Poetica lui Victor Man…

Pictorul Victor Man s-a născut în 1974 în România. La sfârșitul anilor ’90, acesta s-a înscris ca student la Academia de Arte Plastice „Ioan Andreescu”, din Cluj, dar a plecat după doi ani pentru a studia la Ierusalim, între anii 2000 și 2004. În timp ce se afla în Ierusalim, a locuit la Mănăstirea Clarițelor (Monastère de Sainte Claire), și în acest timp a pictat în principal din natură, în interiorul grădinii mănăstirii. Artistul s-a întors apoi la Cluj în 2004 și și-a terminat licența în Arte Plastice. Din 2005, metoda sa de a picta s-a schimbat radical, de la picturile observaționale anterioare „au premier coup”, executate în anii de studiu la Ierusalim, la picturi mai încărcate conceptual, produse printr-un proces lent și metodic. Pentru operele sale Victor Man a primit premiul „Deutsche Bank Artist of the Year 2014”, urmat de o expoziție personală la „Deutsche Bank KunstHalle”, din Berlin, care apoi a călătorit mai departe la „Zachęta National Gallery of Art”, din Varșovia și „Haus der Kunst”, din München. În 2007 a reprezentat România la Bienala de la Veneția, alături de artiștii Cristi Pogăcean, Mona Vatamanu și Florin Tudor.

În 2015, a contribuit pentru a doua oară la „Bienala de la Veneția”, când lucrarea sa a fost prezentată în expoziția principală, „All The World’s Futures”, curatoriată de Okwui Enwezor în Pavilionul Central. În 2016, „Galerie Neu” din Berlin a găzduit o expoziție cu opera lui Man. Artistul Victor Man are adesea o preferință pentru pictura în culori închise, amintind de opera pictorilor de peisaj din secolul al XVIII-lea, care foloseau oglinzi negre, cunoscute și sub numele de „ochelari Claude”, pentru a transforma culorile în tonuri cheie închise. Lucrările sale captează stările de spirit, oferind privitorului nimic altceva decât urme ambigue și vagi și lăsându-l într-o ceață prevestitoare. Ele redau, de asemenea, o amintire a imaginilor și a obiectelor alcătuite din diferite straturi de timp, care par a oscila între dispariție și reminiscență.

Poetica extrem de personală a lui Victor Man și diversitatea ilustrativă a producției sale trasează contururile unei lumi artistice în care se întemeiază faptele istorice și impresiile subiective care provin din lumi și perioade diferite. Se spune că omul este inspirat în egală măsură de antic și modern. În opera sa, el se concentrează asupra dezvoltării unei iconografii autonome în care referințele literare frecvente se amestecă cu propria sa biografie. Literatura și istoria artei, memoria colectivă și experiența personală, sunt elementele țesute împreună de artist într-o poveste neliniară în care distincțiile dintre prezent și trecut, ficțiune, imaginație și realitate sunt abolite. Incertitudinea și oscilația între genuri găsesc un ecou în alte forme de tranziție: de la om la animal, de la organic la artificial, de la față la mască. Această suprapunere a punctelor de referință se desfășoară în toate lucrările sale, unde fuziunea dintre ocult, gen, androginie sau, mai general, incertitudinea fizionomiei și aspectului formează o temă recurentă care întărește imaginea unei identități în perpetuă mișcare și sugerează cum bogată și misterioasă esența lucrurilor poate fi dincolo de aspectul lor.

Picturile nu oferă niciodată explicații, ci indicii și sugestii care lasă privitorului sentimentul că o inversare a tuturor sensurilor este întotdeauna posibilă. Colecțiile publice ale artistului ce cuprin și lucrările sale sunt la: „Muzeul Stadel” (Frankfurt); „TATE Modern” (Londra); Centrul „Georges Pompidou” (Paris), MUDAM (Muzeul de Artă Modernă Marele Duce Jean) din Luxemburg, „GAMeC” (Galleria d’Arte Moderna și Contemporanea di Bergamo), Muzeul „Boijmans Van Beuningen” (Rotterdam); „SFMOMA” (Muzeul de Artă Modernă San Francisco, din San Francisco (CA); „Centre International d’art et du Paysage de l’ile de Vassiviere”; MNAC (Muzeul Național de Artă Contemporană, București); Colecția de artă contemporană a Republicii Federale Germania; „LACMA” (Muzeul Comitatului Los Angeles, CA).

Pictorul român Victor Man, în vârstă de 49 de ani, a vândut în 2023, prin casa de licitații „Christie’s” din Londra, lucrarea „Lumea din interior” cu două milioane de euro. Artistul intră astfel în clasamentul celor mai bine vânduți artiști români contemporani, clasament dominat de Adrian Ghenie. Lucrarea intitulată „Weltinnenraum (World Within)” a artistului român Victor Man, absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj (UAD), a fost achiziționată cu 1,7 milioane de lire, echivalentul a 2 milioane de euro. Surpriza este cu atât mai mare cu cât lucrarea era estimată la 100.000-150.000 de lire. Ca urmare a acestui succes, artistul Adrian Ghenie nu mai este singurul artist român aflat la acest nivel pe piața de artă. „Lucrarea reprezentând portretul soției sale, semnată de Victor Man, Weltinnenraum (World Within), datează din 2017 și a doborât recordul anterior al artistului de 214.200 de lire sterline, stabilit la Christie’s în martie 2022, de lucrarea “D with Raven”. O lucrare realizată la dimensiuni impresionante, pictura licitată săptămâna aceasta a artistului român a avut un cost de achiziție de 1.734.000 de lire sterline – de peste 17 ori estimarea sa”, se precizează pe site-ul Casei de Licitații. Lucrarea lui Victor Man provine de la „Galeria Plan B” din Berlin, una dintre galeriile care îl reprezintă pe artist în jurul lumii. Printre artiștii reprezentați de Plan B se mai numără, Adrian Ghenie, Ciprian Mureșan, Cornel Brudașcu, Mihai Olos sau Șerban Savu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*