Pe Oana Maria Ionescu am întâlnit-o pentru prima dată pe o alee a binecunoscutului Parc Cişmigiu, într-o frumoasă zi de primăvară, când, împreună cu trupa de teatru de amatori din care făcea parte, se pregătea pentru intrarea în scenă. Ochii ei mari şi romantici mi-au atras atenţia, dar şi verva de care dădea dovadă, pregătindu-se pentru întâlnirea cu măria sa, publicul spectator. Punea atâta suflet în tot ceea ce făcea, încât era imposibil să nu o remarci. A urmat Liceul Teoretic „Nicolae Iorga”, apoi a apărut la examenul de admitere de la Facultatea de Teatru a Universităţii Spiru Haret din Bucureşti, hotărâtă să acorde legalitate şi profesionalism pasiunii ce o avea pentru teatru. A fost admisă cu notă mare şi a fost repartizată la clasa profesorilor Margareta Pogonat și Cristi Toma. Au urmat trei ani în care a dus la îndeplinire toate sarcinile scenice ce i-au fost solicitate. Au fost personaje comice cele care i-au fost acordate la început, dar şi cele dramatice de mai târziu i-au „ieşit” foarte bine. Nu a renunţat niciodată la trupa în cadrul căreia şi-a descoperit şi a înflorit pasiunea pentru scenă. Cu spectacolul „Proştii sub clar de lună” de Theodor Mazilu, în care interpretează unul din rolurile principale (În cacheAţi făcut clic pe +1 în mod public. Anulaţi
Clementina: Oana Ionescu; Gogu: Alexandru Nagy; Ortansa: Ana Bianca Popescu/Deborah Feldman; Emilian: Ștefan Pavel; Vasilica: Alina Rotaru; Tata: Vlad Drăgulin; Mama: Oana Pușcatu; Ospătarul: Ionuț Niculae) primeşte la Festivalul de Teatru de la Buzău, premiul de „Cea mai bună actriță @ „VedeTeatru”- Buzău 2012”. Acelaşi spectacol, în regia și adaptarea lui Alexandru Robert Nagy, a primit şi Premiul de Cel mai bun spectacol la Festivalul „Serile Teatrului Studențesc”, Bucureşti, 2011. Despre spectacol cronicarii aveau să scrie laudativ: „Personajele sunt sincere în sentimentele lor, au conflicte interioare autentice şi strigă după credibilitate […] spectacolul insistă asupra dialogurilor filosofice ale semidocţilor, simpli proşti sub clar de lună, cele mai multe inspirate de „sentimentul complex al dragostei” și redescoperă cu tinereţe şi vioiciune un text care, într-o ţară a eternei tranziţii, îşi pierde orice urmă de „datare”” (Maria Zărnescu, Revista Yorick – nr. 118/aprilie 2012). Cu un alt proiect teatral, declarat chiar anti-teatru, „Teatrul Independenților Profesionişti”, „Comunitatea lui Noe” și „Lorgean theatre” au prezentat la „Home Matache” anti-piesa „Tabloul”, adaptare după Eugen Ionescu de Alexandru Robert Nagy. Spectacolul, în distribuţia căruia s-a aflat şi absolventa noastră Oana Ionescu, de la Facultatea de Arte din cadrul Universităţii Spiru Haret din Bucureşti, a fost distins cu 13 premii naționale pentru regie și interpretare şi a fost prezent în anul 2007 la Bruxelles.
La „Home Matache” a avut loc reprezentația aniversară a cinci ani de la premieră, cu următoarea distribuţie: Alexandru Robert Nagy, Vlad Drăgulin, Oana Ionescu şi Teodora Gavrilă. Despre această anti-piesă de teatru pot spune că prezintă tema mereu actuală a condiției artistului, într-o lume în care banii influențează deciziile, iar produsele artistice sunt considerate inutile. Ca o idée demnă de menţionat, intrarea în sala de spectacol s-a făcut pe baza unui desen pe o foaie A4, realizat și adus de către fiecare spectator de acasă. Această anti-piesă a făcut parte din campania „Se joacă cu casa deschisă”, un proiect finanțat de A.F.C.N. și susținut de „Lorgean theatre” și “Graphis 122”. După ce şi-a luat examenul de licenţă, Oana Maria Ionescu a încercat un an de masterat în Arta Teatrală, la clasa profesorilor Adriana Marina Popovici şi Iulia Boroş. A lucrat în paralel cu Teatrul de amatori şi Grupul de iniţiativă teatrală „Arca lui Noe” din Cluj. În prezent a fost admisă şi studiază „Theatre Arts with Dance and Movement Studies” la University of Derby din Marea Britanie. Cu sprijinul Arts Council England, această universitate a dezvoltat un program pilot de trei ani pentru „Teatrul Derby”, pentru a stabili un model de operare nou şi cu totul unic, ca un „teatru de învăţare”. Viziunea pentru „Teatrul de învăţare” este de a crea un artist recunoscut, pentru un teatru de succes, pentru a hrăni şi dezvolta astfel următoarea generaţie de factori de decizie din teatru. Cursurile sunt teoretice, dar şi practice, desfăşurându-se în studiourile de teatru existente la Derby şi acoperă toată gama de profesiuni necesare în teatru (regie, actorie, dramaturgie (scris pentru performanţă), teatru aplicat, oportunităţi tehnice (teatrul tehnic şi de lucru), probleme de producţie, administrare şi promovare, etc.).
University of Derby lucrează în mod regulat cu alţi parteneri, cum ar fi „Buxton Opera House” şi participă cu producţiile sale teatrale la festivaluri, cu ar fi Edinburgh Fringe Festival, festivaluri naţionale studenţeşti şi Fringe Festival Buxton. Cât timp studiază, Oana nu a oprit colaborarea cu diferite instituții teatrale, așa că a lucrat un timp cu echipa teatrului „Lace Market Theatre”, din centrul Halifaxului (Nottingham), un teatru mic de amatori, independent. Acum colaborează foarte bine cu „Ashrow Theatre Comany” și se concentrează pe cursurile ce-i ocupă aproape tot timpul. Cu prietenii şi foştii colegi mai comunică prin intermediul reţelelor de socializare. Bucuria ei cea mare este că a fost admisă la aceste cursuri de teatru din ţara lui Shakespeare şi că tot ce a învăţat până acum în țară i-a folosit cu prisosinţă. Îi urăm să fie la fel de conştiincioasă ca până acum, iar cu experienţa pe care o va acumula, după absolvire, să se reîntoarcă în ţară, spre a ajuta la promovarea culturii româneşti autentice.
Lasă un răspuns