La Mediaş trăieşte un pictor adevărat: Alexandru Vlasin

Este adevărat că după 30 de ani în care a lucrat temeinic în atelierul său, pictorul Alexandru Vlasin a revenit spectaculos cu o expoziție la Mediaș în 2023, fapt ce a surprins plăcut pe toată lumea. Acest artist plastic „mai altfel”, care de mai bine de șase decenii gândește, studiază și folosește propriile rețete, pentru a obține vopselele pe care ulterior le folosește pentru realizarea unor lucrări monumentale. Lucrările sale de dimensiuni impresionante, oferă o imagine remarcabilă și au un colorit foarte apropiat de realitate. Pictura lui Alexandru Vlasin este conform criticilor de artă, un amestec de Rembrandt, Caravaggio, Picasso și El Greco, însă cu toate aceste influențe, ea rămâne marca Vlasin. Primăria Municipiului Mediaș, prin Direcţia Cultură, Învățământ, Sănătate, Tineret, Sport, Turism, Relații Publice și Relația cu ONG, a organizat la sediul Muzeului Municipal Mediaș expoziția temporară de artă plastică.

Proiectul expozițional a adus în fața publicului o parte din impresionanta operă artistică a cunoscutului pictor medieșean Alexandru Vlasin, care expune din nou pe simezele muzeului local, după ultimul său eveniment care a avut loc la Mediaș, în anul 1992. În toată această perioadă, Alexandru Vlasin nu a stat pe loc, ci s-a remarcat prin numeroase expoziții organizate la diverse instituții și galerii din țară, precum București, Brașov sau Timișoara. Deschiderea oficială a expoziției a fost susținută de către dl. Pavel Șușară, unul dintre cei mai apreciați istorici și critici de artă, și de către dl. Mircea Brenciu, membru al Uniunii Scriitorilor din România. Aşa cum astronomii – căutătorii de stele descoperă diverse fenomene astrale în nemărginitul univers, tot astfel şi  locuitorii  municipiului de pe râul Târnava Mare au descoperit, un lucru cu totul  şi cu totul ieşit din comun, o creaţie din sfera artei  plastic ce poartă amprenta lui Alexandru Vlasin. Este vorba de un „fenomen” care a început a se infiripa, a prinde contur, cu mulţi ani în urmă, mai precis la jumătatea deceniului al optulea al secolului trecut.

Ziaristul Gh. Bușoiu își amintește: „Cred că se întâmpla undeva prin anul 1974, sau 1975 când,  în stradă, deci absolut  întâmplător, poetul Adrian Păunescu, văzând câteva tablouri ale pictorului medieşean, expuse adhoc pe capota unei maşini, s-a decis să-i facă acestuia în revista „Flacăra” o scurtă prezentare. Titlul articolului era în stilul impetuos şi frapant al poetului de la Bârca. Spunea acesta „La Mediaş trăieşte un pictor adevărat, Alexandru Vlasin”. Urma o succintă expunere a  vieţii celui descris, însoţită de câteva reproduceri ale pânzelor aflate în discuţie.  A constituit această întâmplare un şoc pentru toată lumea.” Conform zicalei „Apa trece, pietrele rămân”, ,,apa”, în cantitate apreciabilă a tot curs pe Târnavă la vale, dar lucrurile au intrat pe făgaşul lor normal și mulţi din cei care au făcut cunoştinţă cu replica definitorie a poetului amintit  poate  au uitat, numai că „pietrele” au rămas.

Pictorul s-a aşternut pe muncă serioasă, o muncă de Sisif, precum cea a unui miner care caută în galerii mereu şi mereu, filonul de aur. Drept dovadă că strădania lui necontenită  a fost încununată de succes, sunt picturile sale admirate acum de oameni iubitori de cultură. Dar cred că ar fi de o importanţă deosebită a cunoaşte ce preparative s-au aflat în spatele ,,cortinei” și care au fost factorii ce au dus la îndeplinirea actului remarcabil de creație. Trebuie, în primul rând amintită munca asiduă prestată în decursul vremii, regimul spartan ce şi l-a impus pictorul, tenacitatea strădaniei sale. Acesta și-a îmbogăţit propria bibliotecă cu cărţi şi albume de artă, a vizionat cele mai importante muzee europene pentru a vedea şi admira lucrările marilor maeştri ai picturii universale, a realizat nenumărate schiţe,  crochiuri  privind  anatomia corpului omenesc, dar şi a frumoşilor lui cai şi a altor elemente pe care urma să le aştearnă pe şevalet. Acum lumea personajelor și acțiunilor diverse transpusă în tablourile sale cheamă vizitatorii spre a medita asupra mesajelor trasmise. Căutarea sa de a fixa idealul pe pânza tabloului a avut succes. Momentul ales a fost cel bun. Iar noi putem spune asemenea marelui poet Adrian Păunescu în Revista Flacăra: „La Mediaş trăieşte un pictor adevărat, Alexandru Vlasin”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*