Titi Botez – un trubadur și un boem cântând „Femeia… eterna poveste!”…

„Femeia… eterna poveste…”, „Mi-e dor de sărutarea ta!” ori „Sub balcon eu ți-am cântat o serenadă”… În „Bucureștii anilor 1900”, se auzeau de pe toate străduțele centrului vechi… La terase, în restaurante, în piațete, erai îndemnat de toate cântecele să iubești și să trăiești. Ieșea lumea la balcoane și se „bătea” cu flori. Aceste melodii erau în interpretarea „de epocă” a lui Titi Botez. Acesta s-a născut în 1902, la București și a fost un cântăreț roman, actor și cunoscut interpret de tangouri, romanțe și melodii populare românești din perioada interbelică. S-a născut ca fiu al violonistului Titi Botez (1870-1959) și al soției sale Emilia (n. Botezescu). Talentul muzical îl moștenește de la tatăl și de la bunicul său care au fost ambii violoniști. A urmat cursul de canto clasic la Academia Regală de Muzică și Artă Dramatică din București, după ce trecuse și pe la Conservatoarele particulare Alberto della Pergola și Egizio Massini. A debutat în 1918 în compania Maximilian-Leonard, la vestita terasă Oteteleșanu, în muzicalul Contele de Luxemburg. După șase ani, a trecut în compania Bulandra-Maximilian-Storin-Manolescu. A jucat ca actor în numeroase piese de teatru, precum: Revizorul, Burghezul gentilom, Aripi frânte, Discipolul diavolului și Dama cu camelii.

În teatrul de revistă a debutat la Vox în 1931. A fost vedeta Teatrului de Revistă „Cărăbuș”, unde a activat din 1939, până la moartea lui Constantin Tănase, în 1945, jucând în ultimii ani în comediile muzicale ale lui Vasile Vasilache. A cântat și sub bagheta lui Ion Vasilescu la Teatrul de revistă „Alhambra” (până la aducerea lui Ion Dacian de la Opera Română din Cluj), sfârșindu-și prea timpuriu, cariera de solist vocal la Teatrul de Stat de Estradă din Capitală. Cariera lui muzicală a cunoscut zece ani de celebritate. Într-un caiet al unui spectacol din epocă era descris astfel: „Titi Botez. Un cântec bătrânesc de pe vremea „când sărmanul tatăl meu era tânăr cum sunt eu”. O verigă între opereta de altădată și cea de azi. Un actor de pe vremuri cu mentalitatea de atunci. Un trubadur și un boem.” În perioada 1932-1934 înregistrează nenumărate discuri la celebra casă de discuri „Odeon”. Putem spune că a fost favoritul acestei case de discuri, unde a înregistrat peste 30 de discuri, dintre care: „Iubirea-i doar o glumă”, „Azi noapte te-am visat”, „Sub balcon eu ți-am cântat o serenade”, „Femeia, eterna poveste”, „Tangolita” ș.a.. Pentru romantici și melomani, astăzi este prezent pe cele două discuri compact (CD) „Melodii din Bucureștii de odinioară”.

A cântat la restaurantele și barurile cele mai rafinate ale epocii (Zissu, Colonade, Dori-Parc) cu cele mai bune orchestre ale perioadei. A lansat la Radio paginile muzicale de referință ale marilor compozitori ai perioadei, precum: Ion Vasilescu, Gherase Dendrino, Elly Roman, Petre Andreescu, Claude Romano, Ionel Fernic, Nello Manzatti, Nicolae Vlădoianu, George Corologos, Mișu Constantinescu. A fost poreclit de presa românească de atunci „eternul îndrăgostit”. După moda epocii și cerințele publicului vremii, Titi Botez a cântat și el frumoase tangouri, dintre care se pot menționa, într-o ordine aleatorie: „Adio!”, „Ai să iubești odată și tu!”, „Azi noapte te-am visat…”, „Crizanteme”, „Femeia…eterna poveste”, „Marcitta”, „Mi-e dor de sărutarea ta!”, „O vorbă de mi-ai spune…”, „Ieri, la întâlnire”, „Pentru tine am plâns”, „Săraca păpușică plânge!…”, „Povestea unui pierde-vară”, „Tangolita”, „Sub balcon eu ți-am cântat o serenadă”, „Un plânset de vioară”.

A apărut și în filmele epocii, ca Bing-Bang în 1935 (film regizat de cuplul umoristic Stroe și Vasilache), Doamna de la etajul II în 1937 (alături de orchestra lui Petrică Moțoi; film pierdut) și Allo, București! în 1944. Pleacă către stele destul de devreme, în 1957, lăsându-ne pe noi să deslușim: „Femeia – eterna poveste,/ nu-ntreba cine este/ și iubește-o mereu/ oricare ar fi ea să fie/ de ți-a fost dată ție/ ia-o că-i bunul tău”…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*