„Musai list” – idei simple şi practice de îmbunătăţire a managementului timpului

Am citit cu interes „Musai List”, volumul scris de Octavian Pantiş, în care autorul explică pe înţeles „cum să îţi organizezi timpul în aşa fel încât să munceşti eficient, să faci loc pentru ce-ţi place şi să te bucuri de fiecare zi.”. „Musai List” este o carte informativă, un manual conţinând tehnici uşor de urmat, ce se adresează oricui doreşte să descopere mijlocul de a-şi reorganiza viaţa astfel încât să aibă mai mult timp liber şi să muncească mai eficient.

Bine structurat în trei părţi – „Ce vrei”, „Cum să munceşti” şi „Eşti mai mult decât munca ta” – volumul lui Octavian Pantiş ne prezintă pe parcursul a 17 capitole, între care este inclus şi un „Interstiţiu” – idei şi trucuri privind modul în care stilul nostru personal are impact asupra timpului. Cu un condei clar şi concis, Octavian Pantiş defineşte mai întâi ce înseamnă serviciu, carieră şi vocaţie, pentru ca apoi, punându-ne faţă în faţă cu cele mai profunde motivaţii ale noastre, să ne întrebe direct şi deschis: „Pentru ce munceşti, de fapt?” În continuare, autorul ne învaţă cum să ne organizăm mediul de lucru şi ne explică importanţa determinării unui scop în viaţă, ceea ce presupune metode şi obiceiuri care să ne ajute să diminuăm stresul provocat de lipsa de timp.

Urmează „cele şapte planuri ale vieţii extraprofesionale”, pe care suntem invitaţi să le îmbogăţim, iar după ce ne atrage atenţia că „momentul cel mai potrivit nu există”, Octavian Pantiş ne oferă în final, „cinci soluţii de impact.”

Soluţiile sunt necesare pentru că eşecul, nemulţumirea, absenţa productivităţii la locul de muncă, îndepărtarea de scopuri, amânarea treburilor importante, toate acestea înseamnă o zi de coşmar la serviciu, adică stres datorat în primul rând lipsei de timp şi de organizare.  Soluţiile expuse în cartea lui Octavian Pantiş vizează un set de reguli de eficientizare a timpului ce trebuie respectate, dar şi stabilirea obiectivelor într-o listă de priorităţi. Dacă vom avea, aşa cum spune autorul, un musai list, deci „o singură listă, nu mai multe”, nu numai că nu vom uita ce avem de făcut, dar vom deţine şi o imagine de ansamblu asupra a ceea avem de făcut. „Musai List”-ul e un fel de a defini acele lucruri care sunt importante şi urgente în acelaşi timp, dar al căror impact este mare””, spune Octavian Pantiş. Cele două criterii în funcţie de care se aleg sarcinile ce alcătuiesc un „musai list” sunt următoarele: pe de o parte, sarcina stabilită trebuie „să ne apropie de scopuri, să fie parte din ceva important, să fie o cărămidă mai mare sau mai mică din construcţia noastră profesională”, iar pe de altă parte, acea sarcină „trebuie să aibă un impact imediat, să aducă nişte roade.” Cele două surse de sarcini sunt ceilalţi şi scopurile noastre profesionale, de aceea „nu este deloc acelaşi lucru în ce ordine faci sarcinile.” Există tentaţia să alegi să începi cu ceea ce este mai uşor, mai simplu, lăsând lucrurile mai grele, sarcinile de tip elefant, pentru mai târziu. Nimic mai greşit, căci „sarcinile mici au tendinţa de a se comporta precum gazul: umplu tot spaţiul disponibil. Aşa că umple în primul rând spaţiul cu treburile consistente şi rezolvă apoi cât mai multe sarcini mai mărunte”, ne sfătuieşte autorul.

Organizarea este necesară şi substanţială, dar nu este suficientă. Pe lângă organizare mai este nevoie şi de dezvoltare profesională şi personală, adică de arta de a investi în propria persoană. Octavian Pantiş ne recomandă să ne trecem în revistă marile realizări şi să investim exact în lucrurile care ne aduc rezultatele cele mai bune. În plus, ar trebui să renunţăm la încercarea de a ne transforma punctele slabe în puncte tari. Să nu neglijăm de asemenea, să ne dezvoltăm abilităţile de comunicare.

Iată un îndemn dat de autor: „…Caută experienţe prin care să devii mai calm, mai relaxat, mai priceput, mai convingător, mai puţin agresiv sau defensiv.” Acest lucru devine posibil doar dacă ştim să fim stăpânul propriului timp, având o relaţie unică, specială cu timpul nostru. Doar astfel vom avea satisfacţie în muncă, reuşind să ne păstrăm calmul în toiul provocărilor şi deţinând controlul în situaţiile importante şi urgente, al căror impact este mare.

Timpul este relativ. E = mc², de aceea eficienţa noastră, priorităţile, dar şi non-priorităţile în jurul cărora ne ducem existenţa şi ne desfăşurăm activitatea, resursele pe care le avem la îndemână, toate acestea gravitează în jurul ceasului. Planificăm, ne pregătim, ne clarificăm şi ne stabilim obiective zilnice sau pe termen lung, renunţăm la obiceiurile nefolositoare şi care deci, ne mănâncă din timp şi astfel reuşim să fim organizaţi, să ne controlăm impulsurile, să învăţăm din experienţă, să găsim soluţii, să stabilim un plan, mai simplu spus, să întocmim un „MUSAI LIST”.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*