Creaţiile a peste 100 de artişti din intreaga lume, practicanţi ai artei brute, artă singulară, artă vizionară, „neuve invention”, artă naivă, artă primitivă, noua figuraţie, sau artă în afara normelor, se dezvăluie la Bucureşti, Sala Constantin Brâncuşi, cu ocazia primei ediţii a Salonului Internaţional „Outsider Art”.
Expoziţia a luat naştere din dorinţa pictorului Laurenţiu Dimiscă, reprezentant român al artei brute şi fondator al Fundaţiei OUTSIDER ART RO, de a pune iubitorii de artă autohtoni în contact direct cu aceste tipuri de manifestări neconvenţionale printr-o selecţie de lucrări apaţinând Muzeului Artei Brute din Lapalisse, Franţa. Această iniţiativă porneşte în urma unei colaborări a artistului cu Muzeul „L’Art en Marche” din Lapalisse, la eveniment luând parte şi fondatorul acestui muzeu, Luis Marcel.
Arta brută a luat naştere în Franţa din curentul suprarealist, primii critici ai acesteia dovedindu-se a fi medicii psihiatri, care încep să se intereseze de expresiile creative ale bolnavilor mintal. Pornind de la arta spontană a persoanelor internate, din ce în ce mai mulţi artişti încep să dea frâu liber nebuniei, să creeze lipsiţi de orice fel de reguli, exprimând o realitate unică, individuală, stranie.
André Breton împreună cu Jean Dubuffet sunt cei care creează în anul 1945 Compagnie de l’Art Brut. Lui Dubuffet i se datorează termenul depus precum un brevet de „Art Brut”, care încorporează o fuziune între arta populară, arta naivă si „arta celor care îndrăznesc”, acesta colecţionând lucrări ale bolnavilor mintal, ale ciobanilor, şi ale creatorilor autodidacţi.
Adepţii artei brute sunt artişti ale caror creaţii nu se ghidează după anumite tehnici, ci se bazează pe inconstienţa psihică, fiind dominate de liberatate creativă. Din spontaneitate iau naştere lucrări precum cele ale artistului Laurenţiu Dimiscă, a cărui stil se încadrează în „Noua Figuraţie sau figuraţia liberă”, între Arta brută şi Arta contemporană, remarcându-se prin îndrazneală cromatică şi o caracteristă narativă. Lucrările sale spun poveşti ce transmit o energie pozitivă, fiind extrase din imaginaţie sau realitate precum meleagurile natale şi ale copilăriei sale, Piatra Neamţ. Situate între utopie şi realitate, operele sale dezvăluie personaje sau segmente decorative care fie acoperă toată suprafaţa pânzei, fie descoperă spaţii mari nepopulate, în funcţie de complexitatea poveştii transmise.
Cu o susţinere considerabilă pe plan extern din partea unor artişti precum Luis Marcel, profesor de sculptură şi expert în Arta Brută şi Arta Contemponă şi în acelaşi timp şi fondator al „Galerie des 4 coins”, specializată în Arta Brută, Laurenţiu Dimiscă şi-a urmat visul de a crea liber alături de numerosi alţi susţinători ai acestui tip de artă, pentru care istoria artelor nu există, povestea începând odată cu creaţiile lor, ce dezvăluie de multe ori obiecte banale pentru noi ceilalţi, metamorfozate parcă de aceştia în elemente halucinante.
Lasă un răspuns