Suportul antropomorf cucutenian Hora de la Frumușica are 6.000 de ani!

Hora de la Frumușica este efigia Muzeului din Piatra Neamț, având o vârstă de 6 000 de ani. El este de fapt un suport antropomorf (scaun, coloană – suport al cerului), compus din șase statuete feminine, văzute din spate, înlănțuite într-o horă. Descoperită în anul 1942 la locul „Cetățuia” din satul Bodeștii de Jos, jud. Neamț, este una dintre capodoperele culturii Cucuteni. Meșterul cucutenian nu a modelat decât șoldurile care exprimă clar, însă, feminitatea personajelor.

Artistul plastic din mileniul al IV-lea î.Hr. a renunțat la modelarea capului, brațelor și picioarelor, dar prin decupări ovale pe două registre conferă ritm ansamblului, dând impresia de rotire. Modelatorul a demonstrat un pătrunzător spirit de observație, rezultatul fiind de o sinteză genial. Cronicarii și istoricii care au văzut ansamblul acesta ceramic au spus că femeile reprezentate par preocupate de dansul lor ce trebuie să aducă soare, apă, belșug și grâne. Impresia de ceremonie sacră, legată de reînvierea naturii, este accentuată de decorul în elipse pictate cu alb, pe fondul roșu al grupului.  O întrebare pare să preocupe de câtva timp pe arheologie: „există de-a lungul mileniilor o transmitere a unor străvechi datini?”

Oricum, Constantin Matasă, cel care a descoperit acestă piesă, a fost inspirit când a numit-o „Hora de la Frumușica”. Vasul dacic de aur descoperit la Biia (jud. Alba), de acum 3.300 de ani are un același mesaj: „Va veni timpul când „Zeii (uriașii) vor juca hora” peste noi, pământenii (semn al tuturor statuilor ce reprezintă „hore”, din trecutul nostru, al „soborului de zei și zeițe” ce vor coborâ pe Pământ, al altarelor getice rotunde). „Hora”, ca nume ce vine și de la „Hor”, Horus, Horea (HO – cea – REA) – Vechea Religie Valaho-Egipteană. Zeițele vor călca în picioare Pământul și tot ce aparține de materie, spre a duce apoi Noua Creație (de aceea simbolul este unul feminin). Picioarele lor sunt simbolizate de toate pietrele menhirelor, dolmenelor megalitice, din întreaga preistorie, de toate coloanele templelor, pentru că acestea ne vor zobi total (Pietrele de Moară ale Zeilor). De aici efortul supraomenesc al celor care au vrut să ne lase un mesaj mai presus de cel scris – care „să ne sară în ochi”. De aici centura de piramide a planetei noastre („cu cât piramidele sunt mai mari, cu atât mai mare va fi și lovitura cosmică ce va veni; la noi sunt ridicate doar tumuli – movile, ce simbolizează lovituri cosmice mai mici (zonă protejată de zei), dar și toată ARTA – ATRA (lat. – Cel Negru).

Drumul zeilor trasat pe la nordul Mării Negre (Marea Getică) reprezenta „aleea” pe unde trec zeii și zeițele, lăsând pustiu în urmă. Trebuie să ne ferim de aceste zone trasate de strămoșii noștri, Geții de Aur primordiali. Alte vase de acest tip cu „Hore”, aparținând Culturii Cucuteni, au mai fost descoperite Berești (jud. Galați), la Larga – Jijia – Iași (cel mai vechi, cu șase figurine), Traian – Dealul Fântânelor, Trușești – Botoșani și Tirpești – Neamț. Numărul acestor artefacte ne semnalizează și importanța mesajului pe care le poartă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*