„Actorul trebuie să aibă răbdare şi talent de bijutier!”

Îmi amintesc o seară specială a anului 1993 în care am schimbat câteva cuvinte magice cu actriţa şi profesoara Mirela Gorea Chelaru. Printr-o întâmplare fericită, Gabi, poetul prieten ce colinda pe la prieteni, fără însă să poposească sau să se aşeze, prieten bun cu prietenul actor de la Teatrului Nottara cunoscut ca Ucu sau Ion Haiduc, era prieten cu familia Chelaru, adică cu cei doi mari actori, Mirela Gorea Chelaru, actriţă a Teatrului Bulandra şi Ion Chelaru, atunci actor al Teatrului Mic, iar în prezent actor al Teatrului de Comedie.

Cuvintele doamnei Mirela Gorea Chelaru au fost magice pentru că au reuşit să mă ambiţioneze să insist asupra lucrului cu personajele pe care le aveam de interpretat la clasă, personaje care „locuiau” în operele nepereche ale lui Ibsen şi Cehov şi mi-au adus în timp multă bucurie prin reuşita pe care am avut-o la examenul de arta actorului de atunci, examen care a avut loc pe scena Teatrului Ion Creangă prin bunăvoinţa domnului director Cornel Todea, dar şi prin efortul profesorilor noştri dragi Cristian Munteanu, Sorin Gheorghiu şi George Marcu.

Bucuria mea avea să fie şi mai mare atunci când am aflat că doamna Mirela Gorea Chelaru a acceptat să predea la una din grupele anului III Ciclul I Bologna de la catedra de Arta Actorului din cadrul Facultăţii de Arte a Universităţii Spiru Haret, ştiind că prin harul domniei sale, prin răbdarea fără margini de care dă dovadă, va şlefui cu grijă şi îndemânare de bijutier talentele native ale studenţilor noştrii, oferindu-le şansa de a concura pentru specialul loc pe care îl are actorul pe scenele – altare din teatrele marilor noastre oraşe şi nu numai.

Doamna Profesor Asociat Doctor Mirela Gorea Chelaru s-a născut la 21 august 1953. În 1978 a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, la clasa marelui actor şi profesor Marin Moraru, secondat de doamna Adriana Marina Popovici. În acelaşi an obţine Premiul pentru debut la Festivalul de Teatru de la Piatra Neamţ, importantă rampă de lansare a tinerelor talente aspirante la luminile scenei de teatru.

Dintre rolurile dragi realizate pe scena Studioului Cassandra, la absolvirea IATC-ului, putem aminti: Antigona din „Oedip Salvat” de Radu Stanca, în regia artistică a lui Mihai Măniuţiu şi Solveig din „Peer Gynt” de Ibsen, regia Valeriu Paraschiv. Între anii 1978 şi 1981 este actriţă a Teatrului Naţional din Iaşi unde i se încredinţează partituri importante, în spectacole de succes, printre care: Oana, din „Apus de soare” de Barbu Ştefănescu Delavrancea, regia Nicoleta Toia, Ania, din „Livada de Vişini” de Cehov, regia Valeriu Moisescu, Ana, din „Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă” de Horia Lovinescu, regia Nicoleta Toia. În anul 1981 vine prin concurs la Teatrul Bulandra, pe scena căreia dă viaţă multor personaje, dintre care menţionez: Jenia, din „Amintiri” de Aleksei Nicolaevici Arbuzov, regia Ion Caramitru (1982), Soţia lui Grigore Vodă, din „Occisia Gregorii” de Samuil Vulcan, regia Alexandru Tocilescu (1982), Estelle, din „Cu uşile închise” de Jean Paul Sartre, regia Mihai Măniuţiu (1982), Zenaida, din „Ivan Vasilievici” de Mihail Bulgakov, regia Tompa Gabor (1983), „Linişte, ne privim în ochi!” de Marin Sorescu, regia Virgil Ogăşanu (1983), „O lume pe scenă”, regia Miriam Răducanu (1984), Atena, din „Noţiunea de fericire” de Dumitru Solomon, regia Valeriu Moisescu (1985), Sonia, din „Unchiul Vania” de Cehov, regia Alexa Visarion (1985), Beatie Timlinson, din „Secretul familiei Posket” de Sir Arthur Wing Pinero, regia Valeriu Moisescu (1986), Anca Costiniu, din „Întâlnire la metrou” de Eugenia Busuioceanu, regia Petre Popescu(1987), Elianta, din „Mizantropul” de Moliere, regia Valeriu Moisescu (1989), Sir Galahad, din „Merlin” (sau „Ţara pustie”) de Tancred Dorst, regia Cătălina Buzoianu (1991), Muza, din „Teatrul comic” de Carlo Goldoni, regia Silviu Purcărete (1992), Olga, din „Trei surori” de Cehov, regia Alexandru Darie (1995), Prima Tincă, din „Casa evantai” de Marin Sorescu, regia Cristian Theodor Popescu (1995), Mama, din „Şase personaje în căutarea unui autor” de Luigi Pirandello, regia Cătălina Buzoianu (1995), Soţia lui Mucius, din „Caligula” de Albert Camus, regia Maihai Măniuţiu (1996), Simonne Evrard, din „1794” după „Danton” de Camil Petrescu, „Moartea lui Danton” de Buchner şi „Marat – Sade” de Peter Weis, regia Alexandru Darie (1997), Ducesa, din „Petru” de Vlad Zografi, regia Cătălina Buzoianu (1997), Mama, din „Tacâmuri de pui” de Spiro Gyorgy, regia Gelu Colceag (2000), Mama, din „Roberto Zucco” de Bernard-Marie Kaltes, regia Benjamin Walther (2002), Bibi, din „Orientare în noapte” de Kristina Lugn, regia Liana Ceterchi (2002), „Punami” de Peca Ştefan, regia Alexandru Berceanu (2004), Actriţa principală din „Şase personaje în căutarea unui autor” de Luigi Pirandello, adaptarea scenică şi regia Liviu Ciulei(2005), „Rinocerii” de Eugen Ionesco, regia Cătălina Buzoianu, la Teatrul de Comedie (2010), Sciukina, din „Funcţionarii” după A.P.Cehov, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul Metropolis (2010), Mama lui Obnoskin, Anfisa Petrovna, în „Din însemnările unui necunoscut” de F.M.Dostoievski, dramatizare Ion Cojar, regia Alexandru Darie (2010).

În timpul carierei sale artistice, doamna Profesor Asociat Doctor Mirela Gorea Chelaru a jucat în filme artistice, precum: „Orgolii” (1981; regia Manole Marcus, scenariu Augustin Buzura), „Pe malul Stâng al Dunării albastre” (1983), „Trei surori” (TV-1994; regia Cornel Todea), „Zăpada fierbinte” (1999; regia Valentin Hotea), „Roberta” (2000), „În fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură” (2001; regia Sinişa Dragin), „Maria” (2003; regia Peter Călin Netzer). Doamna Profesor Asociat Doctor Mirela Gorea Chelaru are o bogată activitate în teatrul radiofonic, film şi televiziune. Dintre spectacolele realizate la radio putem menţiona: „A fost o dată o familie de şoricei”, „Adam şi Eva”, „Adaos la călătoria lui Cook”, „Adio, arme”, „Al treilea nu se poate”, „Britannicus”, „Bunătatea ta, mamă”, „Cartea nunţii”, „Ciocârlia”, „Covorul oltenesc”, „Cruciada copiilor”, „Din jale se întrupează Electra”, „Drumul spre înalta sociatate”, „Duhul pădurilor”, „Eduard al II-lea”, „Electra”, „Fata din Zlataust”, „Femeia mării”, „Fereastra de sus”, „Ferma”, „Ghepardul”, „Hero şi Leandru”, „Ioan Botezătorul”, „Îngerul a vestit pe Maria”, „Îngerul bătrân”, „Jocul ielelor”, „Jocul Sfântului Nicolae”, „Jucătorul”, „La Medeleni”, „Locul unde nu s-a întâmplat nimic”, „Lorelei”, „Lotte la Weimar”, „Madona”, „Maitrey”, „Matca”, „Măsură pentru măsură”, „Memento mori”, „Mironosiţele sau Învierea lui Hristos”, „Mioriţa”, „Mizantropul”, „Muştele”, „Nicholas Nickleby”, „Nopţi albe (Matrushka)”, „O inimă de aur”, „O zi mai lungă decât veacul”, „Oamenii cavernelor”, „Oraşul cu salcâmi”, „Patima fără sfârşit”, „Păcat”, „Părintele Serghei”, „Pe aripile vântului”, „Peer Gynt”, „Poetul din visul doctoriţei Mia”, „Poveste de dragoste”, „Preludiu la Electra”, „Prima aniversare”, „Regele Cerb”, „Regina moartă”, „Romanţa”, „Rudin”, „R.U.R.”, „Rudin”, „Rusoaica”, „Semnul”, „Soarele şi Luna”, „Taina olmazului”, „Tata Minca”, „Tesmophoriile”, „Trandafirii roşii”, „Troilus şi Cresida”, „Ultimul duel”, etc.

Începând din 1990 devine cadru didactic la Catedra de Actorie a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti, iar în perioada 2010 – 2014 a predat cursul de actorie la una din grupele Ciclului I Bologna de la catedra de Arta Actorului din cadrul Facultăţii de Arte a Universităţii Spiru Haret.

Ca profesor la UNATC a coordonat cursurile de arta actorului de la Ciclului I Bologna, dar şi cursurile de Masterat, colaborând îndeaproape cu Prof. Univ. dr. HC Adriana Marina Popovici şi Prof. Univ. dr. HC Ştefan Velniciuc. A semnat regia unor spectacole de teatru deosebite precum: „Eu când vreau să fluier, fluier!” de Andreea Vălean, prezentat pe scena Studioului de Teatru „Cassandra” al UNATC-ului , „Bolnavul închipuit” (2008; prezent şi în festivaluri naţionale de teatru), „D-ale carnavalului” şi multe altele. Unul dintre absolvenţii Doamnei Profesor şi anume Gabriel Costin, cel care a interpretat pe Argan în spectacolul „Bolnavul închipuit” de Moliere, a mărturisit pe blogul său că ceea ce i-a dat siguranţă în ceea ce a făcut în facultate a fost faptul că exista cineva care nu lipsea niciodată, care veghea asupra lor, cu bunătate şi înţelegere, cu maturitate şi fior artistic: „Noi pe scenă şi Doamna Gorea în sală – nelipsită de la fiecare spectacol, pe locul ei din stânga…”

…Cu răbdare şi talent de bijutier! Da! Aşa îi pregăteşte Doamna Profesor Asociat Doctor Mirela Gorea Chelaru pe tinerii studenţi de la teatru, şlefuind ceea ce natura ne-a oferit prin miracolul permanent ce îl reprezintă naşterea și adăugând strălucire diamantată acelor talente native ce îşi vor purta paşii pe aleile adumbrite ale Thaliei…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*