Noi, organizațiile semnatare, dorim să vă atragem atenția cu privire la starea actuală a dosarului de arbitraj internaţional nr. ARB/15/31 inițiat de Gabriel Resources, precum și asupra repercusiunilor pe care starea acestui dosar ar putea să le aibă asupra mecanismelor de apărare disponibile pentru organizațiile non-guvernamentale care acționează în calitate de potențiali Amici. Facem apel la Excelența Voastră să asigurați, în calitate de Parte în acest proces de arbitraj, un proces transparent și deschis, fără întârzieri suplimentare.
Dacă ar fi aprobat, proiectul minier de la Roşia Montană propus de Gabriel Resources Ltd ar deveni cea mai mare exploatare minieră auriferă și argentiferă, în carieră deschisă, pe bază de cianuri, din Europa. De peste 16 ani locuitorii din Roşia Montană se luptă împotriva unui proiect minier în valoare de mai multe miliarde de dolari, care le-ar fi distrus casele și mediul înconjurător. Lor li s-au alăturat locuitori din alte sate din zonă, specialiști de mediu, studenți, preoți, profesori universitari și simpli cetățeni din România și din străinătate, campania „Salvați Roșia Montană” devenind o mișcare amplă și puternică.
Proiectul de la Roșia Montană este acum suspendat după ce curțile de justiție din România au stabilit că firma Gabriel Resources obținuse ilegal mai multe autorizații necesare pentru deschiderea exploatării miniere. Alte autorizații nu au fost obținute niciodată, deoarece compania nu a depus toată documentația necesară.
În iulie 2015 Gabriel Resources a inițiat un proces de arbitraj la Centrul Internațional pentru Soluționarea Disputelor legate de Investiții (International Centre for Settlement of Investment Disputes, ICSID) din Washington împotriva Guvernului României, solicitând miliarde de dolari, din banii contribuabililor, ca despăgubiri pentru presupusa încălcare de către România a mai multor obligații din tratatele bilaterale de investiţii cu Canada și Marea Britanie, în cadrul procesului de autorizare pentru Roșia Montană. Miza este însă de fapt viitorul unei comunități, sănătatea mediului într-o regiune care depășește granițele României și integritatea unui patrimoniu cultural de valoare universală unică.
Disputa legată de investiții de la Tribunalul ICSID necesită eforturi speciale din partea statului român, care este parte în acest proces. Astfel, noi, organizaţiile semnatare, dorim să vă atragem atenția asupra următoarelor aspecte legate de acest proces și solicităm Guvernului României să ia toate măsurile necesare și să folosească toate mijloacele procedurale de care dispune pentru a asigura faptul că procedurile legale din acest proces respectă întru totul termenele și principiile de transparență prevăzute în tratatele internaţionale relevante.
După cum se poate observa în secțiunea de pe pagina de internet a ICSID dedicată dosarului nr. ARB 15/31, au avut loc deja întârzieri semnificative în acest proces, care au avut drept consecință faptul că tribunalul nu a publicat încă până acum versiunea publică a memoriului depus de reclamant în data de 30 iunie 2017. Conform ordinului de procedură nr. 3 emis de Tribunal în legătură cu această dispută, a fost prevăzută o perioadă de maxim șapte săptămâni pentru a soluționa toate divergențele dintre părți referitoare la acele elemente din memoriu care ar urma să rămână confidențiale, inclusiv decizia Tribunalului privind aceste aspecte.
Cu toate acestea noi, organizațiile semnatare, în calitatea noastră de potențiali Amici, am fost informate de către Tribunal că la scurt timp după ce Tribunalul a decis asupra aspectelor de confidențialitate privind memoriul companiei Gabriel Resources, una dintre părțile în proces a solicitat, în data de 22 ianuarie 2018, ca Tribunalul să își reconsidere decizia cu privire la publicarea memoriului.
În plus față de aceste evenimente problematice, în data de 8 februarie 2018 Președintele Tribunalului, doamna Teresa Cheng, și-a depus demisia. Acest lucru a dus la suspendarea procedurilor de judecată, lucru care a fost notificat părților de către Secretarul-General al ICSID. Această situație în sine duce la o prelungire a procedurilor și în același timp va întârzia decizia cu privire la solicitarea mai sus menționată, formulată de către una dintre părți, ca Tribunalul să reconsidere publicarea memoriului.
Conform Regulilor de Arbitraj ale ICSID din 2006, Regula nr. 4 – Numirea Arbitrilor de către Președintele Consiliului Administrativ:
(4) Președintele va depune toate eforturile pentru a răspunde acelei solicitări în termen de 30 de zile de la primirea ei. Înainte de a proceda la efectuarea unei numiri sau desemnări, având în vedere Articolele 38 și 40(1) din Convenție, el va consulta, pe cât posibil, ambele părți.
Conform regulii citate mai sus, înțelegem faptul că un element important în acest proces îl reprezintă consultările cu părțile. De aceea solicităm Guvernului României să ceară consultări efective pentru identificarea unui nou președinte cu experiență și calificări corespunzătoare și să depună toate eforturile pentru a accelera procesul de realizare a unei selecții riguroase și corespunzătoare.
În urma constituirii unui nou Tribunal, solicităm Guvernului României să pledeze pentru transparența completă a procesului și să utilizeze toate mijloacele procedurale pe care le are la dispoziție pentru a determina Tribunalul să respingă orice apel împotriva publicării memoriului și astfel să procedeze la transmiterea versiunii neconfidențiale a acestuia în cel mai scurt timp. Doar prin aceste intervenții cetățenii României, precum și potențialii Amici în proces vor avea oportunitatea de a urmări îndeaproape evoluțiile din acest proces de arbitraj, care are o importanță majoră pentru ei și pentru viitorul Roșiei Montane.
Organizațiilor care doresc să intervină ca amicus curiae: Alburnus Maior, Greenpeace CEE Romania, Independent Centre for the Development of Environmental Resources (ICDER)
Lasă un răspuns