5 Ianuarie 1961 a marcat o „naștere fericită”, după expresia creatorului său Radu Beligan, nașterea Teatrului de Comedie. În ultimele decenii, la 5 Ianuarie actorii acestui teatru, împreună cu amicii și fanii lor, sărbătoresc ziua înființării oficiale a acestui locaș de cultură.
Pentru teatrul românesc apariția acestei scene bucureștene a reprezentat o nouă direcție dată artei spectacolului teatral autohton. Pentru că Teatrul de Comedie s-a dovedit a fi fost unul modern, scos uneori miraculos din mocirla celui realist socialist. A fost o mișcare surprinzătoare în birocrația statului comunist, închistat în dogmele sale politice. Cu o trupă aleasă de Radu Beligan, care a cules miraculos crema actorilor din acea vreme, cu cei doi regizori tineri angajați, Lucian Giurchescu și David Esrig ‒ care prin spectacolele montate de ei: Rinocerii, Svejk în cel de al doilea război mondial (L. Giurchescu), Troilus și Cresida, Umbra (David Esrig) ‒ au reușit să dea o nouă înfățișare modernă, europeană, de mare originalitate teatrului românesc, confirmată și de elogioasele cronici obținute în urma turneului de la Paris din 1965.
Directorii care i-au urmat maestrului Beligan ‒ Lucian Giurchescu (1969-1979 și 1990-1994), Silviu Stănculescu (1979-1990), Vladimir Găitan (1994-1996) și George Mihăiță (2002 – prezent) ‒ au reușit, prin spectacolele de mare ținută artistică, așa cum au fost „Dispariția lui Galy Gay”, „Mutter Couraj”, „Procesul”, „Fuga”, „Revizorul”, „Poker” (citez la întâmplare), să mențină calitatea repertoriului.
Așadar, la 5 ianuarie 2016 conducerea teatrului și echipa sa și-a primit oaspeții în foayer, unde erau puse la vedere elegantele pliante ce conțineau activitatea teatrului din ultimul deceniu. Au fost prezentate două momente: un scurt spectacol susținut de tineri actori ai teatrului, urmat de un recital Ada Milea și trupa ei.Într-adevăr scurtul spectacol pregătit special de actorii Dragoș Huluba, Dorina Chiriac, Dan Rădulescu, Alex. Bogdan a încântat publicul prin poantele sale îndrăznețe și neobișnuite.
Prezenți la eveniment au fost destui. Din vechea gardă ‒ nu atât de mulți ca altă dată, pentru că rândurile lor s-a rărit simțitor ‒ Sanda Toma, Eugen Racoți, subsemnatul, din penultima gardă Virginica Mirea cu anexa, Mihaela Teleoacă, Valentin Teodosiu, Delia Nartea, Delia Seceleanu, Ștefan Bănică-Jr., scenograful Puiu Antemir… sau din ultimele achiziții ‒ Andreia Samson, Mirela Zeța etc.
Printre cei prezenți la eveniment s-a observat serioasa figură a proaspătului director al teatrelor bucureștene, Traian Petrescu, dar și cronicarul de teatru Ileana Lucaciu (posesoarea blogului Spectator), precum și fața mereu zâmbitoare a doamnei Vera Molea, autoarea unor interesantelor cărți despre istoria teatrului (Marietta Sadova ‒sau arta de a trăi prin teatru, Un regizor uitat – Aurel Maican, Hai, Nene la Iunion!).
Deci, una peste alta, cam ăștia suntem care am m-ai rămas!
Care am muncit aici, asta-i scândura pe care am jucat,
Acesta e teatrul pe care l-am moștenit
Și vinul pe care o să-l bem,
Trăiască Teatrul pe care-l avem!
Acesta e Teatrul pe care-l cinstim
Și seară de seară la el venim,
Și cu talent ne dăruim,
Să-l slăvim și să-l cinstim,
Cu el existența ne hrănim!
Asta e viața pe care-o trăim,
Haideți să bem să ne veselim,
Că traiul în teatru e sublim!
„Deci, una peste alta, cam ăștia suntem care am m-ai rămas!”
Corect :
Deci, una peste alta, cam ăștia suntem care am MAI rămas!