Serviciul de presă al Festivalului „George Enescu”, zis OaMA, ne bombardează cu zeci de informații despre concerte, muzicieni, lansări de discuri și cărți, discuții, interviuri, participări nemaipomenite, ca prezența lui Iohannis, care s-a întâlnit cu dirijorul Măcelaru și au făcut o înțelegere de abator pe zece ani, adică au măcelărit bine Templul Muzicii, toate bune și frumoase, dar cum au loc aceste evenimente? Uită să ne spună că au loc cu masca pe figură și între Vaccinați, deși, după tam-tamul inițial, ce a precedat deschiderea Festivalului, când efectiv ne-a împroșcat cu informații privind restricțiile, criteriile de participare, aberante, desigur, a lăsat-o mai moale, n-a mai scos un cuvințel, dar acum, spre finalul festivalului, OaMA a prins iar grai. Și ne anunță, hodoronc-tronc „Având în vedere faptul că miercuri, 22 septembrie, rata de infectare a ajuns la 3,3 la mie, potrivit cadrului legal în vigoare urmează ca autoritățile competente să decidă modificarea condițiilor de acces la evenimentele culturale din București”. Și mai departe: „Potrivit cadrului legal în vigoare, singura modificare cu privire la accesul la concertele din ultimele zile ale Festivalului Enescu este legată de necesitatea prezentării Certificatului Verde sau a unui test rapid antigen negativ la intrarea în toate sălile unde au loc evenimentele noastre”.
Din patru săli, unde aveau loc concertele, au mai rămas două unde mai vin mascați, dar și la ele locurile sunt ocupate sub 50 la sută din capacitate. Masca este în continuare obligatorie și trebuie pusă corect, ne spune OaMA, adică pe nas și gură, care să nu fie destupată spre orchestră, să infecteze muzicienii.
Sigur, au fost riguros „implementate noile măsuri de acces”! În America poți să zbori fără certificat verde, dar aici, la Sala Congreselor, nu poți intra. Ce panaramă! Cine intră? Cine intră? Bolnavii?! Ce nevoie ai atunci de festival, dacă îți bagă sula în coaste? Și concetele sunt de umplutură, modeste, precum cel al Orchestei de Tineret! La ce degradare a ajuns Festivalul „Enescu”, să se numească Ediția Certificatului Verde!
Ce rost a avut să se facă acest Festival, dacă totul arată ca un război? Nu era firesc să fie amânat, cum s-a întâmplat cu Olimpiada, sau să se țină fără spectatori, iar concertele să fie transmise integral pe Mezzo live. Mai deștepți au fost organizatorii Festivalului de teatru de la Sibiu sau ai Festivalului de muzică „Vara magică”. Și ce logică este aceasta, să se facă selecția pasionaților de muzică după criteriul „Certificatul verde”!?
Cine sunt acești chinuiți?
Cum poți să participi la un concert, la o lansare, la o convorbire bolnav, adică vaccinat, și cu masca pe figură? E ceva sufocant. Nu este normal, te simți prost. Degeaba vorbim de minunile muzicale din Festival dacă ne facem că nu vedem realitatea. Și oare cum se simt muzicienii când cântă cu masca pe figură? Sau ei nu au mască. Ei sunt celebri. Toate știrile de prezentare nu-i mai scoate din celebri. Și Vengerov e celebru, și Dediu, și Neica-Nimeni, toți sunt celebri. Celebri, dar cu masca pe figură, de nu-mi mai recunoști.
Deci Festivalul îi ia de-a gata, gata celebri. M-aș fi bucurat să aud că urcă pe scenă un artist mai puțin cunoscut sau chiar necunoscut, pe care Festivalul îl face acum celebru. Dar nu acesta e scopul unui festival, mi-ar spune Neica Nimeni, să lanseze muzicieni, scopul lui este să-i aducă aici, la București, pe cei gata celebri și să-i facă să cânte cu masca pe figură. Și dacă nu au mască, oare cum se simt când văd în fața lor numai mascați, o sumedenie de spectatori mascați, bolnavi, vaccinați, fantome, fără identitate? E minunat să asculți Caprice roumain, dar fără mască, fără presiune, ca un om normal, nu dus la abator, cum este Festivalul vaccinaților.
Pentru cine s-a făcut acest Festival? Nu avem un comentariu despre el, nici o opinie de la un muzician sau critic autorizat (dacă mai există), ci numai știrile oficiale! Se laudă organizatorii și participanții, ei între ei. Un festival de vitrină, un festival de familiuțe. Important nu este să faci un festival, când ai la dispoziție 50 de milioane de lei, și Neica Nimeni poate să-l facă, și mult mai bine, ci să te întrebi qui prodest?, respectiv cui te adresezi? Cine sunt spectatorii? Ce calitate au? Sunt aceiași melomaci care aplaudă între părțile unui concert, ca odinioară Băsescu când ocupa cu familionul loja lui Ceaușescu și voia să iasă în față, de aceea aplauda între părțile unui concert de Beethoven, să-l remarce lumea, băi, sunt și eu pe-aici!? Facem un festival de protocol pe milioanele contribuabilului român, exploatat la sânge de noile taxe și prețuri care au explodat pe piață, cum este lumina, al cărei cost s-a dublat!
Ce să mai spun de crima că a început să se aplice restricții celor nevaccinați, adică oamenilor sănătoși, care nu au nevoie de vaccin!!! Hăitașii vor să-i îmbolnăvească pe toți, toată populația, să fim o țară complet vaccinată, adică bolnavă! Să presupunem că hăitașii își ating planul diabolic, prostesc, aberant, adică toată populația României e vaccinată. Ce urmează? Evident, noi îmbolnăviri. Oare alde Iohannis nu știu regula statistică, pe bază de eșantioane? Dacă acum, în acest stadiu, vaccinații se îmbolnăvesc, nu se vor îmbolnăvi și când toată populația este vaccinată? Urmează a doua doză, și a treia, și a patra, și a noua? Înșiși inventatorii vaccinurilor sunt speriați de cursa pe care a luat-o fenomenul vaccinării, de deraierea lucrurilor, la limita demenței, de oarba aplicare a unor vaccinuri neperformante. Încă nu se cunoaște cauza virusului, încă studiile se află în plin mister. În loc să se cerceteze cauza, să se inventeze noi vaccinuri, sau să fie lăsați medicii în pace, să aplice altfel de tratamente, clasice, poate mai bune, care dau rezultate, se accelerează asupra efectului. Efectul, adică raportările, îi macină pe alde Iohannis! S-a ajuns la un delir criminal! Hăitașii nu au soluții realiste și nici nu-s capabili de explicații credibile, logice, ale fenomenului.
Și Festivalul „Enescu”, condus de oameni bolnavi, adică vaccinați, a ajuns să fie co-părtaș la așa ceva!
Nu-ți mai arde de muzică, de „istoria ca iubire”, când ai un ser tulbure în tine și masca pe față, care te face să te gândești nu la iubire și fericire, nu la aripi de zbor muzicale, ci la virus, la vaccin, la moarte.
Ce frumos e să anunți că va urma Mahler Chamber Orchestra și remarcabila pianistă Yuja Wang, care vor concerta la Ateneul român, dar nu mai este ca altă dată. Organizatorii se comportă ca și cum totul ar fi normal, ca înainte, când o aplaudam pe Yuja Wang în Concertul nr. 1 pentru pian și orchestră de Ceaikovski, dar nu mai este ca înainte. Nici Oda bucuriei nu se mai aude ca înainte. Nimic nu mai e normal. Eu am participat la un spectacol cu masca pe figură, este inuman. Te sufoci. Disconfortul este total. Este o jignire la adresa omului. Pentru ce tot acest chin? De ce acest sacrificiu inutil, acest sinistru experiment? Așa se ascultă muzică, cu masca pe figură și cu sula în coaste? Nici pe front, când le cânta Enescu răniților, nu era un asemenea chin simandicos! Totul se face înțepat și cu masca pe figură, este Festivalul Mascaților! Am arătat anterior cum are loc acest sinistru experiment! Se face experiment pe pielea unui public vaccinat, credul și mascat.
Și organizatorii se fac că nu văd. Sigur, ei bifează, și-ai făcut treaba, mă îndoiesc că merg la concerte. Înainte, la celelalte ediții, nu-i vedeam, veneau numai la momente de protocol sau se foiau în hol, la intrarea spectatorilor. Dar să stea la concerte, nu i-am văzut. Nu-i greu să-mi imaginez că acum, cum aud gongul, cum începe concertul, fug acasă și se bagă sub plapumă, să-și scoată masca, să nu mai audă nimic! Of, bine că a mai trecut o zi fără incidente, fără să fie depistat vreun covideț. Ei nu au treabă cu muzica, nu-i interesează cum se aude vioara lui Grimal în Sala Palatului, îi interesează doar dacă l-au adus pe David Grimal la concert, dacă orchestra dirijată de el este pe scenă, dacă muzicienii au prosoape suficiente la cazare etc. Ce le pasă lor că rezultatul este dezastruos, că e lume puțină în sală, iar cei mai mulți, majoritatea melomanilor, stau acasă.
Stau să audă concertele transmise de TVR 3, care efectiv și-a bătut joc de această ediție a festivalului. Au anunțat că transmit un număr de concerte, dar nu le-au transmis. Oricine poate vedea pe internet programul TVR și surprizele neplăcute. Concertul cu Yuja Wang era programat, dar în loc am văzut o emisiune de la Iași și de la Sibiu (Festivalul de teatru). La fel, concertul din 19 sept., cu Orchestra din Zürich, în program Enescu, Beethoven, Schumann, nu a fost transmis nici pe TVR 1, nici pe TVR 3, care transmiteau „Toamna pe litoral”, cu burtoși la mare. Cum este posibil așa ceva?
Ne-am consolat tot cu Mezzo live, care a transmis de la Lausanne concertul oferit de Orchestra de cameră din oraș, la pupitru Renaud Capuçon, faimosul violonist, care, împreună cu François Sochard, au interpretat Concertul nr. 1 și Concertul nr. 2 pentru dublă vioară și orchestră de J.S. Bach, ceva fantastic. Partea finală a Concertului nr. 2 se cântă în surdină, un pianissimo la limită cu tăcerea. Acest fragment arată modernitatea lui Bach, fără egal în muzica nouă. Fantasticul compozitor Arvo Pärt, căruia Capuçon i-a cântat piesa Tabula rasa, îl concurează pe Bach doar la capitolul virtuozitate, o încercare de a imita polifonismul vivace din Concertul nr. 2. Dar finalul Allegro assai este de neconcurat. Nici un muzician al lumii nu a mai creat o stare ca pe vârful Muntelui Sfânt. Nici Enescu, singurul care ar fi putut. Fragmentul este ca un fel de pantomimă a tăcerii. Numai anumite sunete pot sugera tăcerea. A fost ca și cum ai păși pe vârfuri într-un sanctuar.
În partea a doua, Capuçon a dirijat la fel de patetic – are o mare capacitate de a intra în transă, Simfonia nr. 4, Italiana, de Felix Mendelssohn. O seară de neuitat, cu un public select, fără mască, o sală arhiplină (sala Métropole din Lausanne). Cum se poate așa ceva? La Lausanne se poate, la Bucharest, nu.
Cine vede? Cine aude? Să anulezi transmisii anunțate!! Fără nici o explicație. Și unde? Aici, acasă, să-ți furi singur căciula! Ce fel de contracte are Artexim cu TVR? Bătaie de joc! Pentru aceste măgării, oameni ca Bogdan Gheorghiu ar trebui demiși imediat. Festivalul a avut invitați de marcă, valori ale muzicii mondiale, nu era firesc să transmită TOATE concertele de la Ateneu, singura sală cu acustică ideală? Au programat 7 transmisii de la Sala Congreselor și pe unele le-au anulat!! E o rușine să transmiți concerte de elită pe TVR 3. De ce nu au continuat colaborarea cu Trinitas, care la ediția precedentă au transmis concertele de la Ateneu impecabil? Acum și cele puține (5) de la Ateneu au fost date peste cap! Să ne comunice OaMA de ce aceste transmisii au fost anunțate și anulate? Să ne cânte ea Capriccio pentru mâna stângă de Janáček, iar marele Mihai C., mobila de lux, Octetul de suflători al lui Stravinsky.
Sau au făcut această măgărie pentru că la concertele transmise nu există obligația de a fi vaccinat și de a purta mască?
Lasă un răspuns