Amprente şi decupaje la Galeria de Artă Contemporană din Brașov

Reprezentant al şcolii clujene de grafică, absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ioan Andreescu”, Bartha Árpád este un artist prolific, mereu tentat de plăcerea experimentului, de aflarea unor soluţii stilistice şi iconografice personale, potenţate de buna stăpânire a tehnicilor grafice. Ca membru al Uniunii Artiştilor Plastici – filiala Braşov, dar și director al Muzeului de Artă Braşov,  artistul s-a impus printr-o prezenţă constantă în cadrul expoziţiilor de grup şi personale, în ţară şi străinătate. A participat la numeroase tabere naţionale şi internaţionale, în marea lor majoritate lucrările sale conturând compoziţii realizate sub zodia unei ascuţite cerebralităţi. Este, după cum spunea Iulia Mesea, muzeograf şi istoric de artă, Muzeul Naţional Brukenthal, dovada unei subtile flexibilități în exprimarea artistică prin desen, gravură, fotografie și tehnici mixte.

În „Amprente și decupaje”, artistul prezintă 60 de creaţii, care marchează evoluţia artistului din anul 1988 până în prezent, dintre acestea trebuind să remarcăm dintre ele „Strigătul”, „Gardul”, „Lacul”, „Yes – No”, „Luna plină”, „Plutire”, „Cineva”, „Faleză”, „Casa mea”, „Pădure”, „Cetate veche”, „Călătorie”, „Spărtură”, „Rod”, „Dealul”, „Excursie”, „Reconstrucţie”, „A fost odată”, „Singur”, „Fântână” şi „Podul”.

În lucrările lui Bartha Árpád predomină peisajul, care este reinterpretat în viziunea sa şi reîmbogăţit cu simboluri ale melancoliei precum zidul dărâmat, casa, scaunul şi oraşul părăsit, copacul desfrunzit, paşii, urmele şi soarele la apus, toate sugerând jocul între gol şi plin, între spaţii deschise şi închise. Ca tematica aleasă, Bartha Árpádse îndreaptă preponderent spre universul lucrurilor simple, aparent banale, care construiesc de fapt ambientul cotidian al existenţei, mărca sa fundamentală fiind echilibrul dintre raţional şi pasiune.

Astfel, în demersul său, artistul pleacă de la locul comun, de la datele realităţii, cărora, printr-un proces de delicată interiorizare, apoi, de simplificări formale, le induce propria emoţie, păstrând detalii pe care le tratează cu atenţia şi migala specifice graficianului. Acolo unde realitatea ne confruntă de obicei cu impasul dezordinii, Bartha propune, dintr-o inevitabilă necesitate interioară, o ordine vizuală atent stabilită prin intermediul soluţiilor grafice. Echilibrul compoziţional este riguros până înspre rigid, linia constrângând cu „brutalitate” forma. Profunzimea ideii şi intensitatea mesajului sunt însoţite de pedanteria laborioasă a elaborărilor.

În creațiile sale  domină peisajele şi naturile statice, într-o conturare și spontană, dar și sofisticată, totul sub amprenta nostalgiei, dar nu exuberante, ci reţinute. În această lume se conturează și prezenţa umană, sugerată prin absenţele din spaţiul imediat. Un balansoarul părăsit recent, încă în legănare, scara pe care vibrează încă ecoul paşilor, umbra siluetelor ce se îndepărtează pe peretele casei….

Însă artistul este mereu prezent în dimensiunea ce se defineşte prin lucrările sale, într-o angajare afectivă în universul dinamic şi deseori dramatic al subiectelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*