Spitalele militare. Recent un nou caz de corupție a fost prezentat populației. Este vorba de cazul medicului de la secția Chirurgie II de la Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”, București. Nu mai dau detalii aflate deja la dispoziția publicului, nu mai reiau cele spuse. Nici nu aș fi abordat subiectul, dacă nu ar fi apărut în „Observatorul Militar”, oficios al M.Ap.N., un articol al redactorului șef, în care în titlu se pune întrebarea: când vor deveni spitalele militare cu adevărat militare? Aparent întrebarea, cât și subiectul abordat, în care este inclus și cazul șefului de secție, sunt binevenite sau bineintenționate. Aparent doar. Căci în mod normal, întrebarea ar fi trebuit să fie „când vor redeveni spitalele militare ale militarilor”, pentru că înainte de 89 acestea erau cu adevărat ale militarilor și membrilor familiilor lor chiar dacă mai apucau să beneficieze de ele și unii artiști. Tot aparență este si grija Observatorului Militar care aparent ar face dizidență la politica ministerului, față de militari, pentru că de fapt articolul se vrea o batistă pusă pe țambal, un mesaj către cititori, care să le arate că „uite, conducerea M.Ap.N. prin ziarul său ia atitudine, înfierează cu mânie proletară cazul de corupăie în armată și vrea să acorde spitalului statutul de spital militar”. Așa se linistește boborul, așa se calmează spiritele și se cântă „stingerea”. Drumul spre iad e pavat cu „bune intenții”. Mulți au apreciat articolul și l-au distribuit. Pe mine nu m-a păcălit.
Nu m-a păcălit pentru că eu știu că cei din conducerea ziarului și a ministerului, cunosc de mult problemele cu spitalele militare, și anume că: – există corupție, se dă șpagă, se fac internări cu dedicație; – personalul medical fie că este cadru militar, fie că nu, dar în mare proporție nu, nu mai acordă atenție colegilor militari decât dacă dă telefon cineva, militarul a devenit persona non grata în spitalele militare; – peste 60 la sută din pacienți sunt civili care nu numai că nu au nimic în comun cu armata, dar mai și comentează pe diferite pagini sau pe stradă că „militarii au salarii și pensii nesimțite” și nu fac nimic (Pacienții sunt mai mult de jumătate sub 45 de ani, pentru că politica alimentară personală sau națională este toxică. Guvernul României este cel care a introdus „Codex Alimentarius” (pe vremea când prim-ministru a fost Dacian Cioloș – n.a.); – până în 89, în spitalele militare nu se vorbea despre spagă, toată lumea știa că la „Spitalul militar” nu se solicită mită, sau șpagă, chiar dacă mai primeau și ei câte un pachet de țigări sau o cafea. În nici un caz însă nu auzeai ca un medic să condiționeze o operație sau tratament, de o sumă de bani.
Astăzi, nu mai e nicio diferență între spitalele militare și cele civile, șpaga se cere peste tot, dar din păcate condițiile de „cazare” și numai ele au rămas în spitalele militare cam ca la nivelul anului ’89. Șpaga și mita, condiționarea actului medical, abuzurile unor medici care se cred Dumnezeu pe secția lor, au început și s-au amplificat odată cu transformarea acestora în spitale deschise tuturor, și asta datorită prostului management al spitalelor, dezinteresului Direcției Medicale care neavând alte idei și nici interes pentru dotarea spitalelor militare, au dat acces la liber „civililor” care au venit cu obiceiurile din afara sistemului medical militar de până acuma, adică cu „autofinanțarea”, dar nu a spitalului ci a personalului medical. Nu or fi toți așa, dar teoria geamului spart funcționează.
Ca un răspuns la întrebarea observatorului inocent aș spune că spitalele militare vor redeveni militare când cazurile de corupție și șpăgarii vor fi pedepsiți aspru și vor fi dați afară nu doar din armată ci și din sistemul medical, pentru că pentru a face locul unui intervenient” este pusă în pericol viața unor pacienți cu probleme grave. Dar odată cu cei care primesc șpagă trebuies scoși din spitalele militare și cei care dau șpagă, adică cei care nu sunt militari. Din câte știu eu, toate cazurile de mită din S.M.C. au avut la mijloc civili care au dat sau li s-a cerut șpagă.
Legat de cazul șefului de secție, lumea se întreabă cum a fost prins. Din surse bine informate pot spune că respectivul era cunoscut pentru unele „abuzuri” el decidea cine și când e operat și își introducea pacienții prioritar. Coțofenele din copacii spitalului spun că în ziua în care a fost ridicat de procurori a dat ordin să fie scos din sala de operație un pacient programat, care avea toate avizele necesare și urma să fie operat la robot. Cu câteva minute poate chiar secunde înainte de a fi anesteziat, domnul doctor a telefonat și a ordonat ca pacientul să fie scos din sala, că intră „un caz urgent” la operație, urgența fiind o micșorare de stomac. Poate domnul doctor, un chirurg foarte bun de altfel, între un blocaj renal și o burtă prea mare a considerat că problemele renale sunt „mai minore”.
Dacă și cât a luat dacă a luat mită sau șpagă urmează să dovedească procurorii, dar sincer să fiu am dubii. Însă abuzul este clar și măcar pentru acest abuz merită tras de urechi.
Toate aceste aspecte sunt cunoscute, nu de azi, de cei din conducerea spitalului militar, a Direcției Medicale și a M.Ap.N. și totuși continuă și vor continua, iar vina nu este doar a unui doctor ci a tuturor celor care știu și nu fac nimic pentru a îndrepta lucrurile. Parcă domnul Dîncu le spunea elevilor de la C,M, Breaza că vor întîlni cazuri de corupție și că idioții ajung în față. Atâta a putut face, să îi informeze, că măsurile nu trebuie să le ia el. Dacă tot e așezat în fruntea ministerului să ne informeze cu diverse fapte de corupție, măcar să o facă corect și să ne spună cum e și cu cazul releului de la Cîrcea.
Am mai scris și chiar am „cobit” că în duelul dintre primarul din Cîrcea+LIDL și M.Ap.N. acesta din urmă va pierde. Ei bine, a pierdut. De fapt nu a pierdut că a pierdut, a pierdut pentru că s-a lăsat bătut. Acum o săptămână pe pagina cotidianului craiovean „Indiscret de Oltenia” apărea un răspuns dat de M.Ap.N. privind diferendul dintre M.Ap.N. și Primăria Cîrcea care a vândut teren din apropierea unui Radar al M.Ap.N., pentru construcția unui depozit regional LIDL. Bineînțeles prețul nu e mititel și din bani se poate înfrupta liniștită o conducere de partid cu fini și afini.Terenul fiind în apropierea unui obiectiv militar de interes național și NATO strategic, avizul M.Ap.N era obligatoriu. Numai că M.Ap.N. s-a sesizat de contractul și lucrarea respectivă abia după ce lucrarea era vizibilă de pe lună. Probabil acolo se aflau reprezentanții Brigăzii din Craiova care circulă cu naveta spațială periodic pe deasupra obiectivului. Cel puțin așa reiese din răspunsul dat de M.Ap.N. ziarului craiovean. Ba, mai mult, în încercarea de a se disculpa pentru reacția întărziată, M.Ap.N. spune că „nu are competențe legale în gestionarea sau controlul construcțiilor civile”.
Ce glumă bună. Eu nu am putut vinde un pământ aflat la 30 km de graniță fără avizul M.Ap.N. dar ei nu știu ce atribuțiuni au și nici nu își verifică instalațiile. Dar când ciobanul ăla din Deveselu s-a apropiat cu oile pe terenul lui de gardul bazei militare, a sărit în sus toată conducerea M.Ap.N. că le pune în pericol obiectivul. De, dacă nu le dăduse și lor niște cașcaval, asta e. Probabil la Cîrcea a ajuns cașcavalul unde trebuia și s-au făcut că nu văd, până nu a făcut presa scandal.
Dar să admitem că armata e plină de orbeți și nu au văzut ce se construiește la Cîrcea lângă radar, deși eu auzisem de construirea depozitului de acum aproape doi ani. După ce a „auzit” că s-a construit ceva la Cîrcea în ograda lor, cei din MApN au sesizat instanța pentru anularea construcției. Instanța a studiat cazul și tocmai când să dea o decizie, M.Ap.N. propune, așa cum spune chiar onor ministerul în răspunsul dat ziarului, o înțelegere amiabilă, oferiind două soluții, deși era luată în calcul mai mult a treia, respectiv mutarea radarului, pentru că „cu nemții nu te pui”.
În acest sens, pe data de 12.07.2022 domnul ministru Dîncu emite un ordin prin care însărcinează un locțiitor de comandant de brigadă să încheie o tranzacție judiciară cu reprezentanții primăriei Cîrcea și LIDL pentru rezolvarea conflictului.De ce un locțiitor de comandant și nu juriștii din minister? Pentru că juriștii din minister se pot lupta și eventual câștiga numai împotriva pesionarilor militari. Aici nu s-au băgat pentru că știau că vor pierde. Și atunci au convenit să își mute radarul așa cum spune același ziar și reiese și din dosarul aflat pe rolul Tribunalului Dolj.
Și când toate lucrurile păreau rezolvate spre bucuria nemților de pretutindeni, Tribunalul Dolj în ședința din data de 20.09. respinge „înțelegerea” făcută de M.Ap.N. cu pârâții, dând liber procesului și stabilind un nou termen pe data de 18.10.2022. Acuma să nu credeți că Tribunalul chiar va constata ilegalitatea construcției și va decide dărâmarea cazematei LIDL. Așa ceva nu o să se întâmple, banii au fost dați, cum ar fi acuma ca șpăgarul să ceară șpaga înapoi în instanță. Exclus!
Dar, pentru că lucrurile se îngroașă, ieri, M.Ap.N. a venit cu o nouă… soluție, sau alte variante: s-a făcut rău, dur și sever domnul Dîncu, și acuma cere ori căcă, ori căcă, adică ori își dărâmă LIDL construcția ridicată ilegal, ori le înalță lor adică M.Ap.N., platforma pe care e instalată antena, ca să poată să „vadă” peste construcțiile LIDL. Așadar a căzut varianta mutării radarului, pentru că au lătrat câinii.
Prima variantă este exclusă, cum am mai spus, dar cea de-a doua, cu supraînălțarea platformei pe banii LIDL este tot șuie, pentru că nu anulează ilegalitatea și sperjurul comise în instanță de către primarul din Cîrcea, care a spus că nu știa că trebuie și avizul M.Ap.N., așa cum M.Ap.N. spune că „nu a știut” de lucrare decât după ce a luat amploare (subiectul, bineînțeles). Dar minciuna are picioare scurte, pentru că undeva prin 2020, același primar din Cîrcea trimitea un investitor la M.Ap.N. să ia avizul pentru înființarea unei pepiniere pomicole tot pe lângă radar. Acolo a știut, dar la LIDL nu. Cașcavalul, bată-l vina, i-a luat vederea. Dacă se va accepta, chiar și în instanță, noua înțelegere, M.Ap.N. nu trebuie să dea avizul, pentru că construcția chiar împiedică funcționarea radarului și legea nu prevede ca variantă mutarea sau modificarea construcțiilor sau utilităților militare de dragul profitului unor privați sau corupți.Legea spune că este interzisă orice lucrare care pune în pericol desfășurarea activităților specifice obiectivelor militare iar avizul se dă numai pentru lucrările care nu periclitează activitășile din obiectivele militare. Deci oricum ar da-o, M.Ap.N. nu poate da avizul și nu poate accepta construcția, pentru că a declarat singură că construcția împiedică activitatea normală a radarului. Acceptând, cu atât mai mult propunând acest troc, conducerea ministerului nu numai că îți bate joc de instituția militară, dar acceptă și încurajează corupția și abuzurile. Având deja un precedent, de acuma toți „investitorii” vor trece peste avizul M.Ap.N. mituind autoritățile și având în instanță un precedent beton.
De aia spun eu că atât articolul cu spitalul cât și variantele propuse de M.Ap.N. cu depozitul LIDL de lângă Craiova nu sunt altceva decât dovada faptului că conducerea M.Ap.N. chiar dacă cunoaște ori se face că nu știe și se pretinde luată prin surprindere, ori ambalează ciocolata în staniol. În ceea ce privește spitalul, așa cum a fost dat în circuitul civil, tot așa să fie trecut înapoi strict pentru militari și familiile lor, fără excepții. Parcă văd că ne bagă Iohannis în război și nu o să aibă loc militarii răniți în spitale, de cocalari cu lanț de aur la gât.
Lasă un răspuns