„Fii turist în propriul tău oraş natal”

Publicaţia Saanichnews din 29 februarie 2012 anunţa în articolul „Be a Tourist campaign celebrates 40 years”, (scris de Laura Lavin, din staful ziarului) continuarea campaniei turistice începută cu 40 de ani în urmă, în perioada 1-4 Martie. Principalii membri fondatori ai aventurii care invită localnicii să viziteze şi să vadă oraşul prin ochii turistului sunt Pacific Undersea Gardens şi Miniature World. Organizatorii spuneau că mai mult de 20 de noi atracţii aşteaptau să fie arătate Victorienilor.

În acest an, este totul, într-un fel, nou pentru că celebrăm a 40-a aniversare a evenimentului Fii turist în propriul tău oraş natal şi l-am reconstituit la formatul său original, în care cele mai multe atracţii sunt libere (adică, fără plată). În anii din urmă, multe atracţii au asigurat o reducere a costului  în timpul desfăşurării ei. Dar tot în aceşti 40 de ani a fost important să dăm o nouă viaţă vechii manifestări. A fost un efort concertat”, spunea Krista Larsen, organizatoarea anuală a evenimentului din Asociaţia Atracţiilor din Victoria. „Noi am început, după 2011, să urmărim cum progresăm”. În fapt, organizatorii vor să ştie sustenabilitatea pe termen lung a evenimentului şi a interesului comunităţii pentru această manifestare. În acest scop, au mers pe la uşile lor, i-au pus la curent cu munca lor şi au avut rezultate. Toţi au auzit despre preocupările lor şi sunt impresionaţi că la aceste atracţii s-a căzut de acord să fie intrarea liberă.

Pentru un tichet de zece dolari, vizitatorii au fost admişi liber la atracţiile locale precum: Pacific Undersee Gardens, Miniature World, The Butchard Gardens, The Maritime Museum of British Columbia, Victoria Buterfly Gardens and Fort Rodd Hill şi multe altele.

La aceste evenimente am participat şi eu şi recunosc că m-am întors acasă, de fiecare dată, mai bogată sufleteşte şi intelectual, apreciind, totodată, bogăţia exponatelor, spiritul creator şi imaginaţia fără limite cu care erau realizate şi expuse. Ele reflectau istoria domeniului, marea artă şi ştiinţă cu care au fost realizate de autorii lor şi, totodată, spiritul inventiv al unei naţii, dorinţa oamenilor ei, neînvinsă de nimic, de a se mândri cu ţara lor şi de a o face cunoscută lumii.

Mulţimile de vizitatori care, uneori, umpleau sălile muzeelor, erau o dovada că imperativul lansat cu 40 de ani în urmă: „Fii turist în propriul tău oraş natal” prinsese, devenise o tradiţie, o nevoie de recreaţie, dar şi de cultură, de cunoaştere. La nesecatele izvoare ale culturii, cuprinse în sălile muzeelor se întâlneau, acum, trei generaţii: bunicii, fiii şi nepoţii, uniţi într-un arc peste timp şi urcând continuu pe o scară a progresului şi a împlinirii unui popor.

De ce am amintit de această experiență canadiană? Pentru că un eveniment cultural, similar prin amploarea lui, devenit şi el tradiţie, dar de dată mai recentă, a avut loc şi la noi în ţară. În ziua şi noaptea dintre 18 şi 19 Mai, numit „Noaptea muzeelor deschise”, cu acest prilej au fost deschise în întreaga ţară 100 de muzee pentru vizitatori, unele dintre ele – ca Muzeul Grigore Antipa – cu programe speciale pentru copii.

Acest model cultural, exprimat într-o amplă activitate de cultură şi de divertisment elevat, are la bază, fără rezerve, valorile, parte organică a unui tot mare, numit cultură, care ne defineşte, ne uneşte, dar ne şi diferenţiază, trăind într-o lume pe cât de diversă, pe atât de frumoasă în bogăţia ei. Modelul cultural „Noaptea muzeelor deschise”, desfățurat şi la nivelul întregii Uniuni Europene,  în circa 1000 de muzee, din toate ţările UE, ar putea deveni și pentru noi un model al succesului într-o formă „europeană” a proiectului canadian „Fii turist în propriul tău oraş natal”, putând fi un îndemn spre cunoaştere, educaţie şi cultură.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*