Dualismul în Chronovisor

Expoziţia de pictură „Chronovisor 2084” este prima pe care tânărul artist graffiti german Muecke 32 – pseudonimul artistic sub care este cunoscut internaţional – a organizat-o la Bucureşti, în două locații distincte, Hotelul Marriott și la Palatul Parlamentului. Artist graffiti profesionist, Muecke 32 are 23 de ani şi este absolvent al „Art School Dortmund”, având la activ mai multe expoziţii de pictură în Germania, precum şi un număr important de lucrări murale/live paintings realizate în cele mai importante oraşe din Europa.

Titlul expoziţiei aduse de Muecke 32 la Bucureşti a fost „Chronovisor 2084”, o trimitere la „cronovizorul” inventat de călugărul benedictin Pellegrino Alfredo Maria Ernetti, un aparat creat în anii ‘50 ai secolului trecut, şi despre care se spunea că ar capta imagini din trecut, la fel că o maşină a timpului. Titlul face trimitere şi la volumul „1984”, celebra carte scrisă de George Orwell, o meditaţie asupra destinului tiraniei în „îndepărtatul” an 1984.

Cronovizorul este un fel de combinaţie între televizor şi telescop, un aparat care îţi dă posibilitatea să priveşti în trecut. Astfel, vizitatorul a avut posibilitatea să privească înapoi în timp, din anul 2084 şi până în zilele noastre, prin intermediul „maşinii timpului”, reprezentată de cele 42 de picturi expuse de Muecke 32.

Caracterul dualist al societăţii prezente, între materialism şi spiritualitate, este firul călăuzitor al expoziţiei. Tocmai de aceea, lucrările au fost împărţite între o zonă „luminoasă” şi o altă „întunecată”. În cea „luminoasă”, picturile apar viu colorate, folosind elemente matematice legate de „phi”, raportul de aur, primul număr iraţional descoperit şi definit în istorie, lucrările oferind o explicaţie pentru o multitudine de lucruri, cum ar fi faptul că diferite secţiuni ale ştiinţei moderne își găsesc baza în „floarea vieţii”, una dintre cele mai vechi figuri geometrice cunoscute. Partea „întunecată” vizează problemele generale ale societăţii noastre şi impactul pe care îl are materialismul. Pentru a crea picturile din această secţiune, artistul a folosit, evident, un fundal întunecat, dar şi o manieră fotorealistică de reprezentare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*