„Cultura este primul contact pe care cineva îl caută când vizitează o ţară”

Mirela Liliana Bucur este o importantă actriță și regizoare a Teatrului „Andrei Mureșan” din Municipiul Sfântu Gheorghe, județul Covasna. Pentru cei care nu o cunosc, ea vine din Onești, unde a încercat la început de carieră tainele artei cosmetice. Dorința și neliniștea de afirmare și comunicare au făcut-o să se înscrie la București, la Facultatea de Teatru a Universității Ecologice.

Studentă la clasa profesorilor Cristian Munteanu și Sorin Gheorghiu, joacă cu dezinvoltură roluri de amploare, precum: Elena Andreevna din „Unchiul Vania” de Cehov, Veta din „O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, Titania din „Visul unei nopți de vară” de William Shakespeare, Doica din „Romeo și Julieta” de William Shakespeare, Căpitano Strapaffero din Commedia dell Arte, Clitemnestra din „Agamemnon” (Teatru antic). Încă înaintea absolvirii, în anul 1993, este selectată și angajată de către Teatrul de Stat din Arad. Aici joacă în perioada 1993 – 1995 în spectacolele „Cameristele” de J. Genet (regia Ion Mânzatu; rol: Solange), „Viața e vis” de Pedro Calderon de la Barca (regia Ștefan Iordănescu; rol: Rosaura), „Budoar și lagună” de T. Mazilu (regia Ina Prisecaru; rol: Doamna Maria Antoaneta).

Din anul 1995 este angajată ca actriță la Teatrul „Andrei Mureșan” din Municipiul Sfântu Gheorghe. Aici joacă Claire din spectacolul „Cameristele” de J. Genet (regia Sorin Misireanțu), Madona Valeria din spectacolul „Casanova” (Commedia dell Arte, de M.C.Ranin), Baba cea Rea din spectacolul „Fata babei și fata moșneagului” de Ion Creangă (regia Mirela Bucur), Mama din spectacolul „Drumul” (spectacol realizat de Grigore Leșe), Irina Nikolaevna Arkadina din spectacolul „Pescărușul” de A.P.Cehov (regia I. Mânzatu), Femeia din spectacolul „Acea zi de vineri Aug. 1982” (după „Porumbelul” de P. Suskind; regia A. Lorand), Nastasia Timofeeva din spectacolul „Lakadalom” (Nunta) de A.P.Cehov, regia F. Vidamski, Ada din spectacolul „Devoratoarea de litere” de Cătălin Mihuleac (regia Horațiu Mihaiu), Cleopatra a VI-a din spectacolul „Cleopatra a VII-a” de Horia Gârbea (regia Bogdan Cioabă), Menajera și Ofițerul KGB din spectacolul „Hothello Latino” după W. Shakespeare (regia Teodora Herghelegiu), Natașa din spectacolul „Trei surori” de A.P.Cehov (regia Radu Afrim), La Poncia din spectacolul „Alge” (după „Bernarda Alba” de Garcia Lorca; regia Radu Afrim), Grănicereasa din spectacolul „Casa de pe graniță” de Slavomir Mrozek (regia Szabo K. Istvan), Dracul din spectacolul „Un prieten de când lumea” (dramatizare de R. Macrinic; regia I.A.Ieremia), Farfuridi din spetacolul „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale (regia Gelu Badea), Leproasa din spectacolul „Lazaret” după F. Brunea Fox și Leonid Andreev (regia Gelu Badea), Colombina din spectacolul „Arlechino pe lună” (regia Anca Maria Colțeanu), Lena și Bocitoarea din spectacolul „Hruba cu stele” de Theodor Stermin (regia Theodor Smeu Stermin), Dansatoarea și Asistenta din spectacolul „Requiem” de Leonid Andreev (regia Horațiu Mihaiu), Lotte din spectacolul „Suferințele tânărului Werther” după Goethe (regia Bogdan Voicu), Helena din spectacolul „Structuri arhetipale în creația shakespeariană” (regia Bogdan Voicu), Dunea din spectacolul „Crimă și pedeapsă”, după Dostoievski (regia Alexandr Barannikov).

Fire neliniștită și scrutătoare, Mirela Liliana Bucur nu se mulțumește să interpreteze atâtea și atâtea personaje pe care cariera sa de actriță i le-a scos în cale, ci își dorește mai mult. Așa că, depășind toate emoțiile inerente unei astfel de hotărâri, se înscrie la un masterat de Regia spectacolului contemporan, coordonat de către Prof. univ. Marius Oltean, în cadrul  Universitatea de Arte din Târgu Mureş, pe care îl termină în anul 2007. De atunci cariera sa se va „dubla”, Mirela oferind timp din timpul său și pentru arta interpretativă, dar și pentru creația regizorală. Între timp montează spectacole recunoscute precum: „În zăpadă” de Igor Bauersima (2013), „Moartea pentru patrie” de M. Ignat (2012), „Îngerul și floarea” de A. D’Exuperry (2010), „Manej” după „Dresoarea de fantome” de Ion Băieșu (2009), „Fata babei și fata moșneagului” după Ion Creangă (2009), „Menajeria de sticlă” de T. Williams (2006), „Manej” (adaptare după  „Dresoarea de fantome” de Ion Băieșu (2002), „AMoor” (adaptare după „Luv” de Murray Schisgal (2000), „Capra cu trei iezi… și-un lup” după Ion Creangă (1999), „Baloane și șampanie” adaptare după 7 texte de T. Mazilu (1998). Mirela Liliana Bucur este de câțiva ani promoterul unui proiect inedit, numit Piesa din bibliotecă, creând regii ale unor spectacole lectură ce sunt promovate în parteneriat cu Biblioteca „Bod Peter” din Sfântu Gheorghe. Ea este cea care apare în reclama spot TV la Margarina Wiessanna, ca Soție, apoi în spotul la Lenor este Mama. Este Șefa Bordelului din filmul aristic „Privește înainte cu mânie” (regia Nicolae Mărgineanu) și apare ca Prostituata în filmul american „Mandroid” (Castel Film). Iubitorii artei teatrale din judeţul Covasna au avut posibilitatea să o admire pe tânăra actriţă Mirela Bucur Pal în nenumăratele sale spectacole în care aceasta a jucat și joacă pe scena Teatrului „Andrei Mureşanu” din municipiul Sfântu Gheorghe.

Ca rezultat al eforturilor sale conjugate de a juca, dar și de a monta teatru, Mirela Bucur a fost încununată cu Premiul II la concursul de interpretare organizat de „Shakespeare Kingdom House” – Arcuș 1998. De asemenea, are șase nominalizări și trei premii obținute de actorii aflați sub îndrumarea sa regizorală. Pentru Mirela Liliana Bucur, cultura reprezintă zi și noapte, apă și pâine, o mână întinsă unui semen, o speranță…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*