Lucrări ale artei naive, abordând subiecte variate și surprinzătoare, alegorii și povești pe pânză, vor fi expuse la Muzeul Ţăranului Român în perioada 9 – 26 august 2012, sala Oaspeţi. Expoziția de la București este organizată în colaborare cu Fundaţia Outsider Art – România, APACOP – Asociația pentru Promovarea Artei Contemporane Populare – Franța.
Manifestarea face parte dintr-un proiect de anvergură internaţională, aflat la a II-a ediţie în România, care prezintă lumea artei brute sau singulare, artei naive sau populare ori „neuve invention” sau doar pur și simplu mai altfel. Suntem în fața unei lumi vaste și interesante, în arta brută găsind tot ce nu vor să accepte curentele acceptate ale artei. Aici indentificăm artiști fără studii riguroase de artă, găsim arta populară cu trăsături naive, dar și creația celor pentru care arta e terapie, a creatorilor din impuls, a celor capabili de revelații sau doar ușor de încadrat în acțiuni programatice.
Alături de curatorul expoziţiei si totodată fondatorul Fundaţiei Outsider Art Ro, Laurenţiu Dimişcă, va vorbi despre arta brută și criticii de artă Marius Tiţa și Jeanine Rivais, ultimul deținând și o colecție privată de artă brută. Arta naivă apare ca fenomen artistic la sfârșitul secolului al XIX-lea. Deși era expresia creației aparținând unor individualități care nu au frecventat școli de artă, ci erau autodictați în exprimarea propriilor viziuni, dar și în identificarea mijloacele de exprimare plastică, fenomenul a continuat și s-a dezvoltat până în zilele noastre.
Deși aparținătorii acestui gen au fost cel mai adesea încadrați în diverse categorii, de la „pictori populari” la „primitivi moderni”, cu aplecare spre artă „instinctuală”, ei au supraviețuit pe simeze. Neavând o instrucție plastică, artistul naiv, desprins de excesele de uniformizare din producția industrială, are cu adevărat șansa de a-și afirma individualitatea.
Arta naivă nu se suprapune viziunii infantile, ci transmite o realitate care a trecut prin sensibilitatea artistului, păstrându-și farmecul și prospețimea.
Lasă un răspuns