Paharul din argint aurit al de sec. XVII

Printre multele achiziții făcute de Muzeul Județean Mureș se numără și paharul achiziționat în anul 2018. Acesta este realizat din argint, parțial aurit. Este decorat cu trei benzi orizontale, ornamentate cu motive vegetale (frunze, lujeri, vrejuri) dezvoltate în flux continuu, realizate prin gravare. Cea din jurul buzei este aurită, celelalte au fost gravate ulterior pe baza acestuia. Partea centrală a paharului poartă blazonul heraldic al familiei Göcs (o pasăre de pradă  – Mama Gaya Vultureanca – ce poartă un  pui de șarpe în cioc și îngherează un alt șarpe – vechi simbol al întâlnirii cerului și a pământului), încadrat de o cunună de lauri (acvila apare și pe paharul asemănător din Tezaurul de la Vinerea – sec. XVII).

Laitmotivul pasăre – șarpe apare și pe falerele de argint din Tezaurul dacic de la Lupu, din secolul I. Mama Gaya Vultureanca apare ca cea care susține întreaga creație, fiind reprezentată pe paharele bitronconice din tezaurele princiare getice de la Agighiol și Porțile de Fier (cupe de argint și argint aurit), dar și pe coifurile de la Peretu și Porțile de Fier I. Acestora le putem adăuga cupele și vasele din tezaurele descoperite în Bulgaria, ale geților sudici. Pe acest pahar, în jurul blazonului este gravată inscripția cu majuscule: GOeTS SARA ANNO 1691. Lângă cununa de lauri apare și numărul de serie (V), paharul fiind a cincea dintr-un set compus din douăsprezece pahare de formă și decor identice, tip de pahar preferat în secolul al XVII-lea. Piesa, a unsprezecea a setului, se află în colecția Muzeului Național Maghiar din Budapesta. Sigla de meșter BD ștanțat pe fundul paharului aparține meșterului clujean Brassai Dániel, activ între 1655–1695. Brassai a fost unul dintre cele mai recunoscute meșter argintar din Cluj în a doua jumătate a secolului al XVII-lea.

Observăm că simbolistica se păstrează și după 1700 de ani, pe acest întins teritoriu al Geților de Aur primordiali, acestă întâlnire a cerului cu pământul putând fi un fapt cât se poate de adevărat, chiar dacă se întâmplă la intervale mari de timp („pragurile timpului”), schimbând condițiile de viață și îngrozind pe cei ce sunt martori la aceste fenomene unice. „Scrise” în aur, argint sau marmură, „mesajele” simbolice ale străbunilor reușesc să treacă peste milenii, către noi… (G.V.G.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*