Știm viața grea pe care o duceam în regimul comunist în România și, de asemenea, aflam despre „evadările” miraculoase ale unor oameni disperați care treceau granițele cu orice risc. Târâș pe genunchi și coate se încerca trecerea granițelor, pe anvelope umflate, cu aparate artizanale de zbor sau cu orice plutea. Iată că, la 30 de ani de la evenimentele din decembrie 89, ne amintim împreună de cea mai spectaculoasă astfel de evadare. Joi, 31 Octombrie 2024, la TVR1, a fost prezentată povestea dramatică a unui comandant de navă, a unui actor și a unui timonier care au hotărât să riște totul pentru libertate. Este vorba despre Florentin Scalețchi, care a fost comandant de navă, actorul Lucian Iancu și timonierul Alexandru Mateescu. Lucian Iancu, în ciuda faptului că era director de teatru și fusese propus candidat pentru Marea Adunare Națională, a încercat să plece ilegal din România. Totul s-a petrecut în primăvara anului 1985, la bordul mineralierului Uricani, de 12.500 tdw. La doar 11 zile de la tentative de evadare, Scalețchi a ajuns în fața instanței și a primit pedeapsa capitală. De asemenea, actorul Lucian Iancu și timonierul Alexandru Mateescu au fost condamnați la ani grei de închisoare. Doar șase mile i-au despărțit de Libertate…
Acesta este subiectul filmului documentar „Fără 6 mile” realizat de Alina Amza. Mii de români au încercat să fugă în timpul regimului comunist pentru a căuta o viață mai bună. Mulți au încercat să fugă prin fosta Iugoslavie trecând Dunărea, câțiva cu avioane, iar alții pe sub sârmele ghimpate de la frontiere, cu câinii lupi pe urme și cu teama glonțului tras ce putea aduce moartea. Unii nu au reușit să scape, iar unii au reușit cu greu, dar în urma acestor încercări există și câteva povești spectaculoase cu oamenii care au încercat această aventură: să fugă din România. Să încerci să evadezi din România comunistă ca individ era ceva de-a dreptul periculos, dar să fugi cu un imens vapor era nevoie de un plan bine pus la punct, aproape nebunesc. Producție premium a emisiunii „Dosar România”, filmul „Fără 6 mile” reconstituie cu exactitate întâmplarea care a avut loc în 1985. Născut la 11 septembrie 1954 la Constanța, Florentin Scalețchi a absolvit cursurile Institutului de Marină „Mircea cel Bătrân” – secția civilă. Imediat după absolvire a fost numit comandant de navă, dar securitatea a încercat imediat să îl racoleze. Acesta a refuzat, dar mai mult, a vrut să tragă un semnal de alarmă autorităților din celelate state europene privind situația dramatic în care se afla poporul roman cu ajutorul a două manifeste lungi de 100 de metri și late de 4 metri. Acestea urmau să fie arborate pe fiecare parte a vasului, spre a fi cât mai vizibile.
Pe 15 martie 1985, aflați adunați la bordul mineralierului „Uricani”, cei trei au hotărât să plece cu orice risc. Dar condițiile meteorologice s-au dovedit a fi potrivnice, făcând imposibilă plecarea în larg a vaporului. Totuși, târziu, în jurul orei 23.00, mineralierul de 12.500 tdw a părăsit portul. Deși trebuiau să ajungă la Galați, să descarce minereul de la bord pentru Combinatul siderurgic de la Galați, aceștia s-au îndreptat către Turcia. Au trecut de apele teritoriale românești, apoi au intrat în apele teritoriale ale Bulgariei. Se îndreptau către Turcia, către strâmtorile care duceau către Lumea Liberă… După o vreme, cei care se aflau la bord (restul echipajului) au sesizat că destinația fusese schimbată. Astfel, unul dintre ofițerii de bord a înștiințat echipajul că vor avea de suferit dacă vor evada cu toții, sau dacă nu ei, familiile lor. Speriați de represalii, marinarii s-au împotrivit evadării și i-au solcitat lui Scalețchi să revină asupra deciziei și să se îndrepte către Galați. Au fost discuții aprinse, susținute și în cele din urmă, comandantul navei a cedat rugăminților echipajului și a decis să facă cale întoarsă. Acest lucru se întâmpla la 6 mile, o distanță de doar o oră, de strâmtoarea Bosfor de la Istanbul, poarta către libertate. De îndată ce au ajuns în apele teritoriale ale României, parașutiștii înarmați au coborât dintr-un elicopter de asalt și i-au arestat. Florentin Scalețchi și Lucian Iancu au ajuns imediat în arest, iar timonierul Alexandru Mateescu a fost trasportat la o unitate medicală pentru îngrijiri, întrucât și-a tăiat mâna cu un satâr, fiindcă voia să convingă echipajul să fie de acord cu planul de evadare.
Telespectatorii au văzut cât de aproape de a reuși au fost cei trei fugari, cum au văzut pentru o singură clipă „Lumea Liberă” și apoi au fost prinși și aduși în fața Justiției comuniste. Procesul celor trei fugari a fost de răsunet. Ei au fost judecaţi în public, la „Clubul Portul” din Constanţa, într-o sală arhiplină de oameni ai muncii îngroziţi de curajul nebun al evadaţilor. Condamnările au fost date pe 26 martie 1985 și au fost cât se poate de dure. Actorul Lucian Iancu și timonierul Alexandru Mateescu au primit câte de la 25 de ani de închisoare, iar Florentin Scalețchi, comandantul navei, a fost condamnat la moarte. În 1986, pedeapsa lui Scalețchi a fost schimbată în 20 de ani de închisoare. În cele din urmă, acesta a fost eliberat din închisoare la 22 decembrie 1989, la fel ca și ceilalți doi. Ce s-a mai întâmplat cu protagoniștii acestei adevărate aventuri după 1990 se poate afla tot din acest film. Toate acestea au fost prezentate la TVR, în filmul sus menționat și semnat Alina Amza, iar acum poate fi revăzut pe You Tube. Cum i-a venit o astfel de idée autoarei? „Sunt din Constanţa, iubesc marea, oamenii de acolo și povestile lor uimitoare. Așa că nu aveam cum să ratez un subiect demn de un film de la Holywood.
Nu voi dezvălui prea multe despre documentar pentru că merită să-l urmăriţi, vreau doar să spun că am reuşit, cu un buget aproape inexistent, să conving alţi oameni îndrăgostiţi de film să interpreteze momentele importante ale aventurii celor trei protagonişti: Adrian Buda, Cosmin Mihale, Emanuel Cristoiu, Dan Cojocaru, Francisc Rotaru, Virgil Boglea, Marius Olariu, Marian Tomescu, Călin Baţagoi, Mihai Alecu, Adrian Marinca, Vilden Hairedin. Am avut alături o echipă mică, doar 3 colegi, Dragoş Tănase (asistent imagine), George Sandu (sunet) şi partenerul meu constant, Mihai Pătraşcu, excelent director de imagine, taciturn dar extrem de creativ. Alături de ei am filmat câteva săptămâni, uneori totul prelungindu-se până în zori. Sunetul final a pulsat prin venele lui George Craioveanu, împreună cu care am ticluit fundalul sonor, pe muzica propusă de Tudor Stănescu. Mulţumiri unui om de suflet, care mi-a devenit prieten, Daniel I. Stoenciu , cel care a reuşit să mute munţii la Constanţa şi să găsească cele mai bune locaţii de filmare. L-am lăsat la urmă pentru că da, el este omul care înţelege exact ceea ce îmi doresc de la o producţie şi face în aşa fel încât totul se întâmplă într-un mod magic. Ionut Andrei, editorul plin de talent şi fineţuri în arta tăieturii, a demonstrat încă o dată că facem o echipă greu de învins. În final, dar nu în cele din urmă, multe mulțumiri eroilor filmului, celor fără de care această poveste nu s-ar fi spus: Iancu Lucian Florentin Scalețchi și Alexandru Mateescu. Nu a fost deloc usor să-și deschidă sufletul și să retrăiască acele zile cumplite, care i-au marcat pe viață. Mă înclin!”…
Într-adevăr se poate face un film artistic din această documentare deosebită ce aduce în calea noastră destine speciale ale oamenilor din acest popor. Ce am aflat despre protagoniștii acestei aventuri maritime de excepție după anii 90, vă împărtășesc și dumneavoastră. Ani de zile, Florentin Scaleţchi a realizat o emisiune la postul TV Neptun, „Protagoniştii“, unde lua interviuri diferitor personalităţi. Actorul Lucian Iancu a jucat pe mari scene ale țării, a revenit ca manager de teatru cu rezultate remarcabile și a plecat dintre noi în ziua de 20 noiembrie 2024, la vârsta de 84 de ani. Despre timonier…numai de bine. Este adevărat că se poate trăi astăzi și fără filmul documentar „Fără 6 mile”, dar frumos este pentru sufletul nostru care a trecut prin aceste regimuri, să își vadă eroii acelui moment în acțiune, cu orice risc, pentru Libertate! (G.V.G.)
Lasă un răspuns