Moartea inocenţilor…

Când treci pe drumurile noastre te iau  fiorii. Aproape la fiecare cotitură sau chiar pe loc neted răsar ca din senin cruci. Sunt morţii care n-au avut parte de o moarte cu lumină la căpătâi şi printre cei dragi. Tragedia de la Morenii Noi putea fi evitată dacă autobuzul ar fi fost verificat înainte de a pleca la drum. Nu se ştie nimic nici despre starea de sănătate a şoferului, care nu ne mai poate spune cum a fost când a ajuns la curba morţii.

De mult se cere introdusă Operaţia Rabla, mai ales, tăierea la metal uzat a microbuzelor şi autobuzelor de peste zece ani. Sâmbătă ,11 august, opt din cele 11 persoane, care și-au pierdut viața în accidentul tragic de lângă Ungheni, au fost petrecute în ultimul drum. Președintele raionului  Ungheni, Iurie Toma, a emis o dispoziţie prin care ziua de 11 august a fost declarată zi de doliu. În toate localităţile a fost arborat în bernă drapelul de stat, iar la ora 10.00, în semn de profundă compasiune şi solidaritate față de familiile victimelor, s-a păstrat  un moment de reculegere. În urma accidentului rutier produs în Morenii Noi, raionul Ungheni, au murit 11 persoane, iar 39 de persoane au fost internate în spital în stare gravă. Printre decedaţi sunt doi copii, șoferul autocarului, primarul satului Morenii Noi și soția acestuia. Potrivit informațiilor preliminare, autocarul de marca Mercedes-Benz, care circula pe ruta Morenii Noi – Ungheni, nu a virat la timp în curbă și a continuat deplasarea înainte, ieșind de pe traseu și derapând într-o prăpastie.

Din surse mai noi aflăm că şoferul a vrut să economisească combustibil, dar a rămas cu sistemul de frânare blocat. Acestea sunt primele mărturii ale supravieţuitorilor accidentului de săptămâna trecută, din satul Morenii Noi , raionul Ungheni, unde au murit striviţi 11 oameni. Cei care mai sunt capabili să vorbească au povestit anchetatorilor că şoferul, Ion Păduraru, economisea de fiecare dată la panta de coborâre, deconectând motorul şi pornindu-l abia după depăşirea ei. Pe 9 august, însă „economisirea” a costat 11 vieţi omeneşti şi zeci de răniţi. Unii martori mai spun că în calea autobuzului a ieşit un copil şi şoferul s-a ferit. Când a încercat să oprească , frânele au cedat. Apoi, marţi, 14 august, inima unei mame a patru copii a cedat. Numărul victimelorde la Moreni e de 12 persoane.

Procurorii din Ungheni nu ştiu cu siguranţă câtă lume se afla în autobuz în acea zi. Se presupune însă că erau nu mai puţin de 50. Numai unul din ei ar fi scăpat fără leziuni grave. Totodată, în Spitalul raional din Ungheni rămân internaţi 31 de oameni, doi dintre ei sunt în stare gravă şi urmează să fie transportaţi în unul din spitalele din Chişinău. Procurorii însă spun că nu ştiu care a fost cauza exactă a accidentului, iar pentru a afla cu precizie au nevoie de mai mult timp. „Deocamdată verificăm trei versiuni – automobilul a fost defect, o problemă de sănătate a şoferului sau erorile de conducere a autovehiculului”, a declarat jurnaliştilor procurorul raionului Ungheni, Eduard Florea. Acesta spune că principalii vinovaţi de accident se fac şoferul autobuzului, care însă nu va putea fi niciodată tras la răspundere, pentru că a decedat la faţa locului, şi mecanicul, care ar fi verificat starea tehnică a autovehiculului. „Deşi martorii au povestit că şoferul nu mai putea controla transportul din cauză că a cedat sistemul de conducere, din actele SRL „Feodora” reiese că unitatea de transport era în stare bună, nefiind depistate nereguli”, a menţionat Victoria Popov, unul dintre procurorii care anchetează cazul. Procurorii consideră că şi primarul, prin atribuţiile pe care le are, ar fi trebuit să sesizeze autorităţile din raion despre faptul că autobuzul se defecta des şi că şoferii îl supraîncărcau. Guvernul alocat jumătate de milion de lei pentru funeraliile celor decedați si tratamentul celor răniți. Familiile celor care au decedat în urma accidentului au primit câte zece mii de lei pentru  funeralii.

Un caz, de asemenea dramatic s-a întâmplat doar la câteva zile după carnagiul de la Ungheni. Unsprezece pasageri, printre care şi doi minori, au fost traumatizaţi, în urma unui accident rutier, cu implicarea unui autocar. Cazul a fost înregistrat în localitatea Ineşti (Teleneşti) aproximativ la ora 11.50. Autocarul de model Paz 3205, produs în anul 1990, care transporta 26 de pasageri, în urma derapării a acroşat o construcţie auxiliară pentru animale, din curtea unui localnic. La această etapă, principala ipoteză a poliţiei rutiere este că frânele autocarului ar fi cedat, în timpul deplasării la vale.

Mai mult, s-au constat deja şi mai multe abateri de la normele legale. Autocarul nu a fost supus unui control tehnic înaintea deplasării, iar şoferul nu a fost supus controlului medical specializat, înainte de a urca la volan. Aceasta denotă că administratorul companiei a încălcat normele legale, privind punerea pe rută a unui mijloc de transport public. Cercetările au stabilit că, în acest an, compania respectivă are întocmite trei procese verbale, pentru diverse încălcări. Totuşi, acestea nu au fost sistematice şi nu permit, legal, Poliţiei Rutiere, să sesizeze Camera de Licenţiere pentru a interveni în acest proces.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*