Suntem surprinși, câteodată, când aflați pe drumurile patriei ne „trezim” pe câte un segment de drum „occidental”. Așa s-a întâmplat și cu o şosea spectaculoasă, o adevarată capodoperă a infrastructurii, care străbate un peisaj de poveste și care a fost recent dată în folosinţă. Poate concura, alături de Transalpina şi Transfăgărăşan, pentru titlul de cea mai frumoasă şosea din România. Se numeşte „Drumul Apusenilor” și leagă Clujul de Bihor, creând şanse infinite să fie și o adevărată „poartă” deschisă turismului. Cu o lungime de peste 25 de kilometri, Drumul Apusenilor străbate un peisaj care îţi taie respiraţia. Face legătura între DN1 şi judeţul Bihor, traversând o zonă montană sălbatică, spectaculoasă, cu mare potenţial turistic şi care include staţiuni cunoscute precum Stâna de Vale, Valea Iadului și Valea Drăganului. Cei care parcurg drumul pot vedea una dintre cele mai frumoase zone din Munţii Apuseni. Printre multe alte atracţii ale traseului este şi lacul Drăgan, cel mai mare lac de acumulare din judeţul Cluj, de o frumuseţe rară. Barajul din beton, în arc, are o înălţime de 120 metri, iar lungimea coronamentului este de 424 metri. Pădurile dese care se întind de-a lungul malului oferă o imagine extraordinară, indiferent de anotimp. Drumul şerpuieşte magic printre dealuri împădurite.
Şoseaua montană din Apuseni a fost realizată în numai doi ani de concernul Strabag. A fost o zonă greu accesibilă, la care s-a muncit enorm. Au fost excavate peste 62.000 de metri cubi de terasamente şi s-au turnat 51.000 tone de mixtură asfaltică, iar podul care traversează Crişul Repede s-a realizat din grinzi de peste 50 de tone. De la intrarea în localitatea Valea Drăganului, de unde începe Drumul Apusenilor, au fost construite nouă kilometri de trotuare şi au fost modernizate 80 de podeţe şi şapte poduri. La fel ca în ţările civilizate unde şoselele sunt adevărate bijuterii, Drumul Apusenilor are șapte staţii de autobuz, 5 zone de parking auto şi au fost amenajate peste 50 de intersecţii cu drumurile laterale. De asemenea, în vederea creşterii siguranţei rutiere au fost montaţi 10,6 kilometri de parapeţi metalici, au fost construiţi 7,2 kilometri de ziduri de sprijin şi s-a realizat întreg sistemul de semnalizare şi marcaj auto.
„Drumul Apusenilor traversează trei judeţe. Este un proiect care a costat peste 130 de milioane de lei şi pe care l-am realizat prin cofinanţare cu fonduri europene. Importanţa acestei investiţii din fonduri europene este una aparte, întrucât drumul traversează una dintre cele mai atractive şi spectaculoase zone ale Munţilor Apuseni. În plus, vor fi create, în mod evident, noi oportunităţi reale de dezvoltare economică, socială şi turistică”, a declarat Alin Tişe, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj. Unii specialişti din domeniul infrastructurii spun că Drumul Apusenilor depăşeşte în frumuseţe Transfăgărăşanul. Pentru proprietarii pensiunilor din zonă, drumul este un vis realizat. Sunt siguri că drumul va cuceri inimile turiştilor şi, încântaţi de peisaj, vor rămâne mai mult în zonă. De altfel, ei se aşteaptă la un adevărat val de turişti, mai ales de la vară, când va înverzi pădurea și va cânta cucul… (G.V.G.)
Lasă un răspuns