În opinia tuturor cadrelor didactice și a părinților copiilor de vârstă școlară, graba cu care guvernul nelegitim Ponta a decis să lichideze orice speranță de descentralizare în școala românescă produce adânci nemulțumiri. Cele mai zgomotoase înlocuiri după principiul „noi suntem la putere” se fac la această oră în ministerul sindicalistului Pop, cu încălcarea flagrantă a articolului 96 (7) lit. e din Legea 1/2010 care prevede expres atribuția consiliului de administrație de a organiza concursul de ocupare a funcțiilor de director și director adjunct, consiliile de administrație fiind singurele îndrituite de lege să conducă unitățile din învățământul preuniversitar cu personalitate juridică, după art. 96(1).
Că este o grabă justificată doar de interese clientelare de partid nu ne mai îndoim, din moment ce toți directorii numiți pe bază de delegație și inspectorii sunt trecuți la catedre bulversând la sfârșit de an școlar întregul sistem. Fără a se face măcar o evaluare de suprafață a muncii acestora cât să se motiveze cumva decizia grăbită, pur și simplu se numesc noii directori și inspectori exclusiv pe criterii de partid (graba este în totalitate a PSD riscând nemulțumirea liberalilor). Pe catedrele rezervate acestora, conform legii, s-au făcut detașări în interesul învățământului, fără a mai aminti că o serie de directori nu sunt membri de partid și au fost numiți absolut pe criterii de competență. Trecerea lor la catedră la sfârșit de an școlar are un impact evident nu atât în mișcarea personalului didactic, cât mai ales în rândul elevilor care se trezesc pe neașteptate cu un alt profesor la catedră. Și nu e numai atât: cel revenit la catedră trebuie să finalizeze ceea ce nu el a început, nu (mai) cunoaște elevii, nu a parcurs pas cu pas programa în legătură cu care va fi nevoit să facă evaluări sub presiunea timpului.Și dacă știm cui servesc toate acestea, nu putem să ținem sub tăcere cui aduc ele deservicii, urmând apoi să aruncăm în obrazul cadrelor didactice insuccesele elevilor la evaluarea națională și la bacalaureat.
Încrușișarea contradictorie a actelor normative emise de la ministru aduce și ea un plus de bulversare, de parcă nu era de ajuns numai atât. În plină derulare a procesului de evaluare a cadrelor didactice în vederea angajării și titularizării în învățământ prin consorții și prin concursuri organizate ditrect de unitățile școlare interesate, se revine peste noapte, cu aceeași grabă, la deblocarea detașărilor, altfel un lucru bun în sine dacă se face cu bună intenție, dar care, făcut în grabă, poate face mai mult rău decât unul rău conceput. La inspectoratele școlare vin zilnic din teritoriu numeroase demisii ale directorilor care nu sunt angajați politic ca cedare etică în favoarea celor grăbiți să le ia locul fără a se ști sigur în ce măsură pot să îl și onoreze. Se intenționează organizarea sub lupă a testelor naționale și se trimit în teritoriu ordine imperative pentru asigurarea camerelor de luat vederi în sălile de examen, însoțindu-le de un buget insuficient pentru abordarea ofertanților.
Încheierea situației la învățătură, înscrierea elevilor în clasa I și în grupa pregătitoare, organizarea testelor naționale, pregătirea dosarelor de înscriere în liceu, serbările școlare se vor face anul acesta mai prost ca oricând tocmai din cauza acestui grăbit schimb de ștafetă din care învățământul ca atare nu are nimic de câștigat, iar orizontul de speranță într-o apropiată și atât de necesară descentralizare se amână, se îndepărtează spre a da curs doar unei restaurații care condamnă un sistem și așa îmbătrânit în forme să se învârtă cu pierderi pe termen lung într-un cerc al neputințelor și al lipsei de voință de care sunt vinovați numai cei care l-au politizat până la nivelul directorului de școală, al secretarei și al femeii de serviciu.
Lasă un răspuns