Un Centenar mult prea grăbit pentru putințele noastre…

Acum au aflat și ei că, de fapt, nu se vede… Că de văzut, la cât de orbiți de fudulia guvernării au fost și sunt (!), nu aveau cum. Sau au venit din vacanțe și au realizat că nu au „materialul” necesar „centenarizării” marotei brand național, logo-ul scris în sângele unora dintre noi (cam mulți e drept!): „noi ne facem că muncim”. Căci mai sunt doar câteva luni din Anul Centenarului și trebuie să meșterească și ei ceva. Un ceva care să semne a implicare, că de răsărit, dacă nu a răsărit atâta timp, cu atâția bani, de unde să mai pună scoată măcar de o sămânță pentru următorul centenar?…

Și nu le-a rămas decât o ultimă strigare. Cea a imposturii, nesimțirii, blazării, falsității. Apelul public la promovarea logo-ului Centenarului…

Dar nici măcar impozarea mesajului din acest ultim strigăt nu-l poți garanta ca fiind din suflet. Pentru că vine dinspre un actoraș, vremelnic ministru (și cam la fel de memorabil și în „vocația” lui ca prestator de servicii culturale!). În plus, se știe că ăștia le au cu improvizația. Cu lacrimile de crocodil, cu empatizarea de scenă, de fațadă, cu felul de a cerși  umilințe și caserole cu foietaje. Mai puțin cu sinceritatea, fie ea și reclamată de rău-voitori ca fiind doar „de culise”, patriotardă…

Aici ne-a adus incompetența cvasigenerală a guvernanților… Un apel disperat al Ministerului Culturii pentru folosirea imaginii simbol alese pentru Centenar… Iar cu un astfel de apel vine exact tartorele acestei stări de indiferență, chiar de sictir, Ministerul Culturii.

Un apel trebuia făcut, dar atunci, la început… Acum, pe ultima sută de metri a Centenarului, care îi mai este rostul?

Iar ca dovadă a lipsei de coerență, Ministrul Culturii face apel la afișarea simbolului „Centenar 100”  în primul rând către instituțiile… publice. Dar chiar așa, premierul de ce nu promovează, personal, aceste logo? Miniștri care se tot perindă pe la Bruxelles, de ce nu o fac? Simplu! Pentru că nu știu cum. Căci exact acela care trebuia să le asigure metodologia a lispit din Centenar, Ministerul Culturii, care ar fi trebuit să-i învețe cum să promoveze măcar un logo.

Și unii și alții au așteptat să le cadă perele singure… Cultura s-a bazat pesemne pe cei de la Externe, ăia, la rândul lor, pe restul instituțiilor publice, doar sunt destui care taie frunză la câini, dacă lipeau măcar câte un afiș pe zi, și aveam un logo mai bine promovat!

Dar ei ce au făcut?!… Au pus sigla pe formulare și tipizate și, gata, s-a numit promovare… De la formularele fiscal-financiare, că mai îți venea să crezi că e vreo campanie de donație pentru Centenar, până la cele medicale, că de așa ceva îi ardea bolnavului să citească pe fișa lui…

O lipsă totală de viziune… O trufie și un fudulism care ne-au adus în situația ca întreg Centenarul să fie, în plină manifestare a lui, ca scurgere inevitabilă a lunilor, săptămânilor, zilelor, mai puțin vizibil decât a fost în preambul lui, în așteptarea marelui moment… A fost mai vizibil atunci, la începutul începuturilor, când nu aveam nici siglă, nici bani și nici indicații de cheltuire/ sărbătorire către autoritățile „locale și centrale”. Dar măcar aveam speranța că, în 2018, vom clădi ceva pe măsura unui secol de așteptare.

Acum dezamăgirea este uriașă… Guvernanții nu au făcut nimic pentru o promovare sinceră… Dimpotrivă… Au deschis fel și fel de portițe pentru a permite intruziunea miștourilor, acțiunilor și atacurilor veneticilor. Iar acum vine și bomboana de pe coliva unei guvernări anticentenar: Apelul (caduc) la promovarea unui logo!

Atât au înțeles ei din semnificația Anului Marelui Centenar. Iar înainte de sfârșitul Anului, din tot acel maldăr de nimicuri în care au băgat ei bani, în veșnica binefacere a unor guri ce nu au încăput pe listele de sinecuri, dar au rămas pe listele cu bunăvoințe ale partidului, nu va mai rămâne nimic. Pentru că baloanele, pancartele, meșele, afișele, fluturașii se vor duce în neant pe măsura „monumentalității” lor. Iar la soroc vor lipsi exact acele simboluri necesare peste timp pe care am fi avut garanția că le vor avea cei din generația celui de al doilea centenar. Căci prima și-a ratat misiunea…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*