O amuletă egipteană din anticul Durostorum (Ostrov, jud. Călărași) evocă numele unui zeu uitat de mult: Zeul LEU

Legendele spun ca a existat cândva un zeu egiptean ce purta masca zeului Bes, coroana lui Amon pe cap, era itifalic, ținea în mână sceptrul Thebei și era înaripat. Și numele acestui zeu egiptean s-a pierdut vreme de secole rămânând un mare mister, o enigmă nedeslușită de către egiptologii moderni. Bes, împreună cu omologul său feminin Beset, este o zeitate egipteană antică, venerat ca ocrotitor al gospodăriilor și, în special, al mamelor, copiilor și al nașterii. Ulterior, Bes a ajuns să fie considerat apărătorul a tot ceea ce este bun și dușmanul a tot ceea ce este rău. Oamenii de știință moderni, precum James Romano, susțin că la începutul său, Bes era reprezentarea unui leu care se ridica pe picioarele posterioare. După cea de-a Treia Perioadă Intermediară, Bes este adesea văzut cu doar capul sau fața, adesea purtate ca amulete.

În Argedava antică (România) s-a mai descoperit statueta zeului Bes. Amon, cunoscut și ca Amun sau Ammon, este zeul suprem al preoților tebani în mitologia egipteană. Amon este zeu al soarelui, cel mai important dintre zei și venerat în orașul Teba, unde este reprezentat cu cap de berbec, sau ca un bărbat purtând o tiară cu pene (asemănătoare cu „coroanele” indienilor americani, sau cu podoabele medievale ce se purtau pe cap „cu pene”). Inițial a fost zeu obscur al vântului, apoi a devenit Amon-Ra prin fuziunea sa cu zeul Soare. Amon, „cel ascuns”, rege al zeilor, în principal în timpul dinastiei XI, a apărut pe inscripțiile incintelor funerare încă din timpul dinastiei V. Pentru Ptolemei el este asociat cu Zeus. Sub numele de Amun Kematef a fost una din cele opt divinități străvechi. Era un zeu creator, capabil să se readucă singur la viață, de aceea apare în unele reprezentări itifalic (în erecție). În Teba, Amon tatăl, Mut ca mamă și zeul Lunii, Khonsu, ca fiu al acestora, formau familia divină sau „Triada tebană”. El are aripi, pentru că zboară (îi este caracteristic mediul ceresc). Tezaurul de falere de argint descoperite la Lupu (România), în care apar miturile fondatoare, precum lupta păsării cu șarpele (cerul și pământul), cavalerul danubian (trac, getodac), mai apare și o zeitatea cu coc (sau coarne) și aripi (încadrată de doi sfincși sau lei). Poate fi o trimitere la zeul egiptean Amon, având în vedere Vechea Religie Valaho-Egipteană a Geților de Aur primordiali. Osiris – zeul egiptean jumătate mort sau jumătate mumie – mai apare pe cnemidele geto-tracilor (Agighiol și Moghila Moghilanska), iar șacalul – câinele (Zeul Anubis) apare pe amuletele și basoreliefurile cu reprezentarea Cavalerului Danubian (Madara – Bulgaria; aplică Tezaur Surcea). Dar cine era oare acel zeu cu valențe multi-zeiești, dar cu numele uitat?

Descoperirea unei amulete egiptene în anticul Durostorum (Ostrov, jud. Călărași) avea să schimbe totul. Aceasta îl reprezintă pe zeul „nostru”, iar acesta este declarat cu numele de „Zeul Leu” (Forța Vieții), așa cum apare scris pe avers, în dreptul figurii acestuia. El este Amon, stăpânul unui tărâm învăluit în mister, a cărui nume adevărat nu trebuia știut de cei neinițiați, căci așa apare scris în textul de pe revers, un text în egipteana veche, transliterat în greacă. Așa că acum avem aplica de aur descoperita la Chirnogi cu chipul Zeului Leu, dar și Matrița de bronz „cu lei” descoperită la Sarmizegetusa Regia ce confirmă existența Vechii Religii Valaho – Egiptene a Geților de Aur primordiali. Și uite cum un artefact de nici doi cm, descoperit la mii de km distanță de Egipt, poate adăuga o piesă importantă la puzzle-ul religiei egiptene antice, ce încă mai are taine pentru noi. (G.V.G.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*