Pe drumul inimii Reginei Maria: „Zilele Culturii Românești” la Balcic

Atunci când credem că Dumnezeu ne-a părăsit sau și-a întors fața de la noi, un semn venit de departe ne arată că mai avem o speranță. Timp de 10 zile, Centrul Dvoreca Regina Maria din Balcic a desfășurat „Zilele Culturii Românești”, proiect la care Centrul Cultural Mihai Eminescu, partener instituțional UNESCO, a fost invitat să participe (înființat în 1939 de Fundația Culturală Regală „Principele Carol”). Centrul nostru a avut onoarea să deschidă acest eveniment și să prezinte publicului o frumoasă expoziție de pictură cu tema „Tradițional românesc”, a artiștilor plastici Vitalie Butescu, Vali Irina Ciobanu, Maria Jarda și Dmitri Murahovschi.

La 23 iunie, în sala de piatră a Centrului Cultural „Castelul” din Balcic a fi vernisată expoziția, marcând începutul „Zilelor Culturii Române”, care s-a desfășurat în orașul-stațiune. Ea poate fi vizitată până pe 2 iulie. Tablourile sunt o adevărată călătorie vizuală în tradiția românească, reflectând identitatea românească prin intermediul portului popular colorat și al peisajelor din țară, dar și a două portrete – al Reginei Maria și al Regelui Carol. În cadrul vernisajului, actrița, regizoarea și scriitoarea Claudia Motea a interpretat un fragment din „Monologul regal”, un spectacol multimedia care oferă o călătorie inedită în viața unor personalități românești de cultură, precum poetul Mihai Eminescu, poeta Carmen Silva (pseudonym al Regina Elisabeta a României), Constantin Brâncuși și Cella Delavrancea. Pe 1 iulie, ansamblul folcloric „Dorulețul” a prezentat pe scena deschisă la Palat dansuri tradiționale românești. Zilele Culturii Române fac parte din programul festivalului „La Palat – Balcic 23”.

În sfera acestor activități culturale putem menționa și proiectului „Concert Regal la Balcic”, organizat de Institutul Cultural Român, care a avut loc sâmbătă, 27 mai 2023, ora 17:30. În cadrul acestui eveniment Orchestra Camerată Regală și Corul Regal, sub bagheta dirijorului Răzvan Apetrei, au concertat în „Sala de Piatră” a Castelului din Balcic. Evenimentul, realizat cu ocazia „Zilei Românilor de Pretutindeni”, sărbătorită în fiecare an în ultima duminică din luna mai, a fost dedicat memoriei Reginei Maria a României și a inclus și proiecția filmului documentar Maria – inima României, regia Trevor Poots. Solista serii a fost tânăra soprană Isabela Stănescu. Programul a inclus compoziții semnate de: W.A. Mozart, Antonio Vivaldi, Béla Bartók, Eduard Hübsch, Petar Lyondev, Thomas Morley, Tudor Flondor, Simeon Niculescu și Gheorghe Danga.

De asemenea, la invitația Corului Regal, Corul „Chernomorski Zvutsi” din Balcic (în traducere: „Sunete de la Marea Neagră”) a interpretat lucrări din repertoriul tradițional al Bulgariei. În deschiderea evenimentului, au luat cuvântul E.S. doamna Brânduşa Ioana Predescu, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al României în Republica Bulgaria, și președintele Institutului Cultural Român, Liviu Jicman. Proiectul a fost organizat de Institutul Cultural Român, prin Compartimentul Comunități Istorice din cadrul Direcției Generale Reprezentanțe în Străinătate și Comunități Istorice, în parteneriat cu Ambasada României în Republica Bulgaria și Centrul Cultural „Dvoreca” din Balcic.

Pentru cei ce nu știu, Corul Regal este un ansamblu cameral de tineret aflat sub Înaltul Patronaj al Alteţei Sale Regale Principele Radu al României, format din tineri muzicieni cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, marea majoritate dintre ei fiind studenţi și absolvenți ai Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. A luat naştere la iniţiativa unui grup de studenţi ai Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, din dorinţa acestora de a crea o formaţie corală profesionistă care să contribuie la promovarea şi dezvoltarea tinerelor talente muzicale din România. În 2018, Corul Regal a desfășurat turneul aniversar „Capitalele Unirii”, cel mai amplu proiect coral din România dedicat Centenarului Marii Uniri, susținut în cinci orașe din țară. În anul 2019, Corul Regal a continuat turneul cu două concerte la Cernăuți (Ucraina) și la Chișinău (Republica Moldova), în cadrul a două proiecte organizate de Compartimentul Comunități Istorice. În același an, Corul Regal a evoluat în cadrul Sfintei Liturghii prezidate de Sanctitatea Sa Papa Francisc, în Catedrala Romano-Catolică „Sf. Iosif” din București. Ansamblul a evoluat în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu” (edițiile 2021, 2019 și 2017), în cadrul Festivalului Operelor Independente din Iași (ediția 2017), în cadrul Festivalului de Muzică Religioasă „Buna Vestire” din București (ediția 2016) etc. „Camerata Regală” este definită de prospețime și o înaltă muzicalitate. Numele „Camerata Regală” nu este întâmplător, orchestra dobândind în anul 2009 Înaltul Patronaj al Alteței Sale Regale Principele Radu al României.

Însuflețiți de cel mai autentic entuziasm pentru muzică, instrumentiști de cel mai înalt nivel s-au reunit pentru a forma un ansamblu de excelență. Începând cu anul 2012, „Camerata Regală” a desfăşurat în fiecare an o mini stagiune de concerte la Ateneul Român, care din anul 2014 a devenit Stagiunea Regală, proiectul emblematic al orchestrei. Cu ocazia Zilei Culturii Române din anul 2016, Institutul Cultural Român şi Ambasada României în Republica Austria au invitat Camerata Regală să susțină un concert extraordinar la Konzerthaus, Viena. De asemenea, Institutul Cultural Român a sprijinit Camerata Regală pentru o serie de concerte extraordinare la Église du Béguinage din Bruxelles, în cadrul unui alt proiect de mare anvergură pe care îl desfășoară, Valori Culturale Românești.

În 2019, Camerata Regală a susținut Concertul dedicat Zilei Culturii Române, sub Patronajul Academiei Române, iar la invitația Guvernului României a susținut o serie de concerte prilejuite de Președinția României la Consiliul Uniunii Europene. În cadrul ediției cu numarul 25 a Festivalului Internațional „George Enescu” 2019, Camerata Regală a susținut două concerte, iar în data de 1 Decembrie 2019 a reprezentat România la Bruxelles printr-un concert extraordinar de Ziua Națională a României. La rândul său, documentarul Maria – inima României (2018) evocă nu doar povestea rolului politic și a interesantei vieți private a reginei Maria a României, ci și a femeii care a participat activ pe front, îngrijind soldați răniți și bolnavi de tifos sau holeră, fapte pentru care oamenii i-au spus „Mama răniților” și „Regina soldat”. Maria – inima României este o producție Chainsaw Film Productions (producător executiv: John Florescu) și a fost lansat în România în anul 2018, cu prilejul celebrării Centenarului României.

Documentarul prezintă povestea unei foarte importante epoci din istoria României, văzute din perspectiva reginei Maria, o femeie aflată în centrul luptei pentru realizarea Marii Uniri din 1918 și pentru crearea României moderne. Alături de imagini unice de dinaintea Primului Război Mondial, preluate din 15 arhive din străinătate, imagini care au trecut printr-un procedeu de colorizare special, filmul include și vocea reginei, redată într-o versiune cât mai apropiată de realitate, fiind eliminate „zgomotele” produse de tehnologia epocii. Corul „Chernomorski zvutsi” (în traducere: „Sunete de la Marea Neagră”) din Balcic este un ansamblu cu o tradiție de peste o sută de ani (fondat în anul 1914), ce a adunat în palmares numeroase concerte și premii în țări precum Spania, Grecia, Macedonia, Germania, Italia, Serbia, Croația, Turcia, Cehia, România. Din anul 1998, ansamblul se află sub bagheta dirijorală a Valentinei Georgieva, absolventă a Academiei de Muzică, Dans și Arte Frumoase din Plovdiv și a Universității Naționale de Muzică „Pancho Vladigerov” din Sofia.

În cadrul acestor evenimente deosebite „de la Balcic” putem nota și expoziția de grafică „Balchik 2023ˮ semnată de artista Anastasia Stoiciu, care a fost vernisată joi, 18 mai 2023, ora 18.00, la Castelul Reginei Maria de la Balcic pe simezele galeriei „Tunelul” din incinta Centrului Cultural Dvoreca, cu sprijinul Institutului Cultural Român. Tematica expoziției este, în principal, axată pe peisajul urban, respectiv palatele Reginei Maria de la Cotroceni și cel de la Balcic și promovarea Palatului Cotroceni ca destinație de vizitat. Expoziția cuprinde peste 50 de lucrări de grafică-gravură, acuarelă, tehnici mixte, print și afiș. În perioada 27-28 mai 2023, Anastasia Stoiciu a organizat și un tur ghidat de tip atelier intitulat „Balchik 2023 în culori și tehnici de grafică”, unde a prezentat tehnicile folosite în realizarea lucrărilor expuse. Anastasia Stoiciu este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, doctor în Arte Vizuale și muzeograf la Muzeul Național Cotroceni. A fost coordonatorul proiectului „România 160. Unirea Principatelor Române” ce a avut loc la Muzeul Național Cotroceni, în ianuarie 2019. Tot în 2019, în februarie, ea a fost coordonatorul proiectului „Conexiuni Convergente. Artă Contemporană Republica Moldova”. Artista a mai participat la numeroase expoziții de grup, naționale și internaționale, precum: Bele Noci, White Nights, Majdan Art, Serbia; Ex Libris Brâncuși, Tesalonik, Grecia și Edirne, Turcia, în colaborare cu Institutul Cultural Român, Salonul de Plastică Mică Brăila,Pig- A slaughter Story 2- Muzeul Țăranului Român, București, Bienala Naţională de Artă „Camil Ressu”, Galaţi; Bienala Internațională de Artă Contemporană „Ion Andreescu”, Buzău, Bienala de Grafică „Constantin Găvenea”, Tulcea, BIAMT, Timișoara etc. A obținut, printre altele, Premiul pentru Cultură, acordat de Comisia Națională a României pentru UNESCO, pentru merite excepționale în organizarea și promovarea simpozionului „Ex Libris Brâncuși 2016-2026”. Ea a mai obținut medalia „Constantin Popescu”, în decembrie 2016, acordată de Consiliul Județean Dâmbovița „pentru susținerea și promovarea gravurii prin diverse manifestări culturale de profil cu caracter național și internațional”, dar și premiul de excelență „pentru merite deosebite în organizarea Simpozionului Ex Libris Brâncuși”, în cadrul muzeului de Artă Ploiești, în septembrie 2016.

Spre deosebire de România, care a abandonat moștenirea regală de la malul Mării Negre, autoritățile bulgare au făcut din Castelul Reginei Maria de la Balcic una dintre principalele atracții turistice. Jenny Mihaylova, directorul Centrului Cultural „Dvoreca“ din Balcic, care administrează Castelul Reginei Maria, a dezvăluit faptul că jumătate dintre turiștii care vin să viziteze domeniul sunt români. „Avem aproximativ 200.000 de turiști pe an, iar jumătate dintre ei sunt români. Majoritatea banilor care se strâng din vânzarea biletelor sunt direcționați către restaurare și conservarea monumentului. Anual, cheltuielile legate de întreținere și conservare se ridică la suma de un milion de leva“, a mărturisit Jenny Mihaylova, prezentă la Constanța, la lansarea volumului „Reședințele regale de la Marea Neagră. Castele de vis ale reginelor României“ realizat de Delia Cornea, muzeograf la Muzeul de Istorie și Arheologie din Constanța. Spre deosebire de autoritățile constănțene, care au înstrăinat Castelul Regal din Mamaia unui investitor, statul bulgar a renovat monumentul și l-a redat circuitului turistic. „Statul bulgar nu a fost tentat niciodată să vândă și a păstrat monumentul doar pentru scopul istoric și cel cultural“, a dat asigurări Mihaylova.

Aflat pe teritoriul Cadrilaterului, parte a Dobrogei cedată de România Bulgariei la 7 septembrie 1940 în urma Tratatului de la Craiova, edificiul regal a fost construit în anii ’20 de Regina Maria. Administratorii bulgari ai domeniul regal de la Balcic au dezvoltat o întreagă industrie în zonă. Domeniul castelului cuprinde şase case, câte una pentru fiecare copil al reginei, care a ridicat şi un paraclis unde a dorit să-i fie îngropată inima. S-a simţit cel mai apropiată de acest loc, regina evocând momentul descoperirii acestui ţinut desprins din „O mie şi una de nopţi“. În schimb, Palatul Regal din Mamaia se ruinează. După Revoluţie, castelul a ajuns în administrarea SC Mamaia SA, o companie care a preluat o parte din activul staţiunii. Deşi era monument istoric, castelul a fost vândut la preţul de 850.000 de lei unei firme private, SC Light System SRL. Ulterior, curtea palatului, în suprafaţă de aproximativ 1,5 hectare de teren, a fost vândută aceleiaşi firme de către fostul primar al Constanţei, Radu Mazăre, cu 23 de euro/metrul pătrat. Cum noul proprietar nu a avut banii necesari conservării construcţiei regale, aceasta s-a ruinat de la an la an, sub ochii autorităţilor care nu au făcut nimic pentru a o salva.

Abia în 2018, Ministerul Culturii a făcut primul pas pentru recuperarea monumentului istoric şi a cerut anularea contractului de vânzare. La capătul unui proces care a durat patru ani, în martie 2022, judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie au decis că Palatul Regal a fost vândut ilegal şi că monumentul istoric se întoarce în patrimoniul statului român. Acum noul ministru al Culturii Raluca Turcan, promite revenirea castelului Reginei Maria a României de la Mamaia în circuitul turistic și cultural… Un circuit al castelelor regale românești, al conacelor pe unde au trecut cei din familia regală din România și Bulgaria, va atrage turiștii și va crea un aflux de iubitori ai frumosului și prin activitățile cultural-artistice ce vor putea avea loc aici.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*