Relieful votiv în culori consacrat zeului Marte descoperit la Alba Iulia, unicat pentru Dacia Romana

La Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia a fost vernisat marți, 4 iulie 2017, exponatul lunii, respectiv „Relieful votiv figurativ consacrat zeului Marte”. Acest relief votiv figurativ consacrat lui Marte este unic pentru teritoriul Daciei Romane, fiind singura piesa colorată care îl reprezintă pe zeu, datat cel mai probabil în prima jumătate a secolului al III-lea. Creat din marmură, artefactul este o piesă spectaculoasă și din punct de vedere artistic, cu detalii foarte bine reliefate și cu culori păstrate de aproape două mii de ani, respectiv cu urme de roșu, galben și de negru. „Este unicat din mai multe puncte de vedere”, a declarat dr. Radu Ciobanu, care a punctat că piesa votivă consacrată lui Marte prezintă mai multe aspecte de detaliu până acum unice pentru provincia Dacia.

Extrem de bine păstrat, relieful votiv a fost descoperit în anul 2011 cu ocazia lucrărilor de reabilitare a infrastructurii din Cetatea Alba Carolina, alături de o statuetă ce o reprezintă pe Nemesis și de un altar votiv, piese ce reprezintă acum „tezaurul sculptural și epigrafic de la Apulum”. „Șansa a făcut să fie descoperite câteva piese absolut excepționale, atât pentru epigrafia Daciei Romane, cât și pentru arta provincială cunoscută până acum. Piesa face parte din seria de obiecte descoperite în 2011 și este excepțională la fel ca și celelalte din mai multe puncte de vedere”, a afirmat dr. Radu Ciobanu. Muzeograful de la M.N.U. Alba Iulia a mai precizat că este vorba de un relief votiv figurativ în care lipsește practic dedicația explicit menționată. De regulă, inscripția votivă începe cu numele divinității aflat în cazul dativ. În cazul de față, dedicația propriu-zisă este sugerată printr-o imagine și nu menționată explicit în text.

La rândul său, textul prezintă anume particularități. „Mai este un aspect care o face ieșită din comunul epigrafic, alături de eludarea numelui divinității, în textul votiv apare o mențiune care este absolut singulară pentru epigrafia Daciei și anume faptul că personajul care consacră piesa, pe nume Aurelius Martianus, era „Secunda Rudis”. Era de fapt un antrenor de gladiatori. Rudisul din inscripție face referire la o sabie de lemn cu care se antrenau gladiatorii și nu numai. Numele personajului iarăși este interesant. Îl cheamă Aurelius Martianus, cognomele derivă din numele zeului reprezentat aici”, a explicat Radu Ciobanu. Așadar, dedicantul a fost un instructor al gladiatorilor, posibil prezent la Apulum pentru antrenarea legionarilor. Potrivit inscripției, acesta avea „Secunda Rudis”, adică a doua sabie de lemn, ceea ce înseamnă că beneficiarul a promovat din gladiator în instructor militar. „Apoi, piesa este colorată. (…) Multe dintre piese erau colorate în ideea de a completa practic opera de artă. (…) La piesa de față, culoarea aduce un element absolut surprinzător. Practic este vorba de pletele zeului colorate cu galben. În jurul gâtului poartă un colan care era colorat cu negru. Detaliile astea fac să îndrepte analiza iconografică a piesei de față către o divinitate a războiului, cum era Marte, dar aparținând zonei germanice sau celtice. (…) Iată cum prin culoare, piesa aceasta este personalizată”, a menționat istoricul, care a explicat că astfel culoarea face trimitere la o zonă etnică anume a divinității. Eu nu pot fi de acord în totalitate cu această ipoteză a domnului muzeograf, deoarece știm că și geto-dacii erau blonzi cu ochi albaștri; așadar zeul războiului putea avea origini Dacice (D’aci). Dacă zeul ce apare pe marele trofeu de la Adamclisi este „Zeul fără de chip” (Nevăzutul), de data acesta zeul reprezentat apare ca „Zeul fără de nume” (Nenumitul). Zeul apare bărbos și pletos (barbar) și cu părul prins în două cocuri (conciuri), ca semn al celor două lovituri apocaliptice pe care ni le va da (semn al unei posibile perechi de coarne). Placa este vopsită în roșu, ca simbol al „prețului sângelui” pe care îl vom plăti (prin fierul din sânge vom fi afectați de histerezisul de la Sfârșitul Timpului). Colanul negru de la gât este simbolul lui Negru Vodă, al întunericului în care va cădea planeta noastră la acel moment inexplicabil, al apariției înaltei divinități a Vechii Biserici Valaho – Egiptene a Geților de Aur primordiali. Din întunericul cosmic va veni lovitura cataclismică.

Exponatul nostru este singura piesă figurativă care îl reprezintă pe Marte descoperită la Apulum, iar pentru Dacia, unica piesă colorată care îl reprezintă pe acest zeu. Placa de marmură a fost găsită în urmă cu șase ani alături de alte vestigii în spațiul dintre Catedrala Romano-Catolică și Catedrala Ortodoxă, în cadrul lucrărilor de reabilitare a zonei interioare a Centrului Istoric Alba Iulia. Apulum a fost cea mai mare așezare urbană din Dacia Romană și sediul Legiunii XIII Gemina, în care erau încartiruiți în jur de 5.600 de soldați legionari romani din toate provinciile imperiului cuceritor. Exponatul aflat în colecția Muzeului Național al Unirii din Alba Iulia este o piesă votivă consacrată lui Marte și descoperită în cadrul unei încăperi de relativ mici dimensiuni, adosată probabil în perioada medievală timpurie unui edificiu cu structură subterană (tip peșteră inițiatică, mitraică și hristică) și prezintă mai multe aspecte de detaliu, până acum unice pentru provincia Dacia. În primul rând este o piesă în cadrul căreia dedicaţia propriu zisă este sugerată printr-o imagine şi nu e menţionată explicit în text („Zeul fără de nume”; „Nenumitul”). Textul, la rândul său, prezintă anume particularităţi care aduc informaţii extrem de interesante pentru epigrafia Daciei romane. Evenimentul expozițional a fost organizat de Consiliul Județean Alba, Direcția Județeană pentru Cultură Alba, Muzeul Național Brukenthal Sibiu și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, iar exponatul își așteaptă pe parcursul acestei luni vizitatorii. (G.V.G.)

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*