Podul peste Siret de la Cosmești (jud. Galați) detonat în plin război…

Podul de la Cosmești, o capodoperă a ingineriei creată de eminentul Anghel Saligny, a fost mult mai mult decât o simplă construcție. Acesta a reprezentat o demonstrație impresionantă a abilităților sale incontestabile în domeniu. Proiectat și realizat în perioada 1890-1895, acest pod a fost una dintre cele mai importante realizări ale ingineriei românești la acea vreme, marcând o etapă semnificativă în dezvoltarea infrastructurii țării. Cu o lungime de peste 1,6 kilometri și o înălțime de aproximativ 30 de metri, Podul de la Cosmești a fost construit peste râul Siret, conectând localitățile Cosmești și Brădești din județul Galați. Cu toate că a fost o mostră de ingeniozitate tehnică și arhitecturală, destinul său a fost marcat de tragedie. În timpul Primului Război Mondial, în 1917, podul a fost sabotat chiar de armata română, pentru a împiedica înaintarea trupelor germane. Această acțiune a dus la prăbușirea parțială a podului, distrugând o parte semnificativă din structura sa impresionantă. Cu toate acestea, după război, podul a fost reconstruit în perioada 1921-1924 și a continuat să servească comunitatea locală până în zilele noastre. Astăzi, Podul de la Cosmești rămâne un simbol al ingeniozității și rezistenței operei umane, amintindu-ne de realizările remarcabile ale inginerilor români și de importanța infrastructurii în dezvoltarea unei societăți moderne. Anghel Saligny, ca și architect și constructor al marelui pod peste Siret a fost unul dintre cei mai importanți ingineri români din secolul al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. Acesta a fost responsabil pentru numeroase lucrări de infrastructură remarcabile.

Printre cele mai cunoscute lucrări ale sale se numără: „Podul de la Cernavodă”, „Podul de la Fetești”, „Podul de la Anina”, „Portul Constanța”, Canalul Dunăre-Marea Neagră, etc.. „Podul de la Cernavodă”, cel pe care îl puteți vedea și astăzi în drumul către mare, este unul dintre cele mai iconice proiecte ale lui Saligny. Podul peste Dunăre de la Cernavodă a fost inaugurat în 1895 și a reprezentat o realizare deosebită în ingineria românească a vremii sale. Un alt pod important peste Dunăre, finalizat în 1891, care a facilitat conexiunea între provinciile românești și capitala țării, Bucureștiul, a fost Podul de la Fetești. A urmat „Podul de la Anina”, finalizat în 1863. Acest pod a fost una dintre primele lucrări majore ale lui Saligny și a fost construit pentru calea ferată care lega localitatea Anina de Orșova. Saligny a fost implicat și în proiectarea și construirea portului din Constanța, unul dintre cele mai importante porturi maritime ale României, dar și al Canalului Dunăre-Marea Neagră. Deși nu a fost finalizat canalul în timpul vieții sale, Saligny a fost un susținător al acestui proiect important de navigație și a contribuit la proiectarea inițială a canalului. Acestea sunt doar câteva exemple ale lucrărilor lui Anghel Saligny, care au avut un impact semnificativ asupra dezvoltării infrastructurii în România și au demonstrat abilitățile sale incontestabile în domeniul ingineriei.

Acum, cu fonduri europene se va construi un nou pod care să traverseze Siretul, la Cosmești (jud. Galați). UMB a primit finanțare europeană prin programul POIM pentru acest proiect, a anunțat Compania de Drumuri. Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Siret de la Cosmești a fost semnat cu UMB pe 19 aprilie 2022, acesta depunând singura ofertă la a doua licitație a CNAIR pentru podul peste Siret cu o lungime de 486 de metri și un traseu nou care va funcționa ca o centură la Cosmești, în județul Galați. Contractul a fost semnat pentru 146 milioane de lei, cinci luni proiectare și 19 luni pentru execuție, de la momentul obținerii Autorizației pentru Construire. Finanțarea europeană pentru Podul nou de la Cosmești este inclusă într-un program al CNAIR prin care Comisia Europeană decontează lucrările de reparații la alte 5 poduri, valoarea totală fiind de 242 milioane lei. Proiectul, finanţat din fonduri europene este foarte important pentru Moldova, acest Drum European ducând spre Iaşi şi Vama Albiţa. Podul rutier şi feroviar peste Siret cu o lungime de 512 metri este foarte vechi, fiind construit acum un secol şi refăcut în 1986. Expertiza tehnică realizată în 2012 arată starea de degradare avansată a podului de peste Siret, care pune în pericol siguranţa circulaţiei: „Drumul National DN 24, Tişiţa – Tecuci – Bârlad – Vaslui – Crasna – Iaşi, traversează râul Siret pe un pod mixt de şosea şi cale ferată cu lungimea totală de 541,06 metri. Podul este într-o stare de degradare avansată. Pe tablierele metalice există suprafeţe cu început de oxidare, protecţia anticorozivă prezintă un început de degradare– platelajul din beton armat şi echipamentele de pe zona destinată circulaţiei rutiere prezintă degradări structurale grave care pun în pericol siguranţa circulaţiei şi integritatea elementelor structurale principale ale podului. Podul existent va fi utilizat în continuare ca pod de cale ferată, iar reabilitarea elementelor structurale degradate (platelaj de la partea inferioară a structurii) este obligatorie pentru asigurarea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei rutiere pe podul existent până la darea în folosinţă a noului pod rutier. Pentru noul pod peste Siret, schema statică a tablierului este grindă continuă din beton armat precomprimat, având deschiderile teoretice 95,00 m + 147,00 m + 147,00 m + 95,00 m = 484,00 metri. Lungimea tablierului este 486 metri. Lungimea podului este 501,20 metri. Pasajul peste calea ferată are trei deschideri: Varianta de pasaj CF nou studiată este un pasaj mixt, grinzi simplu rezemate din beton precomprimat şi arc metalic, pe trei deschideri, având următoarele lungimi de calcul pentru fiecare deschidere: 23,25 metri – 79,00 metri – 23,25 metri. CNAIR a publicat primele imagini prelucrate digital cu noul pod care traversează râul Siret. Investiția pentru construirea noului pod valorează 146 de milioane de lei, iar acesta ar putea fi deschis circulației în 2024. Un pod nou și un pod „vechi” la Cosmești (jud. Galați), sau un pod „tinerel” și unul „cu mai multă experiență”, leagă malurile râului Siret, făcând să fie frații mai aproape și drumul către ei mai ușor. Dar amintirea marelui pod al lui Saligni, „căzut la datorie” din nevoia de a apăra țara, nu se poate uita așa ușor. Una este să construiești, să legi maluri și alta să dezbini, să îndepărtezi, să arunci în aer. Ca un curcubeu, pod către Dumnezeu, s-a ridicat din nou și din nou și Podul de la Cosmești peste apa cristalină a Siretului…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*