Poveşti dramatice cu personaje bizare, în care realul se contopeşte cu fantasticul, iar lumea umană capătă un aspect distorsionat, de coşmar, materializându-se în mecanisme complexe reprezentând parcă o adaptare la industrializare şi avansul tehnologiei dominante, se dezvăluie în cadrul Palatului Mogoşoaia cu ocazia expoziţiei de pictură şi desen „Mantia Călătorului din Vis” semnată de Neculai Păduraru.
Dominant în creaţia artistului Neculai Păduraru, fantasticul preia diverse forme, de la cel cu aspect ludic specific mitologiilor populare la fantasticul tenebros al suferinţelor reale, ori fantasticul omului perceput ca simbol integrat în instalaţii ale tipologiilor umane, până la fantasticul vizionar prezent în ciclul de lucrări „Tehno-mitologii” în care se urmăreşte o trecere de la eroii legendari care se luptau cu balauri la eroii contemporani, acele minţi fabuloase care inventează sisteme tehnice.
Desenator, pictor şi sculptor român, Neculai Păduraru s-a nascut în comuna Sagna din judeţul Neamţ, cunoscut fiind şi cu denumirea de localitate ataşată la numele său. Artistul a urmat Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, ulterior devenind profesor universitar al catedrei de Sculptură precum şi doctor în arte vizuale în cadrul Universității Naționale de Arte București, fiind membru al Uniunii Artistilor Plastici din România, şi un mare admirator al scriitorului Mihai Eminescă, visând de-a lungul carierei sale şi realizând într-un sfarsit, un monument diferit în abordare dedicat acestuia.
Atât sculpturile sale din bronz cât şi desenele şi picturile inspirate din mituri sau realităţi, devin structuri apartinând tehnologiei lumii moderne, fiind clădite prin linii curbe de elemente precum conducte sau robineţi cu iz futurist. Interesant este faptul că aceste personaje robotizate capată însă aspectul unui univers real, imprumutând din caracteristicile omeneşti, autorul vizionar prevestind modului în care ar putea evolua omenirea sub impactul din ce în ce mai dominant al tehnologiei.
Provocatoare şi cu aspect straniu, tocmai datorită iluziei că ar aparţine realului, personajele lui Neculai Păduraru sunt redate în expoziţia desfăsurată la Palatul Mogoşoaia, în compoziţii ce conţin o linie a desenului clară şi diverse pete de culoare transpuse pe alocuri.Cel mai iportant aspect este însă faptul, că aceste făpturi cu înfăţişare diferită de cea a lumii noastre, cu o ciudăţenie ce intrigă privirea reprezentând construcții ireale, cu membre asimetrice şi corpul aidoma unor mecanisme metalice, ce transmit stări, se constituie totuși într-un haos cu mesaj unitar.
Lasă un răspuns