Primii care trebuiau să reclame ca ilegal și abuziv proiectul privind dreptul Fiscului de a reține în propriul folos „15 la sută din sumele recuperate”, adoptat de Guvern prin OUG, trebuiau să fie chiar angajații ANAF! Pentru că „șpaga” ce va fi întoarsă legal sub motivarea asigurării unui fond de premiere „ca bonusuri pentru angajați”, prin cei 15 la sută ce vor putea fi reținuți din impozite, taxe și contribuții, alte obligații fiscale accesorii stabilite de organele fiscale, contravaloarea sumelor încasate din valorificarea bunurilor confiscate de ANAF, sumele încasate din contravenții, din repararea unor prejudicii materiale, oricum nu îi va îndestula pe ei!
În fapt, este o formă mascată de constituire a unui fond de premiere aflat la dispoziția șefilor din ANAF care vor „repartiza” banii după propriile criterii, ca „premii” ce vor converge în mod legal de acum abuzului în serviciu și discriminării, reinstaurând practic principiul „pâinea și cuțitul”.
Sigur, inspectorii care vor încăleca firmele cu note suplimentare de impunere, vor fi mulțumiți pentru că șefii lor vor fi la rândul lor mulțumiți cu o șpagă pe care ei, ca subordonați, nu vor trebui să o mai dea din propriul buzunar. Poate de aceea, fie și pe deplin conștienți că nici măcar un procent din cei 15 la sută încasați la planul suplimentar nu li se va întoarce lor, pe cap de inspector fiscal, ci vor fi repartizați, după colectarea într-un „sac” unic (iar aici fiscul chiar își va da maximul de eficiență în colectare), nu au reacționat.
Vor munci mai mult, dar când vine vorba de mulțumirea șefilor, fără a mai fi nevoiți să-i „mulțumească” din propriul buzunar, ce mai contează, nu?! Și, în fond, doar nu o să dea cu sapa la un GAZ de prestări servicii paralele fiscului, ci vor tăia note de constatare și amenzi.
Și totuși, doar prin faptul că au acceptat această modificare legislativă fără să se revolte, angajații fiscului sunt parte unei vinovății penale iminente. Pentru că, în momentul în care primul leu „colectat” dintr-o impunere, fie impozit „suplimentar”, fie o „rectificativă”, va intra în contul „unic”, de șpagă fiscală, pe numele unui inspector, chiar dacă nu el a beneficiat în mod direct de acel leu, fiind poate „repartizat” din sacul unic spre premierea altcuiva, acesta va fi un prezumtiv făptuitor a unei deturnări de bani.
Prin felul de colectare al TVA, prin metodologia specifică split TVA, ANAF a impus un principiu care, acum, se va întoarce împotriva angajaților lui. Acela că TVA-ul este al statului, de facto, la momentul emiterii unei facturi, nu de la declararea sumelor și vărsarea de către firme, adică după ieșirea sumei din conturile societăților, statul înfigându-și gheara chiar în inima financiară a firmelor, nu în cea fiscală de după declararea și depunerea fișelor.
Or, dacă acei bani sunt ai statului, ei trebuie să rămână, într-un principiu coerent, corect și echitabil, tot ai statului și în cazul sumelor colectate suplimentar. Apoi, cine va plăti impozitul de 16 la sută pe sumele realizate suplimentar? Inspectorul fiscal constatator sau cel ce va beneficia de premiere? Ori, între vărsarea în contul unic de șpagă ANAF și repartizarea „socialistă” trasată de un șef, impozitarea sumelor colectate suplimentar se va șterge de la sine din sarcina de plată a Fiscului?!…
Barbutul fiscal pe care guvernul l-a legalizat practic prin acest nou OUG, va fi apoi reclamat ca drept de aplicare și de alte instituții. Căci, dacă ANAF poate, de ce nu ar putea să implementeze o astfel de „șpagă” în cont unic și Poliția, și Jandarmeria, și Primăriile, și toate acele instituții cu rol de încasare?!…
FRUMOS, S-A LEGALIZAT SPAGA! 🙂 🙂 🙂
Barbutul fiscal pe care guvernul l-a legalizat practic prin acest nou OUG, va fi apoi reclamat ca drept de aplicare și de alte instituții. Căci, dacă ANAF poate, de ce nu ar putea să implementeze o astfel de „șpagă” în cont unic și Poliția, și Jandarmeria, și Primăriile, și toate acele instituții cu rol de încasare?!…