Actorul Sorin Constantin Dinculescu s-a născut pe 25 ianuarie 1957 în Hunedoara şi, urmărit de pasiunea pentru arta interpretativă, se înscrie şi urmează specializarea Arta Actorului la Facultatea de Teatru din cadrul Universităţii de Arte din Târgu – Mureş în perioada 1979–1983. Primeşte şi interpretează numeroase personaje în spectacole încă de pe băncile facultăţii: Frumoasele sabine, Dogoreşte soarele deasupra lui Seneca, Mobilă şi Durere, Hamlet, Pescăruşul, O scrisoare pierdută, A opta zi dis-de-dimineaţă, Ciocârlia, Răpirea sabinelor, etc. Devine actor al trupei de profesionişti din cadrul Teatrului Maria Filloti din Brăila în perioada 1983 – 1990, colaborând la spectacolele: Hoţul de trolebuze, Mobilă şi durere, Ea şi El, A douăsprezecea noapte, Vlaicu Vodă, Georges Dandin, Familia, Floarea de Cactus, Evantaiul, Satana cel bun şi drept, O noapte furtunoasă, etc. Stabilit în Bucureşti, se înscrie şi urmează cursul de studii aprofundate – master în cadrul Facultăţii de Teatru a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „ILCaragiale” Bucureşti în anul 2004, specializarea Arta Actorului. Având aptitudini deosebire (clovnerie, jonglerie, catalige, cântă la instrumente de suflat, cântă la vioară, pantomimă, Commedia dell Arte, acrobaţie, dans, step) devine unul din perfomerii actori ai Teatrului Masca din capitală.
În cadrul acestei instituţii de cultură interpretează nenumărate roluri, dintre care amintim: Domnul Baylye (spectacolul „Acul Cumetrei Gurton”), Bernardo (spectacolul „Venexia”), Violonistul (în Oglinda), Zanetto/Tonino (în Gemenii), Flaşnetarul (în Fior D’amor in Bucuresci), Nobilul (în Statuile), Gardian (în Gardienii veseli), Orbul (în Intrusa), Pantalone (în Farsele lui Arlechino), Bărbatul (în Prostia Omenească), Tătuţu Arghezi (în O locomotivă şi o gară), Mirele (în La români), Pastorul (în Poveste de Crăciun), Bărbatul cu telefonul (în Fuga de Bach în cartier), Pourceaugnac (în Domnul de Pourceaugnac), Amfitrion (în Actorii), O femeie de serviciu (în Parada), Neamţul (în Cabaretul naţiunilor), Tatăl (în Ce părere aveţi despre dragoste?), Capelmaistru (în Concert de promenadă), Soţul (în Şi a venit îngerul…), Dumnezeu/Dracul (în A murit Moartea, măi!), Persoană importantă (în Mantaua), Omul în mov (în Oina), Grasul şi Ţăranul (în Medievale), Tonino (în Clovnii), Tonino (în Vis de Clovn), etc. Apare în filme precum „Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (2006; rol – Profesorul Panait), „Călătoria lui gruber” (2009; rol – Funcționar farmacie), „Kung Fu Panda” (2016; dialog versiune română, personaj Dl. Ping), „Cars 3” („Mașini 3”; 2017; dialog versiune română, personaj Mack), etc. Sorin Dinculescu urmează cursuri de specializare în domeniul teatral, dintre care enumerăm: Iniţiere în tehnica „Commedia dell’Arte” – workshop susţinut de Michele Modesto Casarin în iulie 2007, Tehnici de acrobaţie şi cascadorie – stagiu de pregătire susţinut de Ion Albu – 2004, Dans contemporan cu Ioan Tugearu, Specializare Catalige cu Hema şi Walter Weiss din Austria – 1996, Curs de step susţinut de Mihai Panait – 1990, 1992, 1994. Joacă şi în alte teatre din București şi din ţară, precum Teatrul de Comedie din Bucureşti (în Zoo Story); Teatrul Naţional din Târgu-Mureş, Teatrul de Nord din Satu Mare. Cu spectacolele în care joacă efectuează numeroase turnee în ţară şi străinătate şi participă la festivaluri naţionale şi internaţionale: Festivalul de Teatru de Stradă (Varşovia; Polonia; 2010); Festivalul de Teatru neconvenţional (Cracovia, Polonia); Festivalul de teatru neconvenţional (Madrid; Spania; 2009); „Alcala de Henares” (Spania; 2008); Carnavalul de la Veneţia (Ianuarie 2008); Sampling Bucharest – Viena (2007); Expoziţia Mondială de la Hanovra (2000) și Hamburg (1999); Expoziţia de artă modernă Aachen (Germania; 1996); Festivalul de teatru gestual Bratislava (1996); Schimb cultural Statele Unite ale Americii New York Lincoln Center Washington DC Gallaudet University şi Philadelphia Muzeul Naţional de Artă (1995); Festivalul de Teatru de Gest Perigueux (Franţa; 1994); Festivalul de Teatru Leipzig (Germania; 1993); Festivalul de Teatru Experimental (1991; 1992), Festivalul de teatru modern (Cartagina; Tunisia; 1991); Festivalul de teatru modern (Istanbul; Turcia; 1991). A participat și la activităţi de schimburi culturale în perioada 1990 – 2004 în următoarele ţări: Luxemburg, Belgia, Danemarca, Ungaria, Franţa, Germania, Bulgaria, Macedonia, Albania.
Participă, de asemenea, în cadrul unor proiecte de educaţie prin teatru – programe dezvoltate în licee, centre de plasament, şcoli generale, în colaborare cu: UNITER, Fundaţia Masca, Floarea albastră, Transcena, etc. Pentru deosebita sa activitate primeşte numeroase premii, printre care: Premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul Naţional de Teatru – 1983; Premiul Special al UNITER pentru performanţă în teatrul nonverbal – 2008; Ordinul Meritul Cultural în Grad de Cavaler, categoria D”Arta Spectacolului” – 2010. A colaborat cu profesorul universitar Vlad Rădescu de la Facultatea de Teatru a Universității Spiru Haret în perioada 2008 – 2012, predând cursul de Arta Actorului. Studenţii pe care i-a coordonat în procesul pedagogic au numai vorbe mari la adresa profesorului lor, iar prin metoda sa pe care o aplică, respectiv – „prin joc şi joacă se poate devoala personalitatea umană” – are și acum mulţi adepţi printre tinerii aspiranți la arta Thaliei și nu numai. Noi îi urăm succes pe mai departe!
Lasă un răspuns