Adevărata educația patriotică se face în școală prin „ISTORIA scrisă de tineri“

De câțiva ani primesc din Avrig de la profesorul Din Petre cărți cu eseuri și articole cu teme istorice scrise de elevii săi de la Liceul Teoretic „Gheorghe Lazăr“, din orașul a cărei latură sudică este străjuită de crestele Făgărașilor, numiți de geograful francez Em. de Martonne „Alpii Transilvaniei” cu vârfurile Suru (2281m), Budislavu (2345m), Ciortea (2426m) și Scara (2213m). Despre acele cărți am scris cu mare plăcere. fiindcă am descoperit în profesorul Din Petre acel dascăl adevărat care insuflă învățăceilor lui spiritul dragostei de neam și țară prin istoria neamului românesc așezat de veacuri pe teritoriul din spațiu carpato-danubiano-pontic.

Cartea pe care am primit-o acum, se întitulează „Istoria scrisă de tineri-volumul VI“, și este încurajatoare și dătătoare de speranță pentru viitor această manifestare și binevenită pentru sufletele celor care simt românește. O națiune nu-și poate construi viitorul fără un trecut.Un trecut pe care tânăra generație are datoria să-l cunoască, să îl respecte și să învețe din ce a fost bun și din ce a fost rău“. Acest text este un extras din „Prefață“, semnată de directorul liceului ce evidențiază Sesiunea Regională de Comunicări și referate pentru elevi: „235 de ani de la martiriul lui Horea și Cloșca“, sesiune care în anul acesta a ajuns la vârsta de zece ani, timp în care spiritual patriotic a fost îmbrâțișat de elevi, care astăzi sunt cetățeni demni ai României.

Editorul și inițiatorul cărții, apărută la Editura Napoca Star, Cluj, 2020, este profesorul Din Petre, absolvent al Facultății de istorie din cadrul UBB Cluj, care semnează și „Cuvânt înainte“. Profesorul Din Petre, de-alungul anilor, mi-a trimis aceste antologii cu creațiile elevilor săi, comunicări științifice, eseuri, texte scrise și referate, compuse de elevii participanți la Sesiunile de Comunicări și Referate a elevilor de-alungul a unui deceniu, .Despre aceste cărți am scris cu entuziasm și am publicat în diferite ziare și reviste.

Volumul de față este oglinda fidelă a aspiraților elevilor de a răspunde la realitățile sociale, politice din țara noastră prin studierea aprofundată a istoriei neamului din care provin.Interesantă această abordare istorică și culturală ce coagulează în prezent experiența unui trecut, în căutarea soluțiilor necesare prezentul țării ce încă este în căutarea drumului ce duce spre un viitor luminous, civilizator și democratic. În „Cuvânt înainte“, profesorul Din Petre face o retrospectivă a activităților elevilor săi participanți la diferite concursuri regionale, interregionale și naționale, pe teme de istorie, unde elevii Liceului din Avrig au obținut diferite premii.

Cartea prezentă cuprinde 20 de comunicări și referate ale elevilor participanți la seminar: Simina Antonoiu de la Colegiul Național Alexandru Lahovari, Rm.Vâlcea, având coordonator dr.Sorin Oane, lucrarea având titlul „Medicina în Egiptul Antic“. Andrei M. Morar cu lucrarea „Perspective istorice asupra voievodului Radu Negru”, de la Colegiul Național Radu Negru din Făgăraș, județul Brașov, având coordonator prof.Ioan-Armand Streza, Vlad Miclăuș și Adrian Cujbă, de la Colegiul Național cu lucrarea „Controverse istiorografice privindu-l pe legendarul Negru Vodă“ de la Colegiul Octavian Goga din Sibiu, având coordonator prof. Adrian Neamțu, Georgiana Nicol Rad cu lucrarea „Istoria sașilor din Transilvania“ de la Liceul Teoretic Constantin Noica din Sibiu, având coordonator prof.Paula Luca, Nistor Denisa cu lucrarea „Michelagelo Buonarroti (1475-1564 ) – spiritual Renașteri“, de la Colegiul Tehnic Cibinium, din Sibiu, coordonator prof.Daniela Curelea, Adriana-Jessica Banea, Raluca-Andreea Verzescu cu lucrarea „Perechi celebre în istorie“ de la Liceul Teoretic Gheorghe Lazăr din Avrig, coordonator prof. Elena Anghel, Antonia Sebastiana Dumitru, cu lucrarea „Legendele Dumitrei“, Colegiul Național George Coșbuc din Năsăud, coordinator prof. Floare Vaida, Denisa Lagăru, cu lucrarea „A pornit Răscoala lui Horea dintr-o confuzie?“ de la Liceul Gheorghe Lazăr-Avrig, coordonator director adjunct Marcel Luca, Alexandru Barna, lucrarea „Monumente istorice în Hălmagiu“, Liceul Teoretic-Sebiș, jud.Arad, coordinator Gheorghe Barna, Ștefan Ristoiu, lucrarea „Dr.Valer Moldovan-personalitate transilvăneană“, Liceul de Coreografie și Artă Dramatică Octavian Stroia-Cluj-Napoca,, coordonator Laszlo Fazakas, Karla Durdun, Ioana Nicoară, Rareș Vizante, cu lucrarea „Aspecte cu privire la apariția și folosirea în Sibiu a mijlocului de transport în comun tranvaiul la sfârșitul secolului al XIX-lea și în primele decade ale secolului al XX-lea. Școala Gimnazială Radu Selejan Sibiu”, coordonator profesor dr. Dragoș L. Curelea.Luiza Cășvan, Camelia Munteanu, Larisa Șchiopu cu lucrarea „România și Bulgaria între anii 1914-1916, în percepția ciobanului român Nicolae S. Șucu“, Liceul Teoretic Gheorghe Lazăr- Avrig, coordonator prof.Petre Din, Raul Vasile Rațiu cu lucrarea „Cum este“ ucisă, a doua oară, Ecaterina Teodoroiu (Cătălina Toderoiu)“, de la Liceul Teoretic Samuiel Micu ,Sărmașu, județul Mureș, coordonator profesor Costel Neacșu. Daniel Moldovan cu lucrarea „Implicarea Americii în Primul Război Mondial între anii 1917-1918“ de la Liceul Teoretic Onisifor Ghibu- Sibiu, coordonator Ioachim Mircea Bican, Anamaria Brechler cu lucrarea „Unirea Bucovinei cu România“, Școala Gimnazială Bogdan Vodă, Rădăuți, județul Suceava, coordonator prof.dr. Daniel Hrenciuc, Marius Pralea cu lucrarea „Un reprezentant al elitei confesional ortodoxe la conducerea organismului tranzitoriu de putere: Consiliul Național Român Alba Iulia (1918-1919), Liceul Tehnologic Avram Iancu-Sibiu, coordonator, prof. dr. Drago Lucian Curelea, Andrada Drumar cu lucrarea „Personalitatea regelui Ferdinand-între tradiția dinastică și interesul national român“, Liceul Tehnologic Mîrșa, coordonator prof. Maria Ruxandra Belciug, Casian Munteanu cu lucrarea „Operațiunea Overlord“ de la Liceul Tehnologic de Construcții și Arhitectură Carol I-Sibiu, coordonator Genica Munteanu, Alexandra Nan, cu lucrarea“ Margaret Thatcher-Doamna de fier a Marii Britanii. Colegiul Tehnic Cibinium-Sibiu, coordonator prof Daniela Curelea, și Miruna Cătălina Măieriștean, Andra Ioana Romitan „Corneliu Coposu“ de la Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc, județul Sălaj, coordonator profesor Ioan Dîngă.

Remarc la toate lucrările aparatul științific folosit, bogata bibliografie și fotografiile însoțitoare ce imortalizează memoria clipei istorice. Felicit pe cadrele didactice care prin tactul pedagogic și cunoștințe istorice promovează patriotismul în rândul tinerilor.Scriind aceste rânduri, mi-am adus aminte de aforismul istoricului grec Plutarh care spunea: „Mintea nu este un vas care trebuie umplut, ci un foc care trebuie aprins“. Asta fac și dascălii școlilor amintite mai sus, cărora le mulțumesc pentru strădania lor în a educa învățăceii să-și iubească istoria țării natale. În cadrul fenomenului globalizării acest inefabil sentiment al patriotismului contribuie la păstrarea ființei națiunii române, a tradițiilor, a limbii și literaturii.

Subliniez faptul că la aceste simpozioane școlare sunt prezenți prin elevii lor și doi profesori de istorie din Avrig și Sărmaș, profesorii Din Petre și Costel Neacșu, scriitori dotați cu harul talentului, membrii ai Ligii Scriitorilor Români. Omul e măsura tuturor lucrurilor spunea filozoful Protagoras din Abdera, zicere ce o ataptez la strădania profesorului Din Petre care a contribuit cu pasiune la realizarea acestei antologii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*