concepută ca o reflecție asupra transmiterii unei sensibilități vizuale, sugerând un model alternativ descris de arhitecți a fi un „star-system”, bazat, evident, pe individualitatea creatoare, pe originalitatea fiecărei părți a constelației. Ceea ce m-a uluit de-a dreptul a fost Teatrul din Taiwan, o clădire fantastică, ca un buchet de nuferi, cu interioare labirintice. La fel de ingenios era un alt teatru construit sub pământ, în Tokio.
Pe locul unde se află acum Sala Palatului din București, se poate face așa ceva. În jur, este suficient teren, iar spații adiacente se pot crea suficient și sub pământ. MoMA ne-a arătat zeci de construcții ale viitorului. O constelație de felul cum va arăta planeta de mâine populată de om.
La ce distanță se află România față de aceste realități? I-am scris de nu știu câte ori d-nei Clotilde Armand să ia în calcul acest proiect, Templul Muzicii, le-am semnalat oamenilor noi, pe care i-am votat, ca noul primar, Nicușor Dan, dar nici unul nu mi-a răspuns. N-am citit în programul nici unui candidat la noile funcții ale puterii acest punct vital, cultura! Care este viitorul României, d-le președinte? E posibil să fii președintele unei țări timp de 10 ani (acum trec!) și să nu ai nici o idee asupra viitorului ei, să nu gândești nici un moment utopic?
Avea dreptate bătrânul, acești profeți de paie ne omoară cu zile! Atenție, cei mai afectați de măsuri/restricții nu sunt oamenii bolnavi, ci oamenii sănătoși! Măsurile atacă oamenii sănătoși, pe cei în putere, care vor să facă ceva, să se miște, să muncească, să creeze. Această epocă are pe conștiință faptul că nu a vindecat, ci a îmbolnăvit țara!
E timpul să intrăm în normalitate. Să se termine cu experimentele politice. Omenirea a câștigat un imens capital, ca să luăm ce e mai bun din istorie. Să ne conducă oameni luminați, bine școliți, nu aventurieri. Alde Iohannis trebuie să ia aminte la mesajul celui ales de 74 de milioane de americani, Joe Biden, care a spus: A victory for „We the People”.
De la „A have a dream” al lui Martin Luther King, nu a mai fost un asemenea discurs. Biden a mai spus că vrea să fie președintele tututor americanilor, că vrea să-i unească, fiindcă poporul a fost dezbinat de Trump, el vrea să aducă din nou Obamacare la putere, adică grija pentru sănătate și să instituie un program superprofesionist de eradicare a coronavirusului! Acest mesaj umanist, a victoriei pentru „noi, oamenii”, deasupra oricărei vendete politice, este valabil și pentru România, iar românii care merg la vot să-l aibă ca suport de orientare și vindecare.
Lasă un răspuns