Societatea noastră se află în fața unei provocări mult mai mari decât toate războaiele și conflictele politice ale ultimelor secole. Luptele din trecut pentru repartizarea resurselor nu prefigurează nici pe departe pericolul care paște omenirea în pragul celei de-a patra revoluții industriale. Pentru elitele tehnologice, „omul vechi“ a devenit redundant din pricina emoționalității și a fragilității lui, a zâmbetului și a șarmului său natural, a empatiei de care este capabil și mai ales a liberului său arbitru. „Îmbunătățirea și optimizarea omului“ este un vis străvechi al oamenilor, care a deraiat de multe ori în istorie. Transumanismul sau ideea optimizării omului cu ajutorul celor mai moderne tehnologii, crearea unui „om nou“ cu instrumentele unei gândiri libertariene și neoliberale, al geneticii, nanotehnologiei, eugenismului și inteligenței artificiale – toate acestea nu sunt departe de a transforma orânduirea noastră fundamentală, bazată pe libertate, într-un nou Auschwitz.
În calitate de unică democrație directă a lumii, Elveția este capabilă – printr-o inițiativă populară destinată condamnării acestei ideologii antidemocratice și inumane, care insultă liberul arbitru al omului – nu numai să mențină fundamentul orânduirii sociale umaniste, ci și să le transmită tuturor oamenilor liberi ai acestei lumi mesajul că merită să lupte pentru libertate.
„Transumanismul purifică mizeria umană“, a afirmat trans(in)umanistul suedez Pär Segerdahl. Cercetător la CRB (Centrul de Cercetări în Domeniul Eticii și al Bioeticii), afiliat celebrei universități de la Uppsala, Segerdahl este responsabil, între altele, de probleme etice în cadrul proiectului european Sienna. Așa-numitul Sienna Project, demarat acum câțiva ani și dedicat transumanismului, are menirea de a elabora liniile directoare ale noii religii mondiale distructive – ideologia creșterii economice și a neoliberalismului. Spectrul acestei ideologii a căpătat, astfel, trăsături vizibile în imediata noastră apropiere. Avem datoria să ne apărăm de el pe noi și libertatea noastră în Elveția.
Pentru ca acest spectru inuman, fascistoid, disprețuitor, elitist și discriminator să nu devină o realitate crudă, puterea legislativă ar trebui îndemnată, prin voința electoratului suveran, să completeze articolul din constituție referitor la demnitatea umană cu un amendament prin care să fie garantată protejarea liberului arbitru și păstrarea integrității în fața practicilor transumaniste. Definiția oferită de Curtea Constituțională Federală a Germaniei ar fi, în acest context, foarte potrivită: „Protejarea demnității umane are la bază ideea că omul este o ființă intelectual-morală înclinată să se autodetermine și să se dezvolte în libertate. Demnitatea inalienabilă a omului stă tocmai în necesitatea de a-i fi respectat statutul de persoană responsabilă.“ Această protecție nu trebuie să fie însă de natură pur teoretică.
De asemenea, o astfel de inițiativă populară ar trebui să propună extinderea legii antidiscriminare, având în vedere că ideile transumaniste circulă tot mai neîngrădit. Pentru a-i împiedica pe savanți să migălească scenarii în care omul devine redundant și pe jurnaliști să ridice în slăvi și să promoveze asemenea ideologii elitiste, această inițiativă ar trebui să vizeze și modificarea legii pentru prevenirea și combaterea spălării banilor, astfel încât sponsorii și beneficiarii să poată fi pedepsiți. În felul acesta, ar fi blocate fluxurile financiare care alimentează structuri ostile omului. Protejarea libertății noastre necesită legi eficiente, care să asimileze orice teorii inumane ideologiei nazistă și să le excludă, ca atare, din spațiul public, din sfera științifică și mai ales din dezbaterile parlamentare. Etica umanistă nu este o entitate negociabilă pentru criptoreligia și fantasmele de omnipotență cultivate de happy few.
Totodată, inițiativa ar trebui să oblige serviciul de informații al Elveției să dea publicității toate informațiile obținute prin spionaj referitoare la redefinirea constituțională a demnității umane. Orice informații despre ajustarea tehnică sau chiar despre anihilarea omului îi vizează pe toți cetățenii, prin urmare nu intră sub incidența obligației de confidențialitate. Obligația de informare a publicului rezultă și din imposibilitatea de a preveni prin mijloace democratice o evoluție care-l smulge pe om din viziunea umanistă despre lume, mai ales dacă nu știi cum arată dușmanul democrației.
Prin constituirea ei în urmă cu opt sute de ani, Elveția s-a dezis de feudalism și a pus bazele unei orânduiri sociale democratice. Liberul arbitru al omului este un principiu străin atât de feudalism, cât și de transumanism. Un asemenea referendum ar fi primul, dar și ultimul vot contra abolirii omului și a libertății.
Lasă un răspuns