Elemente medievale de veselă din faianţă decorativă descoperite la Curtea Domnească de la Târgovişte

O descoperire arheologică „de lux” a avut loc la Curtea Domnească din Târgovişte în luna aprilie 2017. Cercetătorii au scos la lumină dintre ruinele Curţii Domneşti două farfurioare din faianţă decorativă. Cele două farfurioare cu decoraţiuni au fost descoperite în cadrul unor sodaje de suprafaţă ce fac parte dintr-un proiect care ne va arăta acest aşezământ sub o altă dimensiune.

Deocamdată nu se poate preciza data la care au fost realizate, însă, specialiştii ne vor spune acest lucru după ce le vor restaura. Aceste „artefacte de lux” sunt în stare fragmentară şi pe ele figurează posibila reprezentare a Curţii Domneşti din Târgovişte, dar şi a Bisericii Mitropoliei din acest oraş. „Fragmentele respective au fost descoperite întâmplător, în cadrul unor cercetări de suprafaţă realizate la Curtea Domnească. Mi-au atras atenţia încă de la început, pentru că, fiind artefacte de lux, produse cel mai probabil într-un atelier occidental, aveau ca decor biserici ortodoxe. Cred că sunt produse comandate pentru uzul familiei princiare. Andrei Scărlătescu m-a convins că avem de-a face cu piese inedite. De altfel, calităţile sale de artist pun în adevărata lor valoare ştiinţifică aceste piese”, a declarat Florin Gabriel Petrică, istoric specialist în trecutul reşedinţelor domneşti din Ţara Românească şi Moldova. Proiectul aflat în desfăşurare ne va prezenta ca rezultat imaginea reconstituită în 3D a stadiile de construcţie ale acestui complex architectural domnesc din Târgovişte. A

cum se lucrează la reconstituirea grafică a Turnului Chindiei, mai precis la cele trei etape de construcţie pe care le prezintă acesta. „La o primă investigaţie vizuală ne frapează, în primul rând, organizarea compoziţională care vizează consecutivitatea a trei elemente arhitecturale, prezente identic în incinta Curţii Domneşti, şi anume: Turnul Chindiei, Palatul Domnesc şi Biserica Mare Domnească. Deşi, în prim plan şi incompletă, desluşim cu uşurinţă arhitectura unei biserici ortodoxe, care, ţinând seama de faptul că atelierul de ceramică este cu siguranţă unul occidental, nu face parte din stilistica şi particularităţile arhitecturale cu care aceştia erau familiarizaţi. Prin urmare, este foarte posibil ca desenul originar să provină de la un artist autohton, a cărei abordare plastică să fi fost diferită iniţial, ţinând seama de specificitatea desenului realizat, cel mai probabil de către un pictor iconar, obişnuit să folosească un anume tip de construcţie plastică, fără a ţine seama de regulile perspectivei, atât de savant investigată în Occident. Artistul occidental a preluat desenul, l-a micşorat şi l-a adaptat stilistic tehnicii desenului liniar occidental, păstrând însă intactă compoziţia iniţială”, a declarat Andrei Scărlătescu, artist plastic grafician  şi restaurator de pictură medievală. Unul dintre cele mai importante monumente de arhitectură aulică din România este Curtea Domnească din Târgovişte. Vechimea sa considerabilă a atras deseori atenţia, spre „descifrarea” arhitecturii diferitelor sale componente aplecându-se prestigioase nume ale scrierii istoriei românilor.  Istorici, arhitecţi şi artişti au încercat să desluşească etapele de construcţie, imaginea şi compartimentarea internă a palatului domnesc. Proiectele de restaurare demarate la vechea reşedinţă domnească au dus la consolidarea ruinelor pe care le putem vedea azi, fără a putea propune o imagine, fie şi măcar parţială, a realităţilor medievale. În această direcţie, câţiva cercetători ai Complexului Naţional Muzeal Curtea Domnească din Târgovişte s-au încumetat să demareze un proiect care să valorifice potenţialul istoric şi turistic al Curţii Domneşti, prin reconstituirea virtuală a vechiului scaun de domnie al Ţării Româneşti.

Membrii proiectului sunt Florin Gabriel Petrică, Andrei Scărlătescu şi Minodora Cârciumaru, cercetător în probleme de patrimoniu cultural şi educaţie muzeală. „Proiectul pe care l-am început alături de colegii mei, destul de important sub raport ştiinţific, presupune un efort considerabil, noi încercând să readucem la viaţă, prin reconstituire grafică 3D, toate etapele elementelor constructive ale Curţii Domneşti. Încercăm să accesăm un fond de sprijin pentru etapele de cercetare şi manoperă artistică. Ne dorim şi realizarea unui film documentar despre istoria Curţii Domneşti din Târgovişte, în care să valorificăm atât arhitectura aulică cât şi evenimentele istorice de anvergură care reliefează aportul decisiv al curţii târgoviştene asupra  istoriei Ţării Româneşti.”, a declarat istoricul Florin Petrică, iniţiatorul proiectului. O altă etapă majoră este reprezentată de compartimentarea interioară a palatelor domneşti şi a identificării funcţiilor încăperilor. Pentru reuşita proiectului cultural iniţiat, unic în peisajul naţional, cercetătorii târgovişteni încearcă şi accesarea unei finanţări.  De altfel, Consiliul Judeţean Dâmboviţa a spirijinul material constant şantierele arheologice de la Curtea Domnească, iar cercetătorii târgovişteni speră să găsească şi de această dată un aliat în forul administrativ. Proiectele de viitor ce fac să atragă turiştii şi iubitorii de istorie sunt binevenite aici, la Târgovişte, unde iată şi descoperirile istorice vin să ne confirme importanţa lor la nivel naţional.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*