Geoparcul Dinozaurilor din Hațeg

Geoparcul Dinozaurilor Țara Hațegului” este o arie protejată de interes național ce corespunde categoriei a V-a IUCN (parc natural), situată în sud-vestul Transilvaniei, pe teritoriul județului Hunedoara. Statutul internațional al teritoriului este administrat de Universitatea din București. Aria protejată se află în partea sud-vestică a județului Hunedoara, pe teritoriul administrativ al orașului Hațeg și pe cele ale comunelor: Baru, Densuș, General Berthelot, Pui, Răchitova, Râu de Mori, Sarmizegetusa, Sălașu de Sus, Sântămăria-Orlea și Totești. Aria naturală a fost declarată parc natural prin Hotărârea de Guvern 2151 din 30 noiembrie 2004 (privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone), iar din 2005 geoparcul a fost acceptat în Rețeaua Europeană a Geoparcurilor și în Rețeaua Globală (sub egida UNESCO).

Din 2015 Geoparcul este sit UNESCO, ca urmare a adoptării de către statele membre UNESCO, la data de 17 noiembrie 2015, a Programului Internațional pentru Geoștiințe și Geoparcuri. „Geoparcul Dinozaurilor” este singurul areal din România membru al Rețelei Europene și al Rețelei Globale a Geoparcurilor. A fost primul Geoparc din Europa de Sud-Est care a obținut acest statut internațional, în anul 2005. În cadrul geoparcului sunt incluse și următoarele rezervații naturale: Paleofauna reptiliană TușteaLocul fosilifer cu dinozauri SânpetruMlaștina de la PeșteanaCalcarele de la Fața FetiiVârful PoieniPădurea SlivuțFânațele cu narcise NucșoaraFânațele Pui.

Geoparcul Dinozaurilor este o îngemănare a geodiversității, biodiversității, patrimoniului istoric și cultural, la care putem adăuga activitățile socio-economice ale Țării Hațegului. Această arie naturală protejată are un statut special, datorită gradului ridicat de locuire și scopul său este de a asigura protecția patrimoniului natural și cultural al Țării Hațegului. Geoparcul cuprinde elemente de interes geologic deosebit alături de elemente de interes ecologic, arheologic, istoric și cultural. Factorul cheie care personalizează acest teritoriu este reprezentat de siturile cu resturi de dinozauri de vârstă Cretacic Superior. Dinozaurii pitici din Depresiunea Hațeg sunt unici în lume, importanța științifică și atractivitatea lor fiind sporită prin descoperirile de cuiburi cu ouă și embrioni de dinozauri, ale unor mamifere contemporane dinozaurilor și a unei reptile zburătoare (Hatzegopteryx), din grupul pterozaurilor.

Geoparcul se suprapune cu sitului de importanță comunitară „Strei – Hațeg” (24.968 ha), arie protejată instituită în anul 2007 în vederea conservării habitatelor naturale și a speciilor de plante și animale sălbatice de interes comunitar, ce aparține rețelei ecologice europene „Natura 2000”; la baza desemnării căruia aflându-se câteva specii faunistice (urs, lup, vidră de râu) și floristice (bumbăcăriță – Eriophorum vaginatum, roua cerului – Drosera rotundifolia) enumerate în anexa I-a a Directivei Consiliului European 92/43/CE din 21 mai 1992 (privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică). Printre speciile faunistice semnalate în arealul parcului se află șapte mamifere: ursul brun (Ursus arctos), lupul (Canis lupus), vidra de râu (Lutra lutra), liliacul cu urechi de șoarece (Myotis blythii), liliacul comun (Myotis myotis), liliacul cu picioare lungi (Myotis capaccinii) și liliacul mare cu potcoavă (Rhinolophus ferrumequinum); trei specii de amfibieni: ivorașul-cu-burta-galbenă (Bombina variegata), tritonul comun transilvănean (Triturus vulgaris ampelensis) și tritonul cu creastă (Triturus cristatus); patru specii de pești: mreană vânătă (Barbus meridionalis), zglăvoacă (Cottus gobio), dunăriță (Sabanejewia aurata) și chișcarul (Eudontomyzon danfordi); precum și zece specii de nevertebrate.

Geoparcul este implicat activ în proiecte de educație, știință și cultură precum și în turism și evenimente. Pentru acesta deține o infrastructură de vizitare cu puncte de interpretare (Casele Geoparcului) și trasee. „Casa Geoparcului” se află în clădirea Universității din București, situată în Hațeg, pe Str. Libertății, nr. 9A. Conceptul valorifică legendele balaurilor, mitul dragonilor și fascinația pentru dinozauri. Eroul principal este Balaur bondoc, o specie de dinozaur transilvănean, cu povestea descoperirii și reconstituirii lui. Reconstrucția acestuia este realizată de Brian Cooley, expert internațional recunoscut în reconstituirea faunei dinozauriene. Programul de vizitare de aici diferă în funcție de sezon. „Casa pentru Știință și Artă” este destinat vizitării, organizării de ateliere educaționale și activități de tip „outdoor learning”.

„Casa Vulcanilor” este o construcție din pământ care spune povestea Pământului, adaptată la povestea geologică a Țării Hațegului. Este un loc unde puteți afla lucruri interesante despre vulcanii care dominau Insula Hațegului de acum 70 de milioane de ani și ale căror urme se găsesc astăzi în comuna Densuș. Construcția este una ecologică din cob, adică pământ galben, paie și apă. Este un spațiu de vizitare și de educație non-formală realizat prin voluntariat în cadrul mai multor proiecte începute în anul 2014. Vizitarea se face doar cu programare. Mai multe detalii se găsec pe siteul locației. „Casa Dinozaurilor Pitici și Casa Tradițiilor” și „Casa Tradițiilor” fac parte dintr-un „Centrul Comunitar” al satului Sânpetru.

Ca istoric, „Geoparcul Dinozaurilor Ţara Hațegului” a fost creat în cadrul unei colaborări interdisciplinare lansată şi coordonată de Universitatea din Bucureşti, în parteneriat cu: Consiliului judeţean Hunedoara, Consiliile şi primăriile din localităţile Baru, Pui, Sălaşu de Sus, Sântămăria Orlea, Haţeg, Toteşti, Râu de Mori, Sarmizegetusa, General Berthelot, Răchitova, Densuş, Agenţia Pentru Protecţia Mediului Deva, Universitatea de Arhitectură Ion Mincu, Universitatea Petroşani, Hidroconstrucţia SA, Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, Asociaţia Geoparcul Dinozaurilor Haţeg, alte organizaţii şi instituţii naţionale şi internaţionale. Echipa care a susţinut aplicarea proiectul de constituire a geoparcului a fost formată din: Prof. univ. dr. Dan Grigorescu (iniţiere şi coordonare proiect geoparc, director geoparc, expert geologie, paleontologie, geoconservare), conf. univ. dr. Alexandru Andrăşanu (coordonare studii interdisciplinare, realizare documentaţii, educaţie, proiecte, geoconservare), geol. Dan Palcu (multimedia, comunicare, promovare), prof. univ. dr. Dan Manoleli (dezvoltare durabilă), Cerc. Dorel Rusti (biodiversitate); Prof. univ. dr. Cristina Ochinciuc (arhitectură), Conf. univ. dr. Cătălin Sârbu (amenajarea teritoriului), Lect. univ. dr. Florin Lupescu (dezvoltare regională); Zoltan Csiki (paleontologie), Lect. univ. arh. Alină Bogheanu (arhitectură), Lect. univ. dr. Iuliana Gheorghe (botanică), Prof. univ. dr. Dan Cogalniceanu (biodiversitate), Prof. univ. dr. Grigore Buia (aplicaţii teren), Theodora Niculescu (grafica), cerc. Sorin Piperca, lect. Oana Ciobanu (sociologie), Ioan Glodeanu (relaţia cu comunităţile), Alex Bernad (documentare). Iniţierea proiectului „Geoparcul Dinozaurilor Țara Hațegului” a avut la baza rezultatele deosebite ale studiilor paleontologice efectuate în zonă, deschiderea manifestată de autorităţile locale pentru un astfel de proiect, experienţa colaborării cu Rezervaţia Geologică „Haute Provence”, lansarea conceptului de geoparc de către UNESCO, în 1998, la Conferinţa ProGEO de la Belogradcik (Bulgaria).

Geoparcul Dinozaurilor este un parc natural ce cuprinde întreaga Ţară a Haţegului. Aici au fost descoperite fosile şi ouă pietrificate de dinozauri pitici. (G.V.G.)