Tânăra actriță Ruxandra Bălașu s-a născut la 19 iulie 1985. După ce urmează în perioada 1999-2003 cursurile Liceului de Muzica „Dinu Lipatti” din București, secția Teatru, la clasa profesoarei Petronela Lazăr, susține examen de admitere la Facultatea de Teatru din cadrul Universității Spiru Haret din București. Declarată admisă, este repartizată la clasa prof. univ. dr. Sanda Manu. În perioada 2004 – 2008, fiind studentă la această facultate, abordează cu aplomb personaje și din sfera comediei, dar și a tragediei clasice. Dintre rolurile interpretate putem menționa: Wendla, din piesa „Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind, Silvia din piesa „Acești îngeri triști” de D.R. Popescu, Climena din piesa „Critică la Școala Nevestelor” de Moliere, Olivia din piesa „A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare, Abigail din piesa „Vrăjitoarele din Salem” de Arthur Miller, Antigona din piesa „Antigona” de Sofocle, Vera din piesa „Cei din urmă” de Maxim Gorki, Tuța din piesa „Ofertă de serviciu” de Lia Bugnar, Veta din piesa „O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, Nastia din piesa „Azilul de noapte” de Maxim Gorki, Glafira din piesa „Lupii și oile” de Aleksandr Ostrovski. După absolvire și susținerea examenului de licență, actrița Ruxandra Bălașu, a urcat pe scena profesionistă de teatru în spectacolele „Concluzii” (spectacol de muzică și poezie; Teatrul LaScena – 2004), „Floare de dor” (spectocol de dans jucat în festivalul de teatru-dans), „Ourstage 2005” – din Turcia), „Efectul razelor gamma asupra anemonelor” de Paul Zindel (personaj interpretat: Ruth; la Teatrul Montage din București – 2008), „Dragonul” (regia Liliana Gavrilescu, la Teatrul Țăndărică; spectacol de animație și mișcare – 2008), „Trei nopți cu Madox” de Matei Vișniec (personaj interpretat Clara; regia Radu Bărbulescu, la Teatrul Montage, 2009), „Mondenități” de Tudor Mușatescu (regia Ingrid Bonța, la Teatrul de Artă), „Colonelul și păsările” de Hristo Botev (regia Ingrid Bonța, la Teatrul Nottara), „Exercițiu de echilibru” de Carmen Dominte (regia Felix Crainicu, la Teatrul Dramaturgilor Români), etc. Ruxandra apare și în spoturi publicitare, cum ar fi: spot publicitar „Prigat” (rol principal; regia Radu Muntean), spot publicitar „Pensii private ING” (rol principal), etc. Ca prezență demnă de notat în film este „Shadow” (scurt metraj, proiect independent), în regia lui Iulian Ghervase (rol secundar).
După o experiență personală în teatrul profesionist de stat și independent (Teatrul Montage, Teatrul Țăndărică, Teatrul Nottara, Teatrul de Artă, Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu, Teatrul Pygmalion), Ruxandra Bălașu se implică „trup și suflet” în crearea unei insituții teatrale bucureștene, ce a devenit vizibilă și căutată de iubitorii de teatru.
Astfel a apărut în peisajul teatral bucureștean, din anul 2014, la inițiativa Ruxandrei Bălașu – actriță absolventă a Universității Spiru Haret și a lui Ingrid Bonța – regizor, cu susținerea artistului vizual Daniel Divrician, Teatrul Coquette. Acesta este un spațiu independent recent apărut pe harta culturală a Bucureștiului (9 martie 2014). Dedicat teatrului independent, dar deschis si experimentelor și evenimentelor culturale diverse: expoziții de artă, concerte, performance-uri, cursuri și ateliere, Teatrul Coquette și-a propus să funcționeze ca platformă de întâlnire, comunicare și lansare pentru artiștii independenți. Situat într-o clădire interbelică de pe Calea Călărași (nr.94), spațiul păstrează ambianța unui teatru clasic, generosul hol de primire găzduind un pian, tablouri semnate de Daniel Divrician, marionete, scaune fanteziste și alte elemente abracadabrante. Toate aceste obiecte par a te întâmpina deja cu promisiunea dezvăluirii unor istorii și povești, insuflând locului intimitate și căldură. Din dorința de a stimula curiozitatea unei game cât mai diverse de spectatori față de vocile tinere și autentice din zona teatrului independent, repertoriul teatrului include atât spectacole pentru adulți pornind de cele mai multe ori de la texte contemporane, dar și pentru copii, inspirate din povesti clasice. De asemenea, din repertoriul dedicat copiilor fac parte și spectacole în limba germană și engleză. A chemat foști colegi de la Facultatea de Teatru a Universității Spiru Haret (Celina Nițu, Ovidiu Ușvat, Ciprian Nemeșiu, Alexa Istrate, Mihai Căpățână, Monica Petcu, Alexandru Mandu, Cristian Dumitru, Alexandra Gabriela Niță, Iulia Cârnaru, Claudia Dionise, Cristi Dionise, Gabriel Costan, etc.), dar și mulți alți tineri actori și regizori, creând un colectiv efervescent și dornic de spectacol, de comunicare cu Măria sa, Publicul. Printre marile reușite ale acestei tinere companii teatrale se numără și „Premiul pentru cel mai bun spectacol străin”, primit la Festivalul Internațional „Nova Drama” ce a avut loc la Shumen, în Bulgaria, pentru spectacolul „Colonelul și păsările” de Hristo Boicev. Acest festival a sărbătorit în anul 2016 cea de a 50 – a ediție, la care a fost invitat și Teatrul Coquette, iar cu descătușarea și pofta lor de a juca, actorii români i-au cucerit pe cei din juriu și astfel s-au întors cu premiul acasă. A urmat Festivalul Umorului Constatin Tănase 2016, de la Vaslui, unde actrița Celina Nițu – absolventă și ea a Universității Spiru Haret și membră a trupei Coquette – a luat „Diploma de Excelență pentru cea mai bună interpretare feminină”. Și producțiile teatrelor independente din toată țara vin la București, în cadrul „FNTi #4” (Festival Național de Teatru Independent), pentru a juca la acest teatru. Dar și Teatrul Coquette participă cu spectacole proprii ale unor tineri artiști care au ceva de spus, precum Radu Câmpean, Dorin Eugen Ionescu, Alina Misoc, alături de producțiile Teatrului Coquette, precum „Magnolii și cianura”, de Olga Delia Mateescu. Actorii acestui teatru au avut parte și de un turneu european. Da! Pentru că Teatrul Coquette duce peste granițe „florile de suflet” pe care le-a creat în atmosfera magică a scenei. În anul 2016 au jucat pentru românii din Germania spectacolul „Valsul hazardului” (cu subtitrare în limba germană), ce a avut patru reprezentații în Munchen, Heidelberg, Stuttgart și Frankfurt. Serile au început întotdeauna cu spectacolul „Prințesa și bobul de mazăre”, dedicat copiilor, iar apoi, după o pauză, a urmat reprezentația cu Valsul hazardului. A urmat Festivalul de Teatru de la Delhi India, din perioada 1 – 21 februarie 2017, cu rezultate notabile și stagiunea din anul 2018.
Apariţia teatrului independent în Capitală a avut un boom în plină criză. Despre acest fenomen a vorbit, la interviurile DC News, actriţa Ruxandra Bălaşu, fondatoare a Teatrului Coquette: „În mare parte, teatrul independent înseamnă un teatru făcut pe forţele proprii, fără finanţare de la stat. Acest fenomen a avut un boom în anul 2008, atunci când au ieşit două generaţii de actori în acelaşi an, pentru că s-a trecut de la sistemul de patru ani, la sistemul Bologna, anul în care s-au şi blocat posturile din cauza crizei. Cred că teatrul independent era doar o urmare firească a lucrurilor”, a declarat Ruxandra Bălaşu. Și totuși…aici nu este vorba doar de hazard, ci și de talent și dorință de exprimare artistică. Și pentru că această exprimare putea fi și de altă natură, Ruxandra Bălaşu s-a implicat și în montarea regizorală a unor spectacole de teatru, precum: AND (Bonobo) de Dennis Kelly (la Teatrul Tineretului – Palatul Copiilor, cu absolvenți UNATC; „ADN (BONOBO), deși are un titlu destul de dificil de ținut minte, este un spectacol care te ține cu sufletul la gură. Un spectacol pe care-l savurezi, pe care vrei să-l recomanzi și celorlalți”); „Călătoarea și Shakespeare” de Lucia Verona (la Teatrul Dramaturgilor Români); „Două surori și un pian” de Nilo Cruz (la Teatrul Coquette; „Mergeți să vedeți „Două surori și un pian” la Teatrul Coquette. Mergeți să empatizați cu drama celor două surori și, de fapt, cu drama unui popor. Mergeți să vedeți un spectacol bun, extrem de bine jucat și regizat”).
La Teatrul Coquette pe efervescenta Ruxandra Bălașu o puteți vedea acum în „Nopțile barbare” (adaptare liberă după „1001 de nopți”; regia Ingrid Bonța), și „Din nou la Nopțile Barbare” („Atmosfera din 1001 de nopți este magică, este unică, este inegalabilă. La ce sentimente am avut, e clar că și dacă îl voi mai vedea de încă 5 ori, aceleași sentimente le voi avea”). Sau în spectacolul „Valsul hazardului” de Victor Haim (regia Ingrid Bonța).
Și cum inițiativa este la ea acasă la „Coquette”, a apărut „Mini Coquette”. Aceasta este secția „Teatrului Coquette” dedicată copiilor. Prin activitățile ce se desfășoară aici actorii și organizatorii doresc să le aducă celor mici un plus de bucurie și joacă în activitățile lor zilnice. Ruxandra Bălașu joacă aici în poveștile: „Vulpea și Corbul”, „Califul Barză”, „Prințesa și bobul de mazăre”, „Greierele și Furnica”, „Muzicanții din Bremen”, „Păzitoarea de gâște și falsa prințesă”, etc. De ce atâtea roluri în piesele pentru copii de la „Mini Coquette”? „Pentru că noi credem în puterea jocului și a creativității copilului și putem dovedi că a învăța poate fi distractiv și extrem de plăcut. Avem două „ramuri” în care îl încurajăm să aplice ceea ce a învățat: „Atelierele Mini Coquette” și „Spectacolele Mini Coquette”, prin care propunem metode practice de deprindere a limbilor germană și engleză, îmbinate cu activități de dezvoltare a creativității (modelaj, muzică, etc.)”…. În liniștea ce se așternu, de undeva din culisele Teatrului Coquette, din spatele cortinei, se auzi un glas, ca un ecou: „Pentru că noi credem în puterea jocului!…”
Lasă un răspuns