Tânăra actriţă Ana Maria Bălescu s-a născut în 5 iulie 1988 în oraşul străjuit de poalele Tâmpei, la Braşov,. A urmat cursurile Colegiului Naţional „Andrei Şaguna” din localitate în perioada 2003 – 2007, timp în care firea sa scrutătoare a îndemnat-o să urmeze şi Şcoala Populară de Artă, secţia Actorie, din Braşov, între anii 2003 – 2006. Din anul 2007 şi până în anul 2010 este studentă la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” din Bucureşti, clasa profesorilor Ion Cojar şi Adrian Titieni.
Mereu aflată în căutarea unui personaj, mereu desţelenind zone mai puţin studiate ale profunzimilor atinse prin interpretarea artistică, Ana Maria Bălescu urmează Workshopul Internaţional de la Râşnov – „Curtea Comedianţilor”, secţia păpuşi (2008), apoi Workshopul în Arta Clovnului, susţinut de actorul şi profesorul Sandu Mihai Gruia (2009). În anul 2010 participă la Workshopul „Solo Performance” susţinut de profesorul american Eric Trules, dar şi la Workshopul cu tema „Alteritate” susţinut de profesorul şi coregraful Florin Fieroiu. În perioada 2007 – 2010 urmează şi Cursul de psiho-pedagogie în cadrul UNATC-ului. În anul 2010, după ce susţine examenul de licenţă, se înscrie la examenul de admitere la programul de masterat Artă Teatrală de la Facultatea de Arte a Universităţii Spiru Haret din Bucureşti, clasa profesorilor Ştefan Velniciuc, Adriana Marina Popovici şi Florin Grigoraş. Declarată admisă – cum altfel ? – nu se mulţumeşte cu lucrul de la clasă şi abordează din nou noile valenţe ale artei interpretative, prin participarea la festivaluri şi workshopuri. În anul 2011 (martie) participă la Sesiunea de Comunicări Ştiinţifice din cadrul simpozionului ştiinţific al Facultăţii de Arte „Spiru Haret – Educaţie prin Cultură”, cu lucrarea „Bachus – Dionysos şi începuturile teatrului”. În acelaşi an o regăsim la Şcoala de Music Hall, cursuri susţinute de profesoara Sorina Creangă, la Casa de Cultură a Studenţilor (aprilie – septembrie). În martie 2012 urmează un program de specializare în „Competenţe Antreprenoriale” (ProFeminAntrep – Promovarea egalităţii de şanse în antreprenoriat), un curs de „Competenţe Informatice” (iunie-iulie) şi un curs de „Manager Proiect” (martie-iulie). Susţine un proiect teatral în perioada 5 – 13 august 2012 „Theatre for a clean world and a sustenable growt – Youth in Action”, în Troia (Italia). În perioada 6 – 12 august 2012 participă la workshopul „Tableau vivants”- Festival Troia Teatro, susţinut de Francesco Ottavio de Santis, Gaetano Coccia şi Antoanella Parrella. În iunie 2016 participă la workshopul de clovnerie susţinut de Compania „Petit Monsieur”, din Franţa, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii şi Întrega Familie a Teatrului de Animaţie Ţăndărică.
Personajele interpretate de Ana Maria Bălescu sunt din toată gama psihologică posibilă, dintre acestea putând să semnalăm: Clovn în „Clovnii” de Sandu Mihai Gruia (2009), Dejanira în „Hangiţa” de Carlo Goldoni – regia Prof. univ. dr. Sandu Mihai Gruia, Irene din „Ofertă de serviciu” de Lia Bugnar – regia Prof. univ. dr. Sandu Mihai Gruia, Corina din „Caravana cinematografică” de Ion Groşan – regia Prof. univ. dr. Sandu Mihai Gruia, Natalia Stepanovna din „Cerere în căsătorie” de A.P. Cehov – regia Prof. univ. dr Adrian Titieni, Ziţa din „O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale – regia Prof. univ. dr Marela Anghel, Iulia din „Cei doi tineri din Verona” de W.Shakespeare – reg. Prof. asoc. drd. Marius Cordoş, Liza în „Copiii soarelui” de Maxim Gorki – regia Prof. univ. dr. Ştefan Velniciuc, Zamfira din „Gaiţele” de Al. Chiriţescu – regia Prof. univ. dr. Ştefan Velniciuc, Teatru Sport – proiect de licenţă, coordonare scenică Conf. univ. dr. Mihaela Sârbu, Sally Middleton din „Vocea Broscuţei ţestoase” adaptare liberă după John van Druten – One man show – proiect de licenţă coordonat de Prof. univ. dr. Sandu Mihai Gruia, Tyler din „Combinaţiile dorinţei” sau „Nişte fete” de Neile LaBute – regia Prof. univ. dr. Ştefan Velniciuc, Lect. univ. dr. Florin Grigoraş, Savage din „Savage in limbo” de John Patrick Shanley – proiect de disertaţie coordonat de Prof. univ. dr. Ştefan Velniciuc, Lect. univ. dr. Florin Grigoraş.
Ca proiecte independente putem enumera: Georgiana din „Aleea Soarelui” de Gabriel Pintilei, regia Adela Bitic, în colaborare cu Teatrul Odeon, Bucureşti (premiera iunie 2012), Frumoasa din „Frumoasa din pădurea adormită” – spectacol muzical, dramatizare şi regia Mihai Sandu Gruia, în colaborare cu Teatru Ţăndărică (premiera iunie 2012), Ştrengarul din „Frumoasa şi bestia”, dramatizare şi regia artistică Cristian Pepino, în colaborare cu Teatrul Ţăndărică (premiera martie 2012), „The world is love” – spectacol de poezie jucat în luna februarie în Bistriţa, Tina din „Alcool în sânge” adaptare liberă după „Treapta a noua” de Tom Ziegler, regia Adrian Ţofei, în colaborare cu Teatru „În culise” (din martie 2012), Sally Middleton din „Vocea Broscuţei ţestoase” adaptare liberă după John van Druten – One man show –jucat în „Cafe Deko”, Club Prometeu, Teatrul Joint (2010 – 2011), Cafe D’Art – Constanţa, Club Margo, apoi mai este Allegrina din proiectul „Concert-Lecţie” desfăşurat la Tinerimea Română (ian-iun. 2010), Nică din „Amintiri din copilărie” dramatizare după Ion Creangă, regizor Mihăilă Braşoveanu, în colaborare cu Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov, Ţiganca din „Fata fără zestre” de Alexandr Ostrovsky, regia Elemer Kinces, la Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov, Velma din spectacolul „Scooby Doo şi Misterul piramidei” de Gregoire Dey (regia Remy Caccia şi Matei Lucaci Grumberg; produs de Warner Bros, în colaborare cu Sala Palatului, prezentat martie 2015 la Sala Palatului în martie şi în aprilie, în Qatar), şi Prinţesa Războinică din „Arlecchino Magin Show”, în colaborare cu Casa Brătianu (premiera decembrie 2013), etc.
Debordând de energia specifică tinereţii, Ana Maria Bălescu participă la festivaluri precum: Festivalul „Ziua absolventului de Teatru” – Constanţa (2010), Festivalul Gala HOP- UNITER– Mangalia 2010, „Unidrama – Festival de One man Showuri” – Târgu Mureş 2010, „Gala STAR”- Festival internaţional de one man show-uri, Bacău (2011); „Contemporanis” – Festival Studenţesc Iaşi 2011, „Festival Troia Teatro“, Troia, Italia (2012); „Vin’ la teatru” – Festival de teatru tânăr, Focşani (2014), Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova (16-21 iunie 2014).
În Teatrul Naţional Radiofonic este din ce în ce mai prezentă, totul începând cu personajul Principesa Ileana, din „Capitularea” de Constantin Venerus Popa (regia artistică Gavriil Pinte), urmând apoi Rapunzel în „Rapunzel”, după Fraţi Grimm (dramatizare şi regie Gavriil Pinte; 2012), Ea din „Nopţile gri ale pisicii albastre” de Emil Cătălin Neghină (adaptare radiofonică şi regia Gavriil Pinte; premiera februarie 2013), Maria din „Pe o vreme ca asta”, după un scenariu radiofonic şi regie semnate de Ion Andrei Puican Şi Mihnea Chelariu, Martha Bibescu din „Vara marelui război” de Constantin Venerus Popa (regia Gavriil Pinte; 2014), Vulpea din „Ursul păcălit de vulpe”, dramatizare şi regie Paul Ionescu (2014), Prinţesa din „Prinţesa şi Broscoiul”, dramatizare şi regie Decebal Marin (2014), Ea în „Paraşutiştii” de Ivica Simic (regia Ivica Simic; 2014), Vrăjitoarea în „Cui i-e frică de Bau Bau?” Ivica Simic (regia Ivica Simic; 2014), Nina Zarecinaia în „Pescăruşul” de APCehov (regia Gavriil Pinte; 2014), Imme în piesa „Lut” de Marijke Schermer (adaptare şi regie Gavriil Pinte; 2013), Fecioara Maria în „Aventuri în lumea Bibliei”, adaptare radiofonică de Dana Mercioniu (regia Ileana Cernat, în colaborare cu Trans World Radio Romania), Ania din „Livada de vişini” de A.P.Cehov (regia Gavriil Pinte; 2016), Pasărea din „Adunarea păsărilor” de Farid Uddin Attar, scenariu Cristian Pepino (2016), Prinţesa din „Lampa lui Aladin” (după o poveste din „1001 de nopţi”; regia Cistian Pepino; 2016), etc.
Ana Maria Bălescu predă cursuri de actorie pentru grădiniţe sau copii în regim after school la Spotlight Acting (2010 – 2011) şi la Grădiniţa Cami (2011), face animaţie pentru firme ca DHL, City Pharma, etc. Joacă Anda – rol principal în filmul de mediu-metraj „Exit Life”, film independent, regia Gabriel Verman (2012), dar şi Mara – rol principal în „Stand Up”-scurt metraj UNATC (2009), face reclame (Spot Matiz – 2010; Spot Nescafe – 2009), dar şi Voice Over în spotul de la Delaco (regia Cristian Mungiu; 2011). Îi putem auzi vocea cristalină în desenul animat „Rio” (premiera în cinematografe 15 aprilie 2011), unde interpretează pe Jewel în regia lui Carlos Saldanha.
Având un C.V. bogat şi în lumea filmului, showului tv, videoclipurilor, voicilor „over”, dublajelor de desene animate, animaţie, m.c., prezentări de conferinţe, putem menţiona câteva dintre acţiunile culturale în care s-a implicat artistic tânăra actriţă Ana Maria Bălescu: personajul „Caporal Căpşună” (ca mânuitor păpuşar) în spotul de la Penny Market – Operaţiuna Vita Force (Iulie 2016); Voice Over în spotul de la Tymbark Mix zmeură-mentă (Mai 2016); Fetiţa – voice over în spotul de la Reinert-Martinel primavara 2016 (Aprilie 2016); Coordonator artistic ateliere jocuri teatrale şi construcţie păpuşi în cadrul Festivalului Ţăndărică (Aprilie-Mai 2016); Spot TV HOSPICE Casa Speranţei (Aprilie 2016); Spot Youtube Inversee (februarie 2016); Mama în cadrul campaniei de redirecţionare a 2% din impozitul pe venit către HOSPICE Casa Speranţei (Ianuarie-Mai 2016); Prezentator TV în emisiunea Colecţia de hituri TVR 2 (Ianuarie 2016); Fetiţa – voice over în spotul de la Reinert-Martinel Gustărică (Octombrie 2015); rolul Gelu – în filmul artistic „2+2“ – lung-metraj (Europolis Film, regie Thomas Ciulei; Septembrie 2015); Videoclip Gabriella – melodia „E timpul meu să zbor” (Iulie 2015); Jewel – dublaj voce în desenul animat RIO 2 – în regia lui Carlos Saldanha (premieră în cinematografe Aprilie 2014); Lady AVON în cadrul Conferinţei Liderilor 2014, trimestrul 1; Spot TV pentru „Donează cu AVON” (Iunie 2014); Videoclip „Shole feat Miche” – Escape Septembrie 2013; Anda – rol principal în „Exit Life“ – film independent de mediu-metraj, regie Gabriel Verman (Aprilie 2012); Mariana – Voice Over în spotul de la Delaco în regia lui Cristian Mungiu (Mai 2011); Jewel dublaj voce în desenul animat RIO 1 – în regia lui Carlos Saldanha (premieră în cinematografe 15 Aprilie 2011); Spot Matiz (Mai 2010); Spot TV pentru Nescafe (Mai 2009); Mara – rol principal în „Stand Up” – scurt-metraj U.N.A.T.C (Martie 2009); M.C. pentru AVON, DHL, Zilele Câmpinei, Ziua Internaţională a copilului, etc.
În anul 2013, joacă cu succes la „Club & Lounge/ The Artist Studio din Bucureşti” (str. Şelimbăr nr. 1), spectacolul „Metoda Pushkin”, cu şi de Ana Maria Bălescu (adaptare liberă de Mihai-Gruia Sandu, după o idee de John Van Druten). Metoda Pushkin este povestea lui Sally Middleton, o tânără actriţă cu capul în nori, cu multă candoare şi fragilitate, care stârneşte râsul prin sinceritatea cu care analizează şi observă viaţa: viaţa de pe scenă, viaţa adevărată – două dimensiuni care se echilibrează, în ce o priveşte, potrivit principiului vaselor comunicante. Sally stă singură acasă şi îşi repetă toate rolurile pe care ar dori să le joace. Treptat, realizează că drama ei este legată de viaţa profesională şi că personajele studiate: Julieta, Nina Zarecinaia, Ofelia, vrăjitoarea din Macbeth sunt foarte prezente şi amestecate în viaţa ei personală. Îţi trebuie voce. Pentru a cânta, pentru a te îndrăgosti, pentru a îndrăzni, pentru a te înfrunta cu tine însuţi, pentru a rezista. Sally cu asta se ocupă, pe o singură voce şi mai multe roluri.
Ca o încununare a activităţii de până acum, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova din 16-21 IUNIE 2014 „Premiu pentru cel mai bun debut”, în spectacolul „Nopţile gri ale pisicii albastre”, de Emil Cătălin Neghină, în regia artistică a lui Gavriil Pinte, a fost înmânat tinerei actriţe Ana Maria Bălescu. Joi, 7 februarie 2013, la ora 19.00, la Radio România Cultural, Teatrul Naţional Radiofonic a prezentat în premieră spectacolul „Nopţile gri ale pisicii albastre” de Emil Cătălin Neghină (adaptarea radiofonică şi regia artistică: Gavriil Pinte; interpretarea – Ana-Maria Bălescu; regia de montaj: Dana Lupu; regia de studio: Milica Creiniceanu; regia muzicală: Stelică Muscalu; inginer de sunet: Iulian Iancu; redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea). Spectacolul radiofonic se distinge printr-o viziune regizorală aparte, prin inventivitate la nivelul expresiei radiofonice, prin bucuria de a experimenta multiple forme estetice auditive şi prin căutarea unor combinaţii stilistice ingenioase. Piesa este o monodramă a cărei acţiune se întâmplă în doi timpi – cel al prezentului şi cel al amintirilor, personajul principal fiind o fată crescută de o bunică agresivă, în lumea circului, unde, pe când era doar o copilă, executa un număr: în lumina reflectoarelor, era pisica albastră… Când va creşte, fata va începe să frecventeze cluburile de noapte şi va descoperi jazzul, echivalent, în ceea ce o priveşte, cu o formă de libertate, iar, în planul spectacolului radiofonic, prilej de căutare a unor noi niveluri de expresie, de dezvoltare a unor mijloace artistice moderne şi provocatoare. Rafinamentul decorului sonor, atmosfera spectacolului şi inflexiunile vocii actriţei Ana-Maria Bălescu acţionează aproape senzorial asupra percepţiei noastre, determinându-ne să vedem cu ochii minţii imagini: lumea adesea halucinantă a circului, viaţa confuză a fetiţei terorizate de o bunică nemiloasă şi violentă, chipul clovnului Pierrot care veghează ca un tată asupra copilei şi-i conduce paşii prin mediul de circ, ochiul simbolic care se aşează deasupra pisicii albastre, devenind o prezenţă-absenţă bizară, evident metaforică, la care fata se raportează constant, în diferite feluri: cu deznădejde, cu încredere, cu speranţă, cu dorinţa de a-i împărtăşi gândurile, de a fi şi ea înţeleasă de cineva. Toate aceste elemente ale universului piesei îşi găsesc corespondenţe sonore fie în tonalităţile vocale, parcurgând o întreagă gamă, de la şoaptă la ţipăt, fie în momentele de jazz, fie în anumite motive muzicale ce sunt reluate pe parcursul spectacolului, fie în ambianţa atât de specială care ne învăluie şi ne fascinează. Ana-Maria Bălescu debutează spectaculos, în rolul pisicii albastre, la Teatrul Naţional Radiofonic, cu talent şi dăruire, cu o mare disponibilitate interpretativă, care-i permite să abordeze firesc diferitele faţete ale rolului, jucând practic mai multe personaje, întruchipând convingător resemnarea fetiţei lipsite de copilărie, dar şi duritatea bunicii, evocată în amintire şi mai cu seamă explozia de feminitate a adolescentei care devine conştientă de posibilitatea de a evada şi de puterea vindecătoare a iubirii. Spectacolul Nopţile gri ale pisicii albastre de Emil Cătălin Neghină a putut fi ascultat în avanpremieră luni, 4 februarie 2013, la ora 11.00, la clubul Ramada-Majestic de pe Calea Victoriei din Bucureşti.
Curios să aflu pentru cititorii noştri cât mai multe despre tânăra actriţă, am întrebat-o: La ce rol visezi cel mai mult? „Visez la toate rolurile.” Care crezi că este principala ta calitate, ca actriţă? „Consider că principala mea calitate este tenacitatea.” Dar care consideri că este cel mai mare defect? „Cel mai păgubos defect al meu este tenacitatea în aspectul ei negativ, adică încăpăţânarea.” Dacă teatrul nu ar fi existat, ce profesie ai fi ales? „Dacă teatrul nu ar fi existat, mi-aş fi ales profesia de inventatoare a teatrului”.
Ana Maria Bălescu, tânăra actriţă a Teatrului Țăndărică din București este foarte pricepută şi la mânuirea de păpuşi – marionate, dar şi la manevrarea propriului eu, spre desăvârşirea personajelor dramatice pe care le interpretează. Cunoaşte dans, canto, lupte scenice, acrobaţie, scrimă, echitaţie, balet, handbal de performanţă şi nu se dă înapoi de la nici un proiect cultural ce îi apare în faţă. Îi plac provocările, iar deviza ei este: „În miezul unei seminţe de mei poate fi găsit un întreg univers… în pupila ochiului, un cer nesfârşit” (Mahmud Shabestari)
Lasă un răspuns