Ediția a 3-a a voluminoasei antologii a scriitorului Ionel Marin, intitulată „În constelația ființei ”, are 516 pagini, și se deschide cu o prefață, intitulată „Poezia, în drepturile ei!”, semnată de Michaela Al. Orescu, din București, în care se specifică, în încheierea textului: „Poezia lui Ionel Marin ne vorbește despre delicata lui sensibilitate, o sinceritate strict necesară poeziei, formă de confesiune dar și de trezire a lucidității, o imagine a gândirii, concretețe a visului, cutremurare a dorului, o convertire a tristeții în jubilarea izbânzii”. În continuare sunt reproduse poeziile din volumul „Constelații”, apărut la Editura „Sogent”, din Focșani, în anul 1997, poeme care respiră iubire față de natură, de jumătatea mitologică a bărbatului, femeia, de imensitatea universului etc. În același stil sunt scrise și poemele din volumul „Crâmpei de veșnicie”, tradus în limba italiană de Molinul C. Ștefan din Italia. Poeziile din acest volum, eul poetului își face un proces de conștiință, personificând inima poetului, dezvoltând o analiză a propriei conștiinței, în dorința de dărui lumina înțelepciunii. În volumul „Crinul din inimă”, apărut la aceeași editură, tot în acel an, descoperim poeme frisoanate de pastele, unde personificările inundă textele. Iarba, constelațiile, floarea de crin, amurgurile devin personaje care alături de sentimentele poetului, creează o atmosferă lirică profundă.
În volumele: „Printre ani”, „Picături de timp”, „Dincolo de coline albastre”, poemele scrise în versuri albe, dau posibilitate poetului să dezvolte ideile ce tangențiază cu filosofia. Un om rafinat și cult, Ionel Marin, ctitor de reviste, și promotor cultural, nu zugrăvește litografii realiste, precum un citadin în trecere prin lume, el caută în sine un profund eu categorial, atât de cuprinzător încât să exprime prin subiectiv tot ceea ce are trăirile sale în tangență cu etnicul mai ireductibil. Cromatician, el iubește, florile, natura, constelațiile, femeia de alături, însă nu doar pentru motivații picturale, ci mai cu seamă din rațiuni de ordin sentimental și tradițional cu rădăcini în mitologie, care umple cu luminile lui universul liric. Toate acestea așază poezia lui Ionel Marin în cu totul altă ereditate.
Autorul cărții, de care facem vorbire, este și un om al Cetății. În reproducerea articolelor din volumul „Patrie, credință, regăsire”, descoperim articole și eseuri, ca ecouri ale evenimentelor istorice prin care a trecut țara noastră. Subiectele articolelor din volumul „Freamăt, nesfârșit ecou…” apărut la aceeași editură, amintită mai înainte, dar în anul 2020, cuprinde eseuri și articole despre copilărie, relatări despre călătoriile pe care le-a făcut autorul, despre sentimentele omenești, și cele de împăcare, fericire, tărâmul viselor, despre divinitate. Volumul „Zâmbetul veșniciei” cuprinde poeme scrise în vers liber, prin care poetul își exprimă stoicismul său, adică aceea fatigabilitate cu sentimentele în inimă. Lirismul poetului stă în proporție directă cu percepția lumii. A cita din poeziile lui Ionel Marin ar însemna să elimin misterul liric extrăgând o clipă lirică din această poezie ale cărei anotimpuri se consumă, precum focul, cu înalte consumpțiuni imateriale.
Volumul de eseuri „Adevărul, vremelnic în derivă” cuprinde eseuri ce sunt texte conținând reflecții ale autorului pe diverse subiecte, fie filosofice, istorice, literare, politice, științifice etc. Din acestea se desprinde o dorință expresă și adâncă a autorului de spiritualitate și credință. Aceasta este „coloana vertebrală” a tuturor eseurile din această carte. Din medalioanele literare despre unele personalități desprindem empatia lui Ionel Marin pentru aceste statui vii care și-au dăruit viața culturii noastre. Capitolul cu „Referințe critice”, selective, publicate, creionează portretul de cărturar, poet și scriitor militant și promotor cultural al lui Ionel Marin, scrise de scriitori și personalități culturale din țara noastră aflați în topul culturii naționale. Datele biografice ale autorului ne face cunoscut evoluția pe firmamentul culturii române a unui harnic și talentat scriitor, al cărui portret spiritual se creionează în Istoria Culturii noastre contemporane.
Lasă un răspuns