Parcul Industrial ROMAN Braşov este amplasat în partea de sud a municipiului Braşov pe o suprafata de circa 115 ha. Fabrica de autocamioane de la Braşov, „Roman S.A.” – existentă aici – are pe lângă o tradiţie de aproape 90 de ani, o istorie destul de zbuciumată. Dacă până în anul 1990 dezvoltarea era punctul forte al întreprinderii, din acel an al schimbării a trecut prin multe încercări, care de care mai grele: zeci de proteste ale muncitorilor, tranşe de disponibilizări şi câteva tentative nereuşite de privatizare.
De-a lungul celor 12 ani ce au trecut până în momentul privatizării, uzina nu a reuşit să găsească o rentabilitate cât de cât, fiind cunoscute imensele pierderi operaţionale datorate unui management defectuos. Poate se dorea – ca și în cazul Uzinelor Tractorul – să se ajungă la un profit rapid prin transformarea uzinei în fier vechi, iar pe terenul rămas gol urma să se ridice un frumos parc rezidenţial (avem case, dar nu avem fabrici!). În acest sens ne încurajau și „specialiştii“ străini care ne asigurau că aceasta este singura soluţie viabilă pentru că, noi, românii, nu avem cum să fabricăm camioane de calitate. În anul 2004 uzina a fost preluată de omul de afaceri Ioan Neculaie, iar în urma investițiilor succesive, producția a fost reluată.
În urma modernizării și a contractelor încheiate, uzina a început să își recheme foști angajați înapoi la lucru, fapt aproape incredibil în România. În perioada 2004 – 2010 uzina și-a dovedit adevăratele performanțe, acest lucru fiind dovedit de calitatea produselor fabricate aici, la Brașov. Au ieșit pe poarta fabricii autocamioane civile și militare, autospeciale, cisterne și betoniere, dar și confortabile autobuze urbane sau interurbane. La categoriea „urban” se evidențiază autobuzul URBAN CROSSTOWN-MT și autobuzul URBAN Low Floor CROSSTOWN. Aceste autobuze nu sunt produse în Germania sau în Franța, ci sunt sută la sută românești. Și totuși… autobuzul care este denumit „Urban Crosstown” și pe care puteți să îl vedeți în fotografie, nu-și găsește clienți în țară, fiind exportat doar într-o țară arabă din zona Maghrebului (Maroc, Tunisa sau Algeria). S.C. Roman S.A. – Brașov nu a reușit să vândă în țara noastră decât câteva bucăți și nici acelea nu au fost cumpărate de către una dintre municipalități, ci de o firmă de transport internațional de călători. Ca și în cazul tractorului românesc solicitat în Egipt, autobuzele noastre pornesc spre partenerii tradiționali, dar nu își găsesc loc la noi în țară. Avem încă produse de suces în România, dar primăriile și municipalitățile preferă să cumpere din străinătate autobuze, de multe ori la mâna a doua, pentru a putea să încaseze și ele ceva… Că altfel nu se explică! (G.V.G.)
Lasă un răspuns